Printr-o lege oficializată chiar azi, s-a stabilit mărirea, încă o dată, a numărului liberelor legale de care beneficiază salariații din țara noastră. Mai exact, s-a stabilit ca 6 ianuarie, în care, potrivit calendarului creștin ortodox, se sărbătorește Boboteaza, și 7 ianuarie - Sfântul Ioan - să fie zile în care salariații beneficiază de timp liber. Măsura intră în vigoare în această săptămână, dar primul an în care se vor da aceste libere va fi 2024. Citește articolul
Dreptul angajatorului de a stabili atribuțiile corespunzătoare fiecărui salariat poate fi exercitat în limitele prevăzute de lege, iar aici avem în vedere ansamblul normativ care reglementează relațiile de muncă, nu exclusiv Codul muncii. Citește articolul
Programul de lucru trebuie să se încadreze în limitele timpului de muncă prevăzut în contract, iar pentru munca suplimentară este nevoie de acordul angajatorului și al salariatului. Există limitări specifice în cazul persoanelor angajate cu timp parțial, precum și o durată normală de opt ore/zi și de 40 de ore/săptămână pentru cei cu normă întreagă. În caz de nerespectare a acestor prevederi, angajatorul riscă sancțiuni financiare. Citește articolul
Locul muncii este un element esențial al contractului individual de muncă, acesta putând fi modificat numai prin acordul părților, cu excepția delegării și detașării, cazuri în care angajatorul poate modifica, temporar, locul din/în care lucrătorul își desfășoară activitatea, în anumite condiții. Prin delegare, felul muncii nu poate fi modificat, însă prin detașare acest lucru este posibil cu acordul lucrătorului. Curtea de apel București admite cererile de suspendare a executării deciziilor unilaterale ale angajatorului, atât în cazul delegării prin care s-a modificat și felul muncii, cât și în cazul detașării dispuse inițial pentru o perioadă mai mică de un an și prelungită, tot unilateral, ulterior. Lucrătorul are dreptul la cheltuieli de transport, cazare și la o indemnizatie de delegare/detașare. Citește articolul
Una dintre situațiile în care există un risc foarte mare de recalificare, în eventualitatea unui control fiscal, este cea în care o companie are o dublă colaborare cu aceeași persoană, atrag atenția specialiștii. Adică o persoană este, concomitent, salariat și prestator de servicii ca PFA sau ca microîntreprindere, ambele activități fiind în interesul aceleiași companii. Citește articolul
Repausul zilnic și repausul săptămânal sunt două drepturi distincte ale salariaților, astfel că angajatorii n-au voie să-l includă pe primul în al doilea atunci când repausul zilnic este urmat de repausul săptămânal, a stabilit recent Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Ba mai mult, această regulă trebuie respectată chiar dacă legislația națională prevede o perioadă de repaus săptămânal mai mare decât cea stabilită prin legislația europeană. Citește articolul
Tichetele cadou primite de salariați de la terți, în perioada 26 mai 2006 - 31 decembrie 2020, nu mai pot fi reîncadrate din venituri în alte surse în venituri salariale, conform unei legi care a introdus recent o amnistie pentru aceste recalificări. Asta înseamnă că amnistia se aplică și celor care încă riscau să primească decizii de impunere pe această temă de la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Citește articolul
O amnistie fiscală care să rezolve problema companiilor care au acordat în trecut tichete cadou salariaților partenerilor de afaceri a fost oficializată vineri, legea dată în acest sens trecând de două ori prin procesul parlamentar de legiferare. Astfel, după ce amnistia va primi o procedură de aplicare prin ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), contribuabilii vor scăpa de sumele suplimentare de plată stabilite de inspectori atunci când s-au reîncadrat veniturile din tichete cadou în venituri salariale. Măsura se va aplica și celor care deja au plătit sumele suplimentare stabilite de ANAF la reîncadrare, însă la cerere. Citește articolul
Anul 2023 a venit cu numeroase schimbări fiscale cu impact asupra angajaților și angajatorilor. Una dintre ele constă în obligativitatea de a raporta prin declarația lunară 112 toate veniturile și beneficiile salariale, indiferent dacă sunt impozabile sau nu. Printre acestea se numără și beneficiile de tip stock option plan (planuri de remunerare în capitaluri proprii, respectiv acțiuni sau părți sociale) acordate angajaților, directorilor sau administratorilor. Raportarea acestor beneficii a fost opțională în a doua jumătate a anului trecut, iar din ianuarie a devenit obligatorie, primul termen fiind 27 februarie 2023. Citește articolul
Din 1 ianuarie 2023, fiscalizarea bacșișului a devenit obligatorie pentru localurile din România. Însă, la fel ca alte măsuri date pe repede-nainte, nici aceasta nu duce lipsă de neclarități în practică. Prin urmare, în acest articol am adunat la un loc principalele aspecte relevante prevăzute de Legea bacșișului, dar și opiniile specialiștilor și ale autorităților legate de aplicarea sa. Citește articolul