În contextul pandemiei de coronavirus, școlile s-au închis din luna martie și ar trebui să se deschidă odată cu începerea noului an școlar, dacă situația epidemiologică va permite acest lucru. Având în vedere că evoluția epidemiei de coronavirus este incertă, o nouă ordonanță de urgență a Guvernului publicată vineri în Monitorul Oficial stabilește modul în care vor fi acordate zile libere plătite acelor părinți care sunt nevoiți să stea acasă cu copiii, din cauza închiderii școlilor. Citește articolul
Noile măsuri de ajutor pentru angajatori, profesioniști și zilieri, ce au fost stabilite prin Ordonanța Kurzarbeit, au căpătat azi proceduri concrete de decontare, conform unei HG oficializate azi. Totuși, mai este nevoie și de apariția unor ordine de ministru cu modelele documentelor pe care le vor folosi angajatorii, astfel că ajutoarele rămân inaccesibile încă puțin timp. Citește articolul
Șefii de departamente au un rol-cheie în desfășurarea eficientă a telemuncii de către salariații companiei, conform unui ghid oficial al Organizației Internaționale a Muncii (OIM). În acest sens, OIM a venit cu unele recomandări practice pentru manageri, astfel încât aceștia să știe ce relație ar trebui să aibă cu echipele lor de telesalariați. Citește articolul
Din moment ce angajatorii pot accesa deja unele ajutoare de la Guvern pentru a duce mai ușor povara costurilor salariale, iar altele urmează să fie operaționalizate în perioada următoare, e bine de știut că unele dintre ele vin la pachet cu interdicții de a face concedieri. Banii acordați de Guvern vin pentru a atenua efectele crizei provocate de epidemia de coronavirus. Citește articolul
Ultimele luni au schimbat radical paradigma, în cazul relațiilor de muncă, permițându-li-se salariaților (sau chiar fiind necesar) să lucreze de acasă, pentru prevenirea - pe cât posibil - a efectelor pandemiei. Deși, în teorie, s-ar putea crede că munca de acasa permite un confort sporit pentru angajați, se pare că, de multe ori, aceasta duce la o delimitare mai puțin clară dintre viața profesională și viața privată. De aceea, Organizația Internațională a Muncii (OIM) a elaborat un ghid, unde a abordat inclusiv problema asigurării unui echilibru între muncă și viața personală, în cazul telemuncii. Citește articolul
Având în vedere creșterea exponențială a numărului de telesalariați la nivel mondial, din cauza epidemiei de coronavirus, Organizația Internațională a Muncii (OIM) a pus recent la dispoziția angajatorilor un ghid practic privind telemunca. Iar acesta face referire inclusiv la partea de securitate și sănătate în muncă (SSM). Citește articolul
Companiile care se confruntă cu o situație financiară mai dificilă din cauza crizei provocate de epidemia de coronavirus au câteva măsuri mari la dispoziție pentru a-și reduce costurile directe și indirecte cu salariații. De la optimizarea programului de lucru și până la concedieri, măsurile inventariate mai jos pot fi aplicate în funcție de situația specifică în care se află o firmă. Citește articolul
În condițiile în care criza sanitară se prelungește, iar semnalele de revenire economică sunt modeste, guvernul suplimentează măsurile de sprijin financiar destinate angajaților și angajatorilor. Acestea au drept scop, pe de o parte, menținerea sub control a ratei șomajului, care a înregistrat creșteri în ultima perioadă, și, pe de altă parte, susținerea companiilor pentru a-și asigura o funcționare optimă pe perioada de restrângere a activității. Astfel, prin Ordonanța de Urgență 132/2020, a fost aprobată aplicarea modelului nemțesc Kurzarbeit în România, care presupune subvenționarea de către stat a timpului redus de muncă. Citește articolul
O directivă a Uniunii Europene (UE) ce va trebui transpusă de statul român până în 2 februarie 2022 urmărește să modifice regulile aplicabile controalelor (atât în trafic, cât și la sediile firmelor de transport), în privința detașării transnaționale a șoferilor, pentru a se facilita verificarea conformării firmei de transport cu normele europene privind detașarea. Citește articolul
Firmele care folosesc vehicule mari pentru transportul de mărfuri sau de persoane nu mai au voie să-și plătească șoferii în funcție de cât de rapizi sunt, conform unui nou regulament european care se aplică direct în toate statele membre ale Uniunii, deci inclusiv în România. Schimbarea a fost făcută din motive de siguranță rutieră. Citește articolul