Lista actuală a concediilor medicale pe care le pot primi salariații va fi extinsă, potrivit unui proiect ce a trecut, în 2022, de votul senatorilor, iar marți a primit propunere de adoptare la votul decisiv, cel al deputaților, astfel încât să se adauge și unul destinat celor care îngrijesc persoane ce îndeplinesc criterii de încadrare în grad de handicap, ce se află la prima astfel de solicitare. Concediul va putea fi de cel mult 30 de zile și se va acorda doar celor ce au fost asigurați cel puțin șase luni în ultimul an. Citește articolul
Diurnele netaxabile acordate de angajatori salariaților, atunci când aceștia își desfășoară activitatea în altă localitate, în țară sau în străinătate, vor deveni mai mari, potrivit unui proiect de lege adoptat luni la Senat. Pentru sumele ce depășesc plafoanele legale trebuie plătite taxe salariale. Citește articolul
Finalul anului 2023 a adus o serie de modificări fiscale nefavorabile pentru angajații și angajatorii din toate domeniile economice. După schimbările care au vizat restrângerea facilităților acordate salariaților din IT, construcții, agricultură și industria alimentară, ce au intrat în vigoare la 1 noiembrie 2023, au urmat, la scurt timp, alte modificări, prin intermediul OUG 115/2023, cu impact tot asupra salariaților, dar și a departamentelor de resurse umane. Printre acestea din urmă se numără modificarea tratamentului fiscal preferențial pentru tichetele de masă și pentru voucherele de vacanță. Așadar, începând cu anul 2024, aceste bilete de valoare sunt incluse și în baza de calcul a contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS). Citește articolul
Una dintre situațiile problematice apărute în contextul trecerii, în 2024, la folosirea e-Factura pentru toate operațiunile B2B este cea a facturilor pentru deconturile salariaților. Practic, angajatorii trebuie să se asigure că facturile sunt emise pe numele firmei și transmise prin e-Factura, pentru a putea fi înregistrate în contabilitate. Totodată, este recomandabil ca furnizorii să știe să treacă anumite informații la comentariile facturilor XML, pentru a ușura reconcilierea la nivelul angajatorului. Citește articolul
Atenția autorităților fiscale s-a dus tot mai mult, în lunile recente, în direcția colaborărilor pentru aplicațiile de ridesharing sau de livrări la domiciliu. În aceste cazuri se pune în discuție „clasica” dilemă a naturii activității PFA-urilor care au colaborări cu persoane juridice. Acolo unde se descoperă că vorbim de o relație de subordonare între părți, autoritățile nu ezită să reîncadreze activitatea PFA-urilor din independentă în dependentă (adică salarială) și să facă impuneri suplimentare pentru taxe salariale. Citește articolul
În raportul cu controalele fiscale terminate în noiembrie 2023, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a prezentat cazul unui angajator care n-a aplicat corect scutirea de taxe salariale pentru decontarea serviciilor turistice pentru angajații săi. Citește articolul
Salariații feroviari beneficiază, începând din 2023, pe lângă liberele legale de care se bucură toți angajații din țara noastră pe parcursul unui an, de o zi liberă suplimentară în februarie, respectiv în data de 16. Legea care cuprinde această măsură, apărută în 2020, a fost amânată de mai multe ori și a intrat în vigoare în 2023, astfel că acesta este al doilea an în care se acordă liberul suplimentar din februarie. Citește articolul
O serie de ajustări la măsurile fiscale introduse prin OUG 115/2023 au fost adoptate luni de Senat. Acestea vizează eliminarea contribuției la sănătate (CASS) pentru anumite indemnizații de concediu medical și introducerea de clarificări privind impozitarea chiriilor plătite de firme persoanelor fizice. Citește articolul
Entitățile raportoare stabilite de legislația prevenirii spălării banilor, printre care se numără cele din domeniile contabil, fiscal și financiar, sunt obligate la instruirea și evaluarea periodică a angajaților proprii. În acest context, amintim ce prevăd normele speciale pentru contabili, consultanți fiscali și auditori financiari. Citește articolul
În contextul dialogului social, organizațiile sindicale și patronale joacă un rol vital în reprezentarea drepturilor și intereselor angajaților și angajatorilor. Legislația nouă în domeniu impune anumite reguli și proceduri pentru înființarea, organizarea și funcționarea acestor entități. Apariția Legii 367/2022 a stabilit cadrul primar pentru înscrierea acestor organizații în registre speciale, iar Ministerul Muncii a pus în dezbatere anul trecut un proiect de ordin cu normele procedurale aferente. Ordinul a apărut săptămâna asta în Monitor. Citește articolul