Mirajul salariului „atractiv”, uneori alcătuit și din bonificații sau alte elemente, rămâne un subiect de discuție actual, iar cunoașterea aspectelor legale care vizează acest element esențial, salariul, ar trebui să se afle pe lista de priorități a lucrătorilor, pentru că ele fac parte din obligația angajatorului privind informarea prealabilă semnării unui contract sau a unui act adițional. Citește articolul
Faptul că regulile rămân pe hârtie nu mai este de mult timp o „știre șoc”, însă atunci când mai multe drepturi fundamentale sunt nu doar ignorate, ci și încălcate în mod direct, se impune reluarea aspectelor esențiale care guvernează relațiile de muncă. Atunci când vine vorba despre concediul de odihnă anual, angajatorul nu poate refuza acest drept, altfel salariații se pot adresa Inspecției Muncii sau chiar instanței de judecată. Citește articolul
În Codul muncii urmează să fie introduse noi obligații pentru angajatori în materie de prevenire a violenței și hărțuirii în relațiile de muncă, în contextul ratificării recente a unei convenții internaționale în acest sens. Companiile care nu vor respecta aceste obligații vor risca amendarea cu mii de lei. Măsurile sunt prinse într-un proiect aflat în lucru la nivelul Guvernului, care a fost analizat de avocatnet.ro. Citește articolul
România a ratificat recent Convenția nr. 190/2019 privind eliminarea violenței și a hărțuirii în lumea muncii, legea de ratificare fiind publicată marți în Monitorul Oficial și urmând să se aplice din această săptămână. Odată ce statul român își asumă termenii convenției, își asumă și obligația de a legifera mai bine în domeniul hărțuirii în domeniul muncii, acum împărțit în mai multe acte normative și relativ greu de urmărit, dar și de a asigura aplicarea legii la toate nivelurile, inclusiv în privința accesului victimelor la proceduri de raportare și soluționare a litigiilor sigure și eficace. Citește articolul
Autoritățile europene vor să stabilească un set comun de reguli pentru identificarea și combaterea relațiilor de muncă mascate drept stagii, conform unui proiect de directivă recent inițiat. În esență, ar urma să fie stabilite o serie de criterii pentru a diferenția stagiile de relațiile obișnuite de muncă și sancțiuni adecvate pentru angajatorii care fac abuz de stagii. Citește articolul
Autoritățile și instituțiile publice sunt obligate să publice, de două ori pe an, liste cu salariile bugetarilor. Primul termen anual este la 31 martie 2024, astfel că angajatorii publici care nu s-au achitat de obligație riscă amenzi de până la 10.000 lei. Citește articolul
Prevenirea fraudei în mediul corporativ nu este neapărat o chestiune de politici și proceduri, ci ține de crearea unei culturi a integrității și vigilenței în rândul angajaților. Conform unui sondaj realizat de Asociația Examinatorilor de Fraudă Certificați (ACFE), 42% din cazurile dovedite de fraudă au fost descoperite cu ajutorul sistemelor interne de raportare din cadrul organizațiilor, ceea ce evidențiază rolul-cheie pe care îl au angajații în detectarea fraudelor, precum și importanța oferirii unei pregătiri adecvate a acestora prin intermediul programelor de formare și awareness. Citește articolul
Un proiect de lege propune modificarea legislației privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, adăugând dreptul la concediu și indemnizație pentru participanții la studii clinice. Norma va introduce și dreptul la concediu medical pentru însoțitorii persoanelor cu handicap. Citește articolul
Lista actuală a concediilor medicale pe care le pot primi salariații va fi extinsă, potrivit unui proiect ce a trecut, în 2022, de votul senatorilor, iar marți a primit propunere de adoptare la votul decisiv, cel al deputaților, astfel încât să se adauge și unul destinat celor care îngrijesc persoane ce îndeplinesc criterii de încadrare în grad de handicap, ce se află la prima astfel de solicitare. Concediul va putea fi de cel mult 30 de zile și se va acorda doar celor ce au fost asigurați cel puțin șase luni în ultimul an. Citește articolul
Diurnele netaxabile acordate de angajatori salariaților, atunci când aceștia își desfășoară activitatea în altă localitate, în țară sau în străinătate, vor deveni mai mari, potrivit unui proiect de lege adoptat luni la Senat. Pentru sumele ce depășesc plafoanele legale trebuie plătite taxe salariale. Citește articolul