Angajatorii își pot întrerupe temporar activitatea din motive economice, tehnologice, structurale sau altele asemănătoare, trimițând, practic, salariații în șomaj tehnic. Din moment ce asta implică o suspendare a contractelor individuale de muncă, firmele sunt obligate să notifice autoritățile. Citește articolul
Firmele care au de îndeplinit obligații în domeniul muncii, fie în legătură cu inspectoratele teritoriale ale Inspecției Muncii, fie în legătură cu Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM), pot să interacționeze cu aceste instituții și online, cel puțin în anumite privințe. Acest lucru este cu atât mai important acum, când este recomandată interacțiunea cu alte persoane doar dacă este strict necesar, din cauza coronavirusului. Citește articolul
O serie de autorități publice au început să-și suspende programul cu publicul la ghișee, în contextul răspândirii coronavirusului. Din acest motiv, companiile și persoanele fizice ar trebui să știe că au căi alternative pentru a lua legătura cu reprezentanții instituțiilor de stat sau pentru a transmite și primi documente. De principiu, vorbim de diverse aplicații și portaluri online, dar și de folosirea serviciilor poștale sau de asistența telefonică. Citește articolul
De la finele anului 2017, avem un nou cadru legal al Registrului general de evidență a salariaților (Revisal). Asta înseamă că 2020 este al treilea an în care angajatorii trebuie să aplice reguli ușor schimbate la raportarea contractelor individuale de muncă sau la modificarea/încetarea acestora. Citește articolul
Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) și alte instituții subordonate Ministerului Muncii au, începând de la 1 ianuarie 2020, acces direct la Registrul de evidență a salariaților (Revisal), conform unui ordin recent de ministru. Practic, asta înseamnă că, cel puțin teoretic, datele de muncă despre persoanele fizice care vor să ceară pensie sau alte drepturi sunt obținute printr-o colaborare interinstituțională. Însă, chiar și așa, autoritățile atrag atenția că adeverința de vechime este necesară în continuare la solicitarea drepturilor legale. Citește articolul
Obligațiile angajatorilor față de salariații lor sunt extrem de numeroase: de dinainte de momentul încheierii contractului și până la terminarea acestuia, de la cele de dreptul muncii, la cele fiscale, de sănătate și securitate în muncă, inclusiv de protecție contra discriminării ori hărțuirii la birou. Pentru angajator este esențial să rețină că acolo unde legea nu permite o derogare de la dreptul stabilit unui angajat, nu există posibilitatea de a se tocmi pe lângă lege cu cel pe care-l plătește. De multe ori, legile prevăd sancțiuni cu multe zerouri pentru angajatorii care nu respectă normele în vigoare. Citește articolul
Majorarea salariului minim brut pe țară de la 1 ianuarie 2020 implică două obligații pentru angajatori. Una este încheierea actelor adiționale la contractele de muncă ale persoanelor pentru care crește salariul, ce trebuia rezolvată până la finele anului 2019, iar a doua este raportarea schimbării în Revisal, care trebuie rezolvată până azi. Citește articolul
Dincolo de registrele contabile obligatorii, legislația în vigoare mai prevede că există și alte registre ce trebuie ținute de către companii. În esență, ne referim la registre referitoare la evidența fiscală, evidența salariaților și a zilierilor și evidența controalelor desfășurate de autorități. Citește articolul
Firmele nou-înființate ar trebui să știe că sunt obligate prin legislație să întocmească și să țină anumite registre. De la contabilitate și resurse umane până la accidente de muncă și controale ale autorităților, prezentăm azi principalele registre obligatorii pentru companii. Citește articolul
În perioadele consemnate de nefuncționare a Registrului general de evidență a salariaților (supranumit Revisal), cei care ar fi trebuit să facă înregistrări nu riscă sancțiuni pentru imposibilitatea de a face aceste înregistrări, potrivit Inspecției Muncii. Citește articolul