Recent, senatorii au adoptat un proiect de act normativ ce prevede că angajatorii vor fi obligați să elibereze, cu trei zile înainte de încetarea unui contract individual de muncă, o notă de lichidare. Totuși, Accace atrage atenția că acest termen este neinspirat și că n-ar face altceva decât să aducă probleme angajatorilor. Citește articolul
Chiar dacă munca se va face în alt loc decât la birou, așa cum e de esența telemuncii să se întâmple, respectarea regulilor de sănătate și securitate în muncă (SSM) rămâne un imperativ. Potrivit Legii telemuncii, care a apărut luni în Monitorul Oficial, vor fi obligații de SSM pentru ambele părți la contractul de muncă. Va exista însă o interdependență între obligațiile fiecăruia, în special dacă munca se va face de la domiciliul salariatului. Citește articolul
Începând de joi, companiile care vor dori să folosească telesalariați vor avea de respectat o serie de obligații legale, potrivit unui act normativ apărut recent în Monitorul Oficial. De exemplu, angajatorii vor trebui să încheie contracte cu telesalariații, să stabilească împreună cu aceștia programul de lucru și să le asigure echipamentele necesare activității. Telemunca va putea fi desfășurată, practic, din orice loc, nu doar de acasă. Citește articolul
Începând cu data de 1 aprilie 2018, modificările de salariu brut se raportează în Registrul general de evidență a salariaților (Revisal) în maximum 20 de zile lucrătoare de la momentul la care se produc, reiese dintr-un act normativ publicat în Monitorul Oficial la finele anului 2017. Până lunile trecute, acestea erau raportate înainte de a produce concret efecte. Citește articolul
Procedura exactă prin care inspectorii muncii vor putea decide suspendarea activității firmelor, din cauza muncii nedeclarate, încă este în lucru la nivelul Inspecției Muncii (IM), conform unor informații obținute de avocatnet.ro. Deși posibilitatea a fost introdusă în Codul muncii încă din vara anului trecut, sistarea activității nu se poate impune momentan fără reguli procedurale. Citește articolul
În măsura în care prelucrează datele personale ale românilor, instituțiile și autoritățile statului vor avea nevoie de responsabili cu protecția datelor („data protection officer” sau DPO, pe scurt), conform unui regulament european care se va aplica inclusiv în România din mai 2018. De exemplu, vorbim nu doar de Guvern și Parlament, ci și de primării și consilii județene. Totuși, va exista posibilitatea numirii unui DPO unic pentru grupuri de entități publice. Citește articolul
Angajatorii au voie să adune date personale despre potențiali salariați, de pe rețelele sociale, doar în anumite condiții, conform unor reguli ce se vor aplica în toate statele Uniunii Europene din mai 2018 și unor explicații aferente acestora. Concret, ideea este că trebuie să existe o justificare legală pentru a procesa asemenea informații, chiar și în condițiile în care acestea sunt disponibile în mod public pentru oricine. Citește articolul
Declararea și achitarea taxelor salariale aferente lunii februarie 2018 se mai pot face doar azi, potrivit calendarului fiscal stabilit de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Aceasta este practic a doua lună în care taxele salariale se achită în conformitate cu modificările aduse Codului fiscal de la 1 ianuarie 2018. Concret, vorbim de impozit pe veniturile salariale de 10% și contribuții de pensii, sănătate și muncă în cotă de 25%, 10%, respectiv 2,25%. Citește articolul
Folosirea Registrului general de evidență a salariaților (Revisal) reprezintă o prelucrare de date personale, potrivit legislației în vigoare, și este de ajuns pentru a oferi angajatorilor calitatea de operatori de date cu caracter personal. În aceste condiții, apare întrebarea firească dacă toți angajatorii ar trebui să numească un responsabil cu protecția datelor („data protection officer” sau DPO) începând din mai 2018? Pentru a răspunde acestei nelămuriri, redacția noastră a luat legătura cu o specialistă. Citește articolul
Începând din mai 2018, firmele care se ocupă în principal cu prelucrarea datelor personale, cum ar fi băncile, firmele de securitate, spitalele, clinicile private, farmaciile sau magazinele online, vor fi obligate să aibă un responsabil cu protecția datelor personale („data protection officer” sau DPO). În acest context, este important de știut ce variante vor exista pentru ocuparea acestei funcții și ce persoane vor putea efectiv s-o ocupe. Citește articolul