Pe lângă aspectele generale care au legătură cu desfășurarea relației de muncă, cum ar fi buna-credință, consensualitatea, consultarea și informarea reciprocă a participanților, unele informații vor fi furnizate angajatului chiar anterior încheierii contractului de muncă, iar printre ele regăsim atribuțiile specifice postului și criteriile de evaluare. Atunci când criteriile și procedura nu sunt prevăzute nicăieri, procedura de evaluare este din start viciată. Citește articolul
Concedierea unui angajat pentru că nu mai corespunde profesional sau pentru abateri disciplinare este adesea destul de complicată atunci când vorbim de angajați ce lucrează în mod obișnuit, de la birou. Cu atât mai dificile devin lucrurile pentru cei care lucrează la distanță, dacă firma nu și-a pus la punct dinainte nu doar aspectele interne ce țin de concedierile de acest fel, ci inclusiv chestiunile ce țin de prelucrarea datelor personale, de pontaje ș.a.m.d. Citește articolul
Dacă nu își face pregătirile temeinice, un angajator care concediază un salariat care dobândește, în cursul derulării contractului de muncă, o dizabilitate care nu îi mai permite să își îndeplinească atribuțiile postului pentru care a fost recrutat sau un angajat care nu mai corespunde profesional postului pe care îl are, fără a oferi întâi posibilitatea mutării pe un alt post, riscă, în cazul în care conflictul de muncă ajunge în instanță, să reîncadreze salariatul respectiv în companie și să fie obligat să-i plătească și drepturile salariale pe care nu le-a dat în acest răstimp. Citește articolul
În perioada de probă convenită la debutul unui contract de muncă, oricare dintre părți are dreptul să plece - să înceteze contractul, printr-o simplă notificare. Legea stabilește că decizia de a termina contractul nu trebuie motivată. Dar oare înseamnă asta că raportul poate fi terminat de angajator chiar în mod abuziv? O decizie a Curții de Apel București ne arată un exemplu de soluție în care angajatorul a trebuit să-l primească înapoi pe angajatul dat afară în perioada de probă. Citește articolul
Evaluarea profesională, criteriile pe baza cărora se aplică și periodicitatea ei trebuie să se regăsească în documentele de muncă, iar salariatul să fie informat încă de la angajare despre această practică a angajatorului de a-i verifica competențele. Acest lucru este extrem de important în situația în care calificativul primit în cadrul evaluării profesionale are o consecință negativă asupra salariatului. Citește articolul
O decizie de concediere a unui salariat pentru necorespundere profesională poate fi luată ca urmare a unei evaluări nesatisfăcătoare a activității acestuia, în cazul în care salariatul contestă concedierea în instanța, practica arată că judecătorii tind să anuleze o astfel de decizie, dacă angajatorul nu arată că a făcut tot ce i-a stat în putere pentru a sprijini salariatul să devină potrivit pentru postul respectiv. O modalitate prin care angajatorul poate demonstra acest lucru este ca, după evaluarea nesatisfăcătoare, să fie implementat un plan de îmbunătățire a performanței salariatului, potrivit specialiștilor NNDKP. Citește articolul
Legislația muncii prevede că anumite chestiuni legate de relațiile de muncă pot fi stabilite de angajatori fie prin regulamentul intern, fie printr-un contract colectiv de muncă (CCM). Astfel, chiar dacă microîntreprinderile cu maximum nouă salariați au acum posibilitatea de a renunța la întocmirea regulamentului intern, anumiți angajatori ar trebui să-l păstreze, deoarece, în lipsa lui sau a unui CCM, nu vor putea, printre altele, constata abaterile disciplinare și nu vor putea stabili durata concediului fără plată. Citește articolul
Salariații au dreptul de a contesta rezultatul evaluării la locul de muncă ori de câte ori consideră că acesta fie nu reflectă realitate, fie că procedura evaluării nu a fost respectată. Citește articolul
Atunci când o concediere are la bază dispozițiile art. 65 din Codul muncii, iar o funcție corespunzătoare locului de muncă desființat este ocupată de mai mulți salariați, departajarea acestora se poate face numai cu respectarea procedurii de evaluare prealabilă a tuturor celor care ocupă posturi de același fel, conform criteriilor de evaluare prevăzute în cadrul contractului colectiv de muncă sau a regulamentului intern și cu respectarea procedurii interne. Citește articolul
Anul acesta, avocatnet.ro a prezentat mai multe aspecte legale ce țin de procedurile de evaluare a salariaților. Deși la prima vedere poate părea că evaluarea e o chestiune care ține mai mult de principiile ce țin de organizarea resurselor umane, sunt multe aspecte legale imperios de respectat. De la transparența procedurii și criteriilor de evaluare, inclusiv achiesarea la acestea în prealabil, regimul concedierii pentru necorespundere profesională, cunoașterea faptului că e supus unei evaluări de către salariat și până la rolul fișei postului în contextul unei evaluări. Citește articolul