După ridicarea stării de urgență, cea mai mare parte a firmelor din țara noastră își pot relua activitatea, dar cu condiția ca atât angajații, cât și angajatorii să respecte o serie de reguli, ce sunt destinate evitării îmbolnăvirii cu COVID-19. În acest sens, autoritățile au stabilit exact ce reguli trebuie să respecte angajatorii, în general, dar și cei ce desfășoară activități specifice de cazare, tratament stomatologic, transport și altele. Citește articolul
Tichetele de masă pot fi acordate și în format electronic, soluție preferabilă în această perioadă, în care angajații fie lucrează departe de birou, fie sunt reticenți la trecerea unui lucru prin nenumărate mâini înainte de a ajunge la ei. Acordarea tichetelor pe card cunoaște însă mai multe avantaje. Citește articolul
În contextul efectelor epidemiei de coronavirus, companiile se pot confrunta cu o reducere temporară a activității. În această situație, Codul muncii prevede că se poate reduce temporar programul săptămânal de lucru la doar patru zile. Procedural, angajatorul trebuie să urmeze mai mulți pași. Citește articolul
Firmele vor putea obține banii pe liberele plătite ale angajaților care stau acasă cu copiii în perioada aceasta mult mai repede ca până acum. Mai exact, în 15 zile de la depunerea documentelor, conform unei legi aplicabile de vineri. Citește articolul
Recent, Ministerul Muncii a lansat un ghid ce vine atât în sprijinul firmelor care vor să-și reia activitate în această perioadă, cât și al angajaților acestora, aducând soluții și recomandări pentru ca acest pas să se facă în condiții de siguranță. După trecerea de la starea de urgență la cea de alertă, cele mai multe firme din țara noastră pot reîncepe activitatea la sedii, dar cu luarea unor măsuri care să preîntâmpine îmbolnăvirea salariaților cu COVID-19. Citește articolul
Sâmbătă a apărut în Monitorul Oficial o serie de reguli cu privire la desfășurarea activității angajaților în birourile de tip „open-space”. Aceste măsuri vizează atât angajatul (de exemplu, în ce situații ar trebui să rămână acasă și să contacteze medicul de familie, dacă are anumite simptome), cât și angajatorul (de pildă, cum organizează timpul și spațiul de lucru). Citește articolul
Recent, autoritățile au reglementat obligația de a măsura temperatura celor care intră într-o incintă prin mai multe acte normative, în funcție de specificul unor activități. În primul rând, angajatorii au o obligație în acest sens, iar angajații sunt și ei obligați să accepte termometrizarea zilnică. De asemenea, este obligatorie la intrarea în instituții și autorități publice, precum și la muzee ori în spațiile saloanelor de înfrumusețare. Citește articolul
Autoritățile au adoptat recent mai multe măsuri în domeniul sănătății și securității în muncă (SSM) valabile pentru toți angajatorii din țară pe perioada stării de alertă. Măsurile vizează aspecte precum instruirea salariaților, adaptarea regulilor interne și documentelor ce țin de SSM, obligația de a desemna un responsabil cu măsurarea temperaturii angajaților, dotarea cu anumite produse și echipamente de protecție. Citește articolul
Organisme de muncă internaționale, oficiali guvernamentali, specialiști din domeniul medical și nu numai recomandă firmelor să opteze cât de mult pot pentru munca la distanță în următoarea perioadă. Totuși, dacă trecerea la telemuncă s-a făcut "în pripă", atunci când starea de urgență a permis schimbarea locului muncii și fără modificări contractuale, dacă opțiunea de criză se transformă într-una pe termen mai lung, e necesară adaptarea contractelor - excepția din perioada stării de urgență nu mai există, iar, mai mult decât atât, munca de acasă nu poate fi impusă celor care nu sunt de acord cu această variantă - mai exact, consimțământul lor este absolut necesar. Citește articolul
Intrarea în starea de alertă înseamnă pentru firme continuarea unor beneficii, dar și unele recomandări sau obligații noi. Statul suportă, în continuare, indemnizațiile de șomaj tehnic, dar nu știm dacă și după 1 iunie, dar știm o variantă care ar putea apărea atunci, liberele plătite trebuie acordate, în continuare, părinților, munca la domiciliu nu se mai poate face fără adaptări contractuale, iar autoritățile le spun firmelor ce măsuri sanitare și de prevenție ar trebui să implementeze. O sinteză a tuturor acestora, în cele ce urmează: Citește articolul