O decizie oficializată recent de Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) vine cu două clarificări importante pentru angajatorii care aplică facilitățile fiscale din construcții. Pe de o parte, se confirmă faptul că facilitățile nu se pot aplica pentru alte activități decât cele legate de construcții. Pe de altă parte, o constatare a inspectoratului teritorial de muncă (ITM) nu poate obliga Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) să confirme că un angajator aplică în mod corect facilitățile. Citește articolul
Pentru ca bolile salariaților să fie depistate în faze incipiente, iar astfel tratamentul să dea rezultate mai bune, mai mulți parlamentari propun, printr-un proiect legislativ ce a primit luni aprobarea Senatului, ca angajații să poată beneficia de două libere plătite pe an, zile în care să meargă la medic pentru a fi examinați de acesta. De învoire pentru a merge la medic ar putea beneficia și elevii sau studenții. Citește articolul
Furnizorii de specializări vor putea organiza cursuri de formare pentru specializările ”brand manager” și ”specialist în relații publice”, conform unui proiect de ordin emis în acest sens, aflat în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Muncii. Citește articolul
Furturile comise de angajați din patrimoniul companiei reprezintă un risc care poate afecta atât imaginea companiei, cât și profitabilitatea acesteia. Este important ca orice firmă să implementeze măsuri pentru a minimiza riscul de furt și a gestiona eficient situațiile în care acesta se produce, însă orice acțiune sau inacțiune a angajatorului poate avea consecințe de care acesta ar trebui să fie constient înainte de a întreprinde ceva. Despre aceste consecințe și implicații vom afla de la Cristina Filimon, avocat specializat în dreptul muncii, drept administrativ și comercial. Citește articolul
Facilitățile fiscale din domeniul construcțiilor, care constau, în esență, în taxe salariale reduse, se pot aplica numai salariaților care activează pe teritoriul României, potrivit Codului fiscal. O companie română care a fost sancționată în urma controlului fiscal pentru aplicarea facilităților și angajaților detașați în alte state membre ale Uniunii Europene (UE) a contestat sancțiunea, pe motiv că reglementarea fiscală de la noi ar contraveni dreptului UE. Speța a ajuns în fața Curții de Justiție a UE (CJUE), care a spus că reglementarea fiscală de la noi nu contravine, de principiu, dreptului UE - atâta timp cât e justificată de motive imperative de interes general și respectă principiul proporționalității. Citește articolul
Din momentul în care angajatorul a decis să ofere salariaților tichete de masă, ar trebui să o facă pentru toți, indiferent că lucrează cu normă întreagă sau parțială sau au un program inegal de lucru. Singura condiție pe care trebuie să o „bifeze” salariații este să aibă funcția de bază la respectivul angajator. Citește articolul
Prevederile din Ordonanța caselor de marcat (OUG 28/1999) referitoare la sancționarea companiilor pentru sumele nejustificate din aceste aparate sunt constituționale, potrivit unei decizii recent oficializate a Curții Constituționale a României (CCR). În esență, este exclusă încălcarea prevederilor constituționale privind economia României și inviolabilitatea proprietății private. Chiar dacă numai casierul este cel vinovat de sumele nejustificate, această faptă este în interesul angajatorului său. Citește articolul
După cum stabilește legislația în vigoare, autoritățile sunt obligate să indexeze semestrial valoarea tichetelor de masă, valoarea acestora urmând să se majoreze, din octombrie, cu doar patru bani. De altfel, au fost ocazii în care valoarea tichetelor de masă a crescut doar cu un ban. În acest context, mulți s-au întrebat de ce nu s-a renunțat la această majorare, care, în practică, nu aduce nicio schimbare, răspunsul aflându-se, așa cum informează Ministerul Muncii, în formulele de calcul folosite pentru indexarea valorii tichetelor de masă. Citește articolul
Companiile din domeniul construcțiilor vor putea să-și trimită salariații la cursuri de formare legate de eficiența energetică, pentru care statul să acopere parțial sau integral costurile, reiese dintr-un ordin oficializat recent de Ministerul Dezvoltării. Finanțarea constă într-un ajutor de minimis sau un ajutor de stat din cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență și vizează toate categoriile de întreprinderi - mici, mijlocii, mari. Citește articolul
Ca o regulă generală, important de reținut este faptul că dispozițiile Codului fiscal reglementează patru operațiuni în sfera TVA, respectiv livrarea de bunuri, prestarea de servicii, achiziția intracomunitară de bunuri și importul de bunuri. Dacă o firmă care prestează servicii de punere la dispoziție de personal unei alte firme este plătitoare de TVA, atunci aceasta are obligația legală de a achita taxa și de a depune periodic anumite declarații fiscale. Citește articolul