Pentru asigurarea unui mediu de muncă sigur și sănătos și pentru respectărea demnității lucrătorilor, angajatorul are obligația de a implementa reguli privind nediscriminarea și protejarea demnității. Acesta trebuie să intervină prompt în cazul încălcării acestor reguli și să urmeze anumite proceduri în cazurile de hărțuire, discriminare sau de încălcare a demnității. Există două etape distincte în procesul de investigare și sancționare a cazurilor de abuz, iar persoanele afectate au posibilitatea de a se adresa și altor instituții, atunci când consideră că drepturile lor nu au fost respectate. Citește articolul
Detașarea presupune ca un salariat să lucreze temporar pentru un alt angajator, iar Codul muncii stabilește garanții pentru respectarea drepturilor acestuia. Angajatorul la care este detașat trebuie să asigure un mediu de muncă conform legii și să intervină în cazul încălcării drepturilor. Salariatul trebuie să cunoască și să respecte regulamentul intern al angajatorului temporar și să se adreseze acestuia în caz de încălcare a drepturilor. Iar angajatorul care a dispus detașarea trebuie să păstreze legătura cu salariatul și are responsabilitatea de a interveni în cazul încălcării drepturilor acestuia (dacă angajatorul temporar nu ia măsuri). Citește articolul
Legislația în materie nu indică faptul că hărțuirea, hărțuirea morală la locul de muncă sau discriminarea există numai în cazul în care sunt acte sau fapte repetate ori cu caracter sistematic, iar fiecare situație trebuie interpretată în funcție de modul concret în care s-a petrecut și prin raportare la consecințe. Citește articolul
Recenta metodologie privind prevenirea și combaterea hărțuirii morale și pe criteriul de sex la locul de muncă pune un accent deosebit pe crearea unui cadru de lucru sigur și respectuos pentru toți angajații. Însă se aplică această metodologie și în cazul hărțuirii provenite de la terți, cum ar fi clienții sau partenerii de afaceri? Răspunsul este unul afirmativ, iar procedurile detaliate se aplică în mod egal, indiferent de sursa comportamentului inadecvat. Citește articolul
Codul muncii stabilește că 30 noiembrie, Sfântul Andrei, și 1 decembrie, Ziua Națională a României, sunt zile libere pentru salariați, indiferent dacă aceștia sunt angajați la stat sau la privat. Cei care lucrează, totuși, în aceste zile au dreptul la compensații legale din partea angajatorului. Citește articolul
Anumite beneficii acordate de angajator salariaților săi au, din ianuarie 2023, un tratament fiscal preferențial numai dacă, în total, nu depășesc un plafon lunar de 33% din salariul de bază, așa cum s-a stabilit prin OG 16/2022. Problema este că anumite beneficii au și un plafon individual anual, care interferează într-un mod nefericit pentru companii cu plafonul lunar de 33%, atenționează Camera Consultanților Fiscali (CCF). În acest context, CCF a propus modificarea regulilor plafonului de 33%, însă, într-un răspuns recent, Ministerul Finanțelor (MF) a refuzat sugestiile, susținând că acestea ar duce la apariția altor neajunsuri. Citește articolul
Potrivit legislației în vigoare, toate biletele de valoare, adică și tichetele de masă, sunt emise exclusiv pe suport electronic. La fel ca în cazul tichetelor de masă ce se emiteau înainte pe suport fizic, și cele acordate pe card au o perioadă de valabilitate. Astfel, dacă nu sunt cheltuite în perioada de valabilitate, sumele primite pe card ca tichete de masă sunt retrase de emitent, iar beneficiarul le pierde. Citește articolul
În contextul în care reglementarea ce stabilește actualmente cele 58 de sectoare de activitate pentru negocierea colectivă și procedura de încadrare într-un sector sau altul mai producea efecte doar până la 24 noiembrie, Ministerul Muncii a venit cu un nou ordin pentru a o înlocui. Citește articolul
În contextul obligativității, de la 1 ianuarie 2024, de a transmite în e-Factura toate facturile din relația B2B, companiile ar trebui să-și actualizeze procedurile interne privind deplasările salariaților. Cu alte cuvinte, trebuie făcut în așa fel încât facturile din deplasări să fie emise direct pe firmă, pentru a putea fi încărcate în e-Factura. Citește articolul
Taxarea activităților IT este unul dintre domeniile pentru care Legea reformei fiscale aduce schimbări importante, acestea aplicându-se parțial din noiembrie 2023 și parțial din ianuarie 2024. În baza modificărilor legislative operate de autorități, prezentăm azi cum va arăta, în 2024, taxarea acestor activități, în funcție de statutul prestatorului - salariat, PFA sau microîntreprindere. Citește articolul