Pentru a putea desfășura mai multe controale în trafic la transportatorii de marfă, Guvernul a oficializat măsuri pentru ca spațiile de parcare adiacente drumurilor naționale și autostrăzilor să poată fi folosite și pentru controlul greutății vehiculelor rutiere. Acest lucru este relevant pentru transportatorii de marfă ce folosesc mașini mari, care ar putea depăși limitele de greutate permise, măsurile vizând atât drumurile existente, cât și cele care se vor construi pe viitor. Citește articolul
Din acest an, firmele și persoanele fizice care oferă servicii de dezinfecție, dezinsecție și deratizare la bloc și în alte spații folosite de populație trebuie să ceară și să obțină un certificat care să ateste faptul că aceste activități respectă normele de igienă și sănătate publică în vigoare, potrivit unui ordin al Ministerului Sănătății (MS) apărut în luna ianuarie. Astfel, firmele trebuie să ceară autorizarea în cel mult 30 de zile de la apariția ordinului, adică până mâine. Citește articolul
Actele normative ce stabilesc cadrul legal al calității în construcții și cel privind autorizarea lucrărilor de construcție au suferit azi o serie de modificări. Majoritatea dintre acestea vizează obligații ale investitorilor sau ale proprietarilor de construcții în zona branșamentelor, dar și o nouă posibilitate de a intra în legalitate pentru cei ce au construit fără autorizație. Modificările sunt aduse de Legea 7/2020. Citește articolul
În multe situații, raportarea încălcării legislației pentru combaterea spălării banilor nu poate veni decât din interiorul entității unde se încalcă legea. Persoana responsabilă de relația cu Oficiul contra spălării banilor (pe scurt, ONPCSB) sau un alt angajat ori persoană din companie care semnalează încălcarea legii beneficiază de protecție, atât din partea Oficiului, cât și la nivelul entității unde își desfășoară activitatea. Citește articolul
Firmele de contabilitate, avocații și alte entități raportoare au anumite obligații de cunoaștere a clientelei în temeiul legii privind prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului. Prevederile acestei legi au fost completate de curând cu un set de norme de punere în aplicare, cu referiri inclusiv la măsurile de cunoaștere a clientelei și păstrării documentelor relevanteccare atestă identitatea clienților și faptul că au fost respectate obligațiile de cunoaștere a clientelei. Aceste documente trebuie menținute de către entitățile raportoare pentru o perioadă de cel puțin cinci ani. Altcumva, riscă amenzi ridicate de la Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor (ONPCSB). Citește articolul
Legislația pentru prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului stabilește că entitățile care au obligații în materie trebuie, printre altele, să adopte măsuri de cunoaștere a clienților. Aceste măsuri sunt de mai multe feluri și este important pentru cei care au asemenea obligații să știe ce care sunt potrivite de la caz la caz. Practic, cea mai bună modalitate de stabilire a măsurilor potrivite este prin raportare la gradul de risc existent într-o anumită situație dată. Obligația de cunoaștere a clientelei a fost detaliată recent în normele de aplicare ale legii contra spălării banilor. Citește articolul
Analiza de risc apare, de obicei, în discuție atunci când este vorba de controalele pe care le face Fiscul la companii. Însă există și o altă entitate de stat care folosește analize de risc pentru a decide unde să se ducă în control: Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN). Citește articolul
Ordinul de plată pentru Trezoreria Statului, care este un instrument pentru efectuarea plăților către și de la Trezoreria Statului, nu mai trebuie ștampilat de către angajații de la stat, conform unui ordin de ministru care deja se aplică de astăzi. Ordinul de plată pentru Trezoreria Statului este folosit atât de către autorități, cât și de către companii. Citește articolul
Entitățile raportoare din Legea pentru prevenirea și combaterea spălării banilor trebuie să stabilească politici și norme interne, mecanisme de control și proceduri de administrare a riscurilor. Toate aceste proceduri trebuie cunoscute de angajați, care trebuie instruiți în acest scop. Aceste obligații sunt ușor detaliate acum în normele de aplicare ale legii, recent publicate. Citește articolul
Mai nou, firmele pot avea acces, contra cost, la mecanismul de conciliere prin Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) pentru mai multe spețe ce țin de relația cu băncile și emitenții de monedă electronică. Până acum, serviciile oferite de CSALB puteau fi accesate numai de persoanele fizice, care pot încerca să rezolve probleme cu băncile și instituțiile financiare nebancare printr-un mecanism care nu presupune costurile unei instanțe de judecată. Citește articolul