O regulă nouă în materia inspecției fiscale a fost impusă zilele acestea de Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ): baza de calcul a impozitului pe profit se determină la momentul efectuării tranzacțiilor de către contribuabil, acesta fiind momentul de la care ar trebui să curgă termenul de prescripție pentru inspecția fiscală. Cu alte cuvinte, contribuabilii vor beneficia de anularea controlului pentru o perioadă anterioară, de un an. Avocații Radu și Asociații SPRL au contribuit la clarificarea speței/ cauzei, prin redactarea unui Memoriu amicus curiae, prin care și-au exprimat poziția în sensul celor reținute de ÎCCJ. Citește articolul
Organele fiscale au cinci ani la dispoziție pentru a stabili creanțe (dreptul organului fiscal de a pretinde plata datoriilor fiscale) contribuabililor, altfel nu vor mai putea să le impună acestora plata respectivelor datorii fiscale. Acest termen de cinci ani începe să curgă de la data de 1 iulie a anului următor celui în care ia nașterea obligația fiscală. Lucrurile erau mai puțin clare în ceea ce privește vechiul Cod de procedură fiscală (aplicabil până în 31 decembrie 2015, inclusiv) și, din această cauză, Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a clarificat, recent, cum stau lucrurile conform acelui act normativ (cu relevanță, în prezent, pentru anumite situații specifice). Citește articolul
În 8 septembrie a fost inițiat, în Senat, un proiect de lege prin care se dorește obligarea firmelor să împartă 7,5% din profitul generat cu salariații lor. Totul sună bine, la prima vedere - li se acordă o protecție suplimentară salariaților, sunt recompensați pentru profitul la generarea căruia au contribuit și ei și, din perspectiva firmei, sunt încurajați să contribuie mai mult la bunul mers al societății, cu cât prestația lor este mai bună, cu atât urcând șansele de creștere a profitului și, în consecință, remunerația lor (ca parte a 7,5% din profit acordat angajaților). Însă, dincolo de faptul că, în teorie, totul pare promițător, o analiză mai atentă a propunerii scoate în evidență o serie de probleme. Citește articolul
Deducerea TVA-ului aferent serviciilor achiziționate de la firmele afiliate începe să fie acceptată de către reprezentanții Fiscului, după ce practica judecătorească a stabilit că așa ar trebui să procedeze autoritățile. Noutatea a fost anunțată de cei de la D&B David și Baias. Citește articolul
Companiile care obțin profit net la finalul unui exercițiu financiar anual vor fi obligate să împartă 7,5% din acesta către salariații proprii, conform unui proiect de lege înregistrat recent la Senat pentru dezbatere. Practic, aceste plăți ar fi acordate în plus față de salariu și celelalte drepturi bănești pe care le au angajații. Citește articolul
Proiectul de ordonanță de urgență (OUG) la care lucrează, în acest moment, Guvernul, pentru a încuraja capitalizarea firmelor, prin acordarea de reduceri la plata impozitului (pe profit, micro sau specific) s-ar putea dovedi a fi util pentru acestea, inclusiv pentru acelea care au planuri de investiții. Spre deosebire de alte încercări, în trecut, de a se preveni decapitalizarea firmelor (multe cu caracter sancționator), prezenta încurajează firmele să urmărească majorarea capitalului social, fără să sufere consecințe în caz că nu o fac. Citește articolul
După cum am observat deja, pandemia a schimbat fundamental modul în care angajații lucrează astăzi, iar prezența în clădirile de birouri a fost înlocuită rapid cu munca de acasă și, în curând, cu munca de oriunde în lume, în locuri în care acum un an părea imposibil să muncești. Totuși, mirajul "work-from-anywhere" poate atrage anumite provocări în materie fiscală și juridică, care trebuie luate în considerare în egală măsură și de angajatori, dar și de salariați. Citește articolul
În luna iulie au fost publicate în Monitorul Oficial mai multe acte normative care vizează activitatea comercianților și care se referă la aspecte precum recuperarea costurilor cu casele de marcat, prevenirea spălării banilor sau diminuarea risipei alimentare. Totodată, două proiecte de lege au fost adoptate de Parlament și urmează să primească semnătura președintelui țării. Acestea vizează retragerea de pe piață a produselor care au un conținut mare de acizi grași trans (AGT) și colectarea separată a deșeurilor biodegradabile. Citește articolul
Începând din august 2020, plătitorii de impozit micro, plătitorii de impozit pe profit și PFA-urile vor putea să scadă cheltuielile curente cu achiziția caselor de marcat cu jurnal electronic din impozitul datorat la stat. Totodată, plătitorii de impozit specific sunt și ei vizați de facilitate, începând cu aparatele puse în uz din acest an. Până acum, exista o facilitate disponibilă numai pentru microîntreprinderi, dar diferită de cea nouă (scăderea valorii caselor de marcat din baza impozabilă). Folosirea aparatelor este obligatorie pentru cei care vând produse sau prestează servicii direct către populație. Citește articolul
Contribuabilii obligați să utilizeze case de marcat cu jurnal electronic, adică cei care vând bunuri sau prestează servicii direct către populație, pot să-și recupereze indirect cheltuielile din ultimii doi ani și jumătate cu achiziția acestor aparate, conform unei legi care se aplică de azi. Concret, cheltuielile respective vor putea fi scăzute din impozitul pe afacere datorat pentru anul acesta (sau în anii viitori, dacă va fi cazul). Citește articolul