Pentru a pune în aplicare o serie de reglementări deja prevăzute de Codul administrativ, Agenția Națională a Funcționarilor Publici (ANFP) urmărește să introducă definiții clare legate de abilitățile, calitățile și aptitudinile necesare ocupării unei funcții publice, precum și o fișa a postului standardizată pentru angajările în instituțiile publice. Citește articolul
Atunci când îi dă salariatului de îndeplinit doar unele dintre atribuțiile pe care le-a acceptat în fișa postului nu se poate vorbi despre o sancționare sau despre o modificare unilaterală a contractului individual de muncă, a stabilit Curtea de Apel București (CAB), într-o speță dezbătută în februarie 2022, mai ales dacă salariul primit de angajat a rămas la fel, iar acesta nu a suferit prejudicii. Citește articolul
Pe lângă aspectele generale care au legătură cu desfășurarea relației de muncă, cum ar fi buna-credință, consensualitatea, consultarea și informarea reciprocă a participanților, unele informații vor fi furnizate angajatului chiar anterior încheierii contractului de muncă, iar printre ele regăsim atribuțiile specifice postului și criteriile de evaluare. Atunci când criteriile și procedura nu sunt prevăzute nicăieri, procedura de evaluare este din start viciată. Citește articolul
Fișa postului reprezintă o anexă la Contractul individual de muncă întocmită de către angajator cu ajutorul căruia acesta stabilește într-un mod mai detaliat față de contractul individual de munca sarcinile, atribuțiile și responsabilitățile salariatului particularizate la postul pe care acesta îl ocupă. Nu regăsim în legislație un model predefinit al fișei de post, conținutul acesteia este strict atributul fiecărui angajator în parte așa cum este și firesc întrucât acesta cunoaște cel mai bine organizarea și funcționarea unității fiind singurul în măsură să traseze sarcinile salariaților astfel încât acestea să fie în concordanță cu obiectivele societății. Citește articolul
Chiar dacă angajatorul are dreptul de a-i schimba salariatului, în mod unilateral, locul muncii, în situația în care ajunge să modifice și atribuțiile acestuia, tot din propria voință, acționează împotriva acordul părților necesar oricărei modificări ce trebuie să guverneze fișa postului și, implicit, riscă un conflict de muncă. Citește articolul
Fișa postului reprezintă un instrument pe care angajatorul îl are la îndemână pentru a trasa în primul rând cerințele care acesta dorește să fie îndeplinite de un potențial salariat, respectiv un candidat pentru un post din organigrama angajatorului. Totodată, prin fișa postului, angajatorul ar trebui să urmărească trasarea cât mai clară a sarcinilor ce trebuie duse la îndeplinire de cel care ocupă postul respectiv, dar și alte norme de conduită ce trebuie respectate în cadrul companiei. Citește articolul
Anul trecut, Guvernul modifica legislația muncii și elimina obligația microfirmelor de a face fișa postului pentru fiecare nou salariat - o măsură de debirocratizare, spuneau oficialii atunci. Obligația de a comunica o fișă în scris revine acestor firme mici acum doar dacă angajatul le cere expres să vadă atribuțiile. Ce ar trebui să vadă însă în această fișă scrisă nu poate merge foarte departe de ce s-a comunicat verbal și de ce e prevăzut oricum în contract. În fapt, discuția e despre cum anume putem să modificăm atribuțiile din fișa postului. Citește articolul
O fișă a postului care să cuprindă cât mai bine atribuțiile și sarcinile de serviciu, în mod specific și detaliat, nu în termeni generaliști și făcută „doar ca să fie”, poate ajuta firma, printre altele, să recupereze de la angajat prejudiciul cauzat de către acesta prin neîndeplinirea sarcinilor respective. Citește articolul
Puși de cele mai multe ori în fața faptului împlinit, mulți candidați ajung să semneze o dată cu ceea ce cred că este un contract de muncă legal, o serie de documente, declarații sau cereri care fie sunt abuzive, fie nu sunt legale. Pentru a atrage atenția asupra unor practici în afara legii pe care le pot avea unii angajatori, prezentăm cele mai importante documente care nu trebuie semnate înainte de a te angaja: Citește articolul
Dispozițiile legale în privința asigurării SSM prevăd că angajatorul are obligația de a lua toate măsurile necesare pentru a se asigura că salariații săi nu sunt expuși pericolelor și vor suferi niciun prejudiciu, moral sau material în îndeplinirea atribuțiilor și sarcinilor de serviciu. Totodată, angajatorii au obligația de a respecta indicațiile medicului de medicina muncii înscrise în fișa de aptitudini (certificatul medical) în baza căruia poate fi încheiat un contract de muncă, iar în situația în care există anumite inaptitudini ale salariatului, să nu solicite acestuia îndeplinirea unor sarcini cu care este incompatibil. Iată o speță în care firma a fost obligată să plătească daune angajatului din cauza nerespectării celor din fișa de aptitudini, dar unde culpa a fost una comună. Citește articolul