Ordinul de plată pentru Trezoreria Statului, care este un instrument pentru efectuarea plăților către și de la Trezoreria Statului, nu mai trebuie ștampilat de către angajații de la stat, conform unui ordin de ministru care deja se aplică de astăzi. Ordinul de plată pentru Trezoreria Statului este folosit atât de către autorități, cât și de către companii. Citește articolul
Entitățile raportoare din Legea pentru prevenirea și combaterea spălării banilor trebuie să stabilească politici și norme interne, mecanisme de control și proceduri de administrare a riscurilor. Toate aceste proceduri trebuie cunoscute de angajați, care trebuie instruiți în acest scop. Aceste obligații sunt ușor detaliate acum în normele de aplicare ale legii, recent publicate. Citește articolul
Mai nou, firmele pot avea acces, contra cost, la mecanismul de conciliere prin Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) pentru mai multe spețe ce țin de relația cu băncile și emitenții de monedă electronică. Până acum, serviciile oferite de CSALB puteau fi accesate numai de persoanele fizice, care pot încerca să rezolve probleme cu băncile și instituțiile financiare nebancare printr-un mecanism care nu presupune costurile unei instanțe de judecată. Citește articolul
Chiar la finalul anului trecut, redacția noastră atrăgea atenția că legislația impune inspectorilor fiscali să aibă o abordare unitară atunci când verifică, prin controale succesive, afacerile unei companii. Adică, dacă la controlul anterior un tratament fiscal a fost considerat corect, decizia să nu fie răsturnată la controlul ulterior (fără o motivare solidă). Acum, specialiștii au observat că această regulă teoretică a început să fie respectată și în practică, atunci când deciziile de impunere sunt contestate de firme. Citește articolul
Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB) are posibilitatea să efectueze controale la anumite entități care au obligații prin Legea privind combaterea spălării banilor și finanțării terorismului. Dacă află de posibile tranzacții suspecte, Oficiul vine în control și poate aplica amenzi serioase dacă constată că nu a primit raportările obligatorii, că entitatea controlată nu a luat măsurile-standard de cunoaștere a clientelei sau că nu a raportat suspiciunile de spălare de bani. Citește articolul
Specialiștii EY România au observat că, în ultima perioadă, inspectorii fiscali au început să trimită sesizările penale mai degrabă către o direcție specializată a Poliției, în loc să se mai adreseze Parchetului. Din acest motiv, este important de știut că cercetările penale nu țin cont de termenul de prescripție fiscală și se pot extinde în trecut pe perioade mai mari de cinci ani. Citește articolul
Legea nr. 129/2019 (adică noua lege aplicabilă în domeniul prevenirii spălării de bani și a finanțării terorismului) a adus o schimbare radicală cu privire la entitățile vizate de sfera acesteia - de acum, firmele au obligații anuale. Mai exact, ele trebuie să depună la registrul comerțului o declarație prin care să arate cine este beneficiarul real din spatele tranzacțiilor acesteia. Cu alte cuvinte, cine le controlează. Însă mulți sunt confuzi cu privire la frecvența cu care trebuie depusă acestă declarație - o singură dată sau de mai multe ori? Citește articolul
Când cei mai mulți oameni aud de inspecții fiscale, ei se gândesc imediat la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Deși e adevărat că, în majoritatea covârșitoare a cazurilor, aceasta Agenție este responsabilă cu demararea inspecțiilor fiscale, ea nu este singura care poate face astfel de acțiuni. O altă autoritate cu asemenea atribuții este Administrația Fondului pentru Mediu (AFM). Citește articolul
Activitatea farmaciilor, spitalelor sau a altor firme care oferă servicii medicale și a celor ce lucrează în cadrul acestora poate fi verificată, începând din această lună, și de inspectori sanitari ce activează, în mod normal, în alt județ, potrivit unui act normativ oficializat recent. Citește articolul
Noua lege a combaterii spălării banilor, adică Legea 129/2019, a venit cu prevederi actualizate în domeniu pentru cunoașterea clientelei, raportarea tranzacțiilor și desemnarea unui responsabil cu aplicarea actului normativ. Astfel, am profitat de acest context pentru a explica cele trei mari obligații din perspectiva companiilor, mai ales pentru că, în spațiul public, există numeroase nelămuriri privind acest act normativ. Citește articolul