avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 137 soluții astăzi
Resurse umane

Resurse umane

ACCES PREMIUM

Criteriile de evaluare profesională pot fi prevăzute și în fișa postului

Andrei Dina în Resurse umane
Avocat,
26 Ianuarie 2018 | 3 | 13955 | Timp de citire: 2 min.

Odată cu modificarea Codului muncii în 2011, legiuitorul a instituit o nouă obligație în sarcina angajatorilor, respectiv definirea criteriilor şi procedurilor de evaluare profesională a angajaților şi includerea acestora în regulamentul intern, conform art. 242 lit. i) din Codul muncii. În plus, criteriile de evaluare trebuie incluse şi în contractele individuale de muncă, în conformitate cu art. 17 alin. (1) lit. e, coroborat cu art. 17 alin. (4) din Codul muncii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Până diseară, angajatorii trebuie să achite ultima oară vechile taxe salariale

Alexandru Boiciuc în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Ianuarie 2018 | 0 | 4916 | Timp de citire: 2 min.

Astăzi este termenul-limită pentru declararea și achitarea taxelor salariale aferente lunii decembrie 2017, conform calendarului fiscal al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). De ce este acest termen mai special decât altele? Pentru că este ultimul până la care trebuie declarate și plătite vechile taxe salariale, din februarie 2018 trecându-se la noile taxe salariale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ghidul diurnei în 2018: Aspectele de care trebuie să ții cont când o acorzi angajaților

Eduard Popescu în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
9 Ianuarie 2018 | 28 | 212623 | Timp de citire: 6 min.

Salariaţii care se deplasează în interes de serviciu au dreptul la plata cheltuielilor de transport şi cazare, precum şi la o indemnizaţie de delegare, potrivit legislației muncii. Vorbim, practic, despre diurnă, ce se acordă pe zi calendaristică atât pentru deplasările în țară, cât şi pentru cele în străinătate, într-un cuantum stabilit de lege. În cele ce urmează detaliem condițiile de acordare a diurnei, dar şi documentele contabile în baza cărora se face decontarea acesteia. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Salarizare 2018: Principalele aspecte importante pentru companii

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Ianuarie 2018 | 6 | 23445 | Timp de citire: 3 min.

La început de an, orice angajator trebuie să ia în calcul modificările în domeniul salarizării făcute anul trecut și aplicabile, în cea mai mare parte, de la 1 ianuarie anul acesta: majorarea salariului minim, reforma contribuțiilor și scăderea impozitului pe venit, faptul că s-a eliminat obligația de a acorda ajutorul de deces, dar și modificarea unui termen de transmitere în Revisal în legătură cu salariile. În cele ce urmează, vom prezenta cele mai importante coordonate ale salarizării în anul ce tocmai a început. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Acordarea tichetelor de masă în 2018: Ce trebuie să știe orice angajator

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Ianuarie 2018 | 4 | 52834 | Timp de citire: 3 min.

Cei care angajează persoane cu contract de muncă au libertatea să decidă dacă le dau angajaților tichete de masă sau nu. Dar dacă le acordă, angajatorii trebuie să respecte regulile în vigoare: de pildă, valoarea maximă a fiecărui tichet de masă, modul cum se distribuie efectiv, în funcție de timpul lucrat și care sunt perioadele pentru care nu se acordă tichete. Anul acesta, fiecare tichet de masă poate fi de maximum 15,09 lei, potrivit legii în vigoare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Revisal 2018: Ce termene schimbate se aplică anul acesta la raportările angajatorilor

Alexandru Boiciuc în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Ianuarie 2018 | 8 | 148220 | Timp de citire: 4 min.

Cadrul legal al Registrului general de evidență a salariaților (cunoscut mai bine ca Revisal) a fost înlocuit complet la finele anului 2017. Astfel, în anul 2018, angajatorii trebuie să aplice noi reguli ce țin de raportarea contractelor individuale de muncă sau de modificarea/încetarea acestora. Principala schimbare la care trebuie să fie atenți angajatorii este cea a raportării modificărilor salariale: temporar, toate schimbările se raportează până în martie 2018, iar apoi reapare termenul vechi de 20 de zile lucrătoare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Contribuții sociale 2018. Noile contribuții se achită efectiv începând din februarie

Alexandru Boiciuc în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
5 Ianuarie 2018 | 12 | 18864 | Timp de citire: 1 min.

Cele trei contribuții sociale obligatorii pentru angajatori de la 1 ianuarie 2018 trebuie achitate pentru prima oară abia în februarie 2018, conform legislației în vigoare. Astfel, până în ianuarie 2018 trebuie achitate cele șase contribuții sociale datorate până în decembrie 2017. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Majorarea salariului minim din 2018: Patru aspecte importante ce afectează firmele

Eduard Popescu în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
5 Ianuarie 2018 | 2 | 33781 | Timp de citire: 3 min.

O majorare cu 450 de lei a salariului minim brut, de la 1.450 la 1.900 de lei, a fost aplicată de la 1 ianuarie 2018. O astfel de măsură înseamnă anumite costuri suplimentare pentru angajator. În plus, majorarea salariului minim vine și cu obligații declarative suplimentare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Contribuția la fondul de handicap 2018: Mai mulți bani de dat la stat de către firmele obligate

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
5 Ianuarie 2018 | 32 | 68946 | Timp de citire: 2 min.

Firmele private și entitățile publice cu peste 50 de angajați au obligația de a angaja un anumit număr minim de persoane cu handicap, conform legislației în vigoare. Dacă nu fac asta, ele datorează lunar statului o sumă de bani calculată raportat la salariul minim brut. Având în vedere că salariul minim a crescut semnificativ de la 1 ianuarie, rezultă că sumele de bani pe care le datorează aceste firme la stat pentru că nu angajează persoane cu handicap sunt mai mari în 2018. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Din ianuarie 2018, angajatorii nu mai trebuie să acorde salariaților ajutor de deces

Alexandru Boiciuc în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
5 Ianuarie 2018 | 18 | 94781 | Timp de citire: 2 min.

În situația în care moare un salariat sau un membru de familie al acestuia, legislația pensiilor obliga angajatorul, până în decembrie 2017, să acorde un ajutor de deces. Totuși, această regulă a dispărut, începând cu data de 1 ianuarie 2018, din moment ce angajatorul nu mai datorează, în principiu, contribuția pentru pensii (CAS), din care-și recupera, practic, banii dați ca ajutor de deces. Astfel, ajutorul de deces este acordat direct de casele de pensii în cazurile în care este vorba de decesul unui salariat sau al unui membru de familie al acestuia. Citește articolul