avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 378 soluții astăzi
Acasă Subiect: coronavirus hr
Subiect: coronavirus hr
ACCES PREMIUM

Stare de alertă: Regulile stabilite de autorități pentru afacerile reactivate

Dragos Niculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
21 Mai 2020 | 0 | 2535 | Timp de citire: 3 min.

După ridicarea stării de urgență, cea mai mare parte a firmelor din țara noastră își pot relua activitatea, dar cu condiția ca atât angajații, cât și angajatorii să respecte o serie de reguli, ce sunt destinate evitării îmbolnăvirii cu COVID-19. În acest sens, autoritățile au stabilit exact ce reguli trebuie să respecte angajatorii, în general, dar și cei ce desfășoară activități specifice de cazare, tratament stomatologic, transport și altele. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce trebuie să știe angajatorii despre tichetele de masă electronice, dacă le acordă în perioada aceasta

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
21 Mai 2020 | 3 | 1847 | Timp de citire: 3 min.

Tichetele de masă pot fi acordate și în format electronic, soluție preferabilă în această perioadă, în care angajații fie lucrează departe de birou, fie sunt reticenți la trecerea unui lucru prin nenumărate mâini înainte de a ajunge la ei. Acordarea tichetelor pe card cunoaște însă mai multe avantaje. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Coronavirus

Reducerea programului de lucru la patru zile pe săptămână: Cum poate face asta angajatorul

Alexandru Boiciuc în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
21 Mai 2020 | 0 | 3523 | Timp de citire: 2 min.

În contextul efectelor epidemiei de coronavirus, companiile se pot confrunta cu o reducere temporară a activității. În această situație, Codul muncii prevede că se poate reduce temporar programul săptămânal de lucru la doar patru zile. Procedural, angajatorul trebuie să urmeze mai mulți pași. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE De vineri, decontarea liberelor plătite pentru părinți se va face mult mai repede

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
20 Mai 2020 | 0 | 2887 | Timp de citire: 1 min.

Firmele vor putea obține banii pe liberele plătite ale angajaților care stau acasă cu copiii în perioada aceasta mult mai repede ca până acum. Mai exact, în 15 zile de la depunerea documentelor, conform unei legi aplicabile de vineri. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Coronavirus

Ghid oficial: Cum ar trebui să pregătească angajatorii revenirea la muncă a salariaților

Dragos Niculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
19 Mai 2020 | 0 | 2135 | Timp de citire: 4 min.

Recent, Ministerul Muncii a lansat un ghid ce vine atât în sprijinul firmelor care vor să-și reia activitate în această perioadă, cât și al angajaților acestora, aducând soluții și recomandări pentru ca acest pas să se facă în condiții de siguranță. După trecerea de la starea de urgență la cea de alertă, cele mai multe firme din țara noastră pot reîncepe activitatea la sedii, dar cu luarea unor măsuri care să preîntâmpine îmbolnăvirea salariaților cu COVID-19. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Coronavirus

Stare de alertă: Cum trebuie să se desfășoare activitatea în birourile de tip „open-space”

Alexandros Bakos în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
18 Mai 2020 | 1 | 3667 | Timp de citire: 2 min.

Sâmbătă a apărut în Monitorul Oficial o serie de reguli cu privire la desfășurarea activității angajaților în birourile de tip „open-space”. Aceste măsuri vizează atât angajatul (de exemplu, în ce situații ar trebui să rămână acasă și să contacteze medicul de familie, dacă are anumite simptome), cât și angajatorul (de pildă, cum organizează timpul și spațiul de lucru). Citește articolul

ACCES GRATUIT

Angajații, obligați să accepte măsurarea temperaturii zilnic, la birou. Unde mai este obligatorie termometrizarea

Simona Voiculescu în Salarizare, taxare & relația cu statul
Redactor-șef, avocatnet.ro
18 Mai 2020 | 18 | 8675 | Timp de citire: 4 min.

Recent, autoritățile au reglementat obligația de a măsura temperatura celor care intră într-o incintă prin mai multe acte normative, în funcție de specificul unor activități. În primul rând, angajatorii au o obligație în acest sens, iar angajații sunt și ei obligați să accepte termometrizarea zilnică. De asemenea, este obligatorie la intrarea în instituții și autorități publice, precum și la muzee ori în spațiile saloanelor de înfrumusețare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Stare de alertă: Angajatorii au obligații noi de SSM. Reinstruirea celor ce revin la birou, actualizarea politicilor, termometrizarea

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
18 Mai 2020 | 1 | 8087 | Timp de citire: 4 min.

Autoritățile au adoptat recent mai multe măsuri în domeniul sănătății și securității în muncă (SSM) valabile pentru toți angajatorii din țară pe perioada stării de alertă. Măsurile vizează aspecte precum instruirea salariaților, adaptarea regulilor interne și documentelor ce țin de SSM, obligația de a desemna un responsabil cu măsurarea temperaturii angajaților, dotarea cu anumite produse și echipamente de protecție. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Dacă păstrează munca la distanță pentru o perioadă mai lungă, firmele trebuie să adapteze contractele

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
18 Mai 2020 | 2 | 4491 | Timp de citire: 3 min.

Organisme de muncă internaționale, oficiali guvernamentali, specialiști din domeniul medical și nu numai recomandă firmelor să opteze cât de mult pot pentru munca la distanță în următoarea perioadă. Totuși, dacă trecerea la telemuncă s-a făcut "în pripă", atunci când starea de urgență a permis schimbarea locului muncii și fără modificări contractuale, dacă opțiunea de criză se transformă într-una pe termen mai lung, e necesară adaptarea contractelor - excepția din perioada stării de urgență nu mai există, iar, mai mult decât atât, munca de acasă nu poate fi impusă celor care nu sunt de acord cu această variantă - mai exact, consimțământul lor este absolut necesar. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Stare de alertă - activitatea firmelor: Beneficii și obligații încă aplicabile, măsuri noi și recomandări

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
18 Mai 2020 | 0 | 1716 | Timp de citire: 4 min.

Intrarea în starea de alertă înseamnă pentru firme continuarea unor beneficii, dar și unele recomandări sau obligații noi. Statul suportă, în continuare, indemnizațiile de șomaj tehnic, dar nu știm dacă și după 1 iunie, dar știm o variantă care ar putea apărea atunci, liberele plătite trebuie acordate, în continuare, părinților, munca la domiciliu nu se mai poate face fără adaptări contractuale, iar autoritățile le spun firmelor ce măsuri sanitare și de prevenție ar trebui să implementeze. O sinteză a tuturor acestora, în cele ce urmează: Citește articolul