Deoarece răspândirea coronavirusului începe să capete amploare în România, angajatorii pot lua în calcul, ca măsură de protecție a propriilor salariați, trecerea temporară pe munca de acasă. Conform specialiștilor Radu și Asociații, această modificare temporară a locului muncii poate fi făcută de firme fără a încheia acte adiționale la contractele individuale de muncă (CIM). Citește articolul
În contextul răspândirii coronavirusului la nivel mondial și mai ales la nivel național, companiile din România se pot găsi în situația de a nu-și putea continua temporar activitatea. În acest caz, specialiștii EY România spun că există două opțiuni pentru angajatori. Citește articolul
Anul trecut, printre problemele des întâlnite care au determinat salariații să-și reclame angajatorii la inspectoratele teritoriale de muncă (ITM-uri) se numără neplata salariilor, neplata orelor suplimentare, concedierile abuzive sau condițiile inadecvate de muncă. Așa reiese dintr-un raport de activitate pe anul 2019 al autorităților, publicat recent și analizat de avocatnet.ro. Citește articolul
În fiecare an, personalul de control al inspectoratelor teritoriale de muncă (ITM-uri) desfășoară mai multe tipuri de verificări la angajatori: controale în cadrul unor campanii, controale tematice și controale de fond. Însă, indiferent de tipul de verificare despre care e vorba, autoritățile au atras atenția că există trei chestiuni pe care le verifică mereu la firme. Aceste informații reies dintr-un raport de activitate pe anul trecut, publicat recent și analizat de avocatnet.ro. Citește articolul
Companiile care angajează absolvenți și șomeri vor putea cere bani de la stat în cursul anului 2020, din moment ce autoritățile pregătesc deja fonduri în acest sens. Pentru a obține subvențiile, companiile se vor adresa agențiilor teritoriale de muncă. Citește articolul
Există o obligație în Legea salarizării unitare a bugetarilor, încă din 2017, ca în toate autoritățile și instituțiile statului să se publice, de două ori pe an, liste cu salariile, primele și indemnizațiile acordate funcțiilor din respectivele entități. Anul trecut, Inspecția Muncii chiar i-a amendat pe cei care nu au transparentizat veniturile așa cum prevede legea. Citește articolul
În intervalul 16-20 martie 2020, autoritățile din întreaga Uniune Europeană (UE) vor desfășura controale la angajatori pentru combaterea muncii la negru, informația fiind confirmată de Inspecția Muncii de la noi. În acest context, orice angajator ar trebui să fie la curent cu practicile pe care personalul de control din inspectoratele teritoriale de muncă (ITM-uri) le consideră muncă nedeclarată și care pot fi amendate drastic. Citește articolul
Legea privind pensiile ocupaționale, care va fi completată curând cu norme de punere în aplicare de la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), va permite, în esență, ca angajatorii să asigure scheme proprii de pensii suplimentare pentru salariații lor. În acest sens, angajatorii vor colabora cu firme care administrează pensii suplimentare și vor plăti, în numele salariaților doritori, contribuții lunare. Asta înseamnă că o asemenea schemă va avea trei mari „actori” -- angajatorul, salariații și firma care va administra banii -- și va implica acordarea de pensii din contribuțiile virate de angajator și din investițiile care vor fi făcute cu acele contribuții. Citește articolul
Carantina, într-un sens nedetaliat, e enumerată printre cauzele de suspendare a unui contract de muncă - suspendare de drept - în Codul muncii. Pentru că nu se spune nimic despre ce înseamnă carantină și dacă presupune o problemă individuală sau la nivelul întregului loc de muncă, există un semn de întrebare cu privire la includerea concediului medical pentru carantină în sfera suspendării de drept a contractului de muncă. Citește articolul
Un angajator are libertatea să aleagă felul cum își organizează și structurează afacerea, inclusiv ce procese automatizate folosește pentru activitatea sa. Însă problema s-ar putea pune ușor diferit dacă ce vrea angajatorul e să restructureze un post ocupat de un salariat, înlocuindu-și angajatul cu un soft automat. Situația este una care s-a ivit în Spania și care a fost considerată ilegală acolo, dacă angajatorul doar vrea eficientizarea activității, fără să existe și alte motive. În România, însă, nu s-ar ajunge la aceeași concluzie, o astfel de concediere fiind posibilă, după cum a confirmat pentru avocatnet.ro un avocat specializat în dreptul muncii. Citește articolul