Fișa postului reprezintă o anexă la Contractul individual de muncă întocmită de către angajator cu ajutorul căruia acesta stabilește într-un mod mai detaliat față de contractul individual de munca sarcinile, atribuțiile și responsabilitățile salariatului particularizate la postul pe care acesta îl ocupă. Nu regăsim în legislație un model predefinit al fișei de post, conținutul acesteia este strict atributul fiecărui angajator în parte așa cum este și firesc întrucât acesta cunoaște cel mai bine organizarea și funcționarea unității fiind singurul în măsură să traseze sarcinile salariaților astfel încât acestea să fie în concordanță cu obiectivele societății. Citește articolul
Chiar dacă angajatorul are dreptul de a-i schimba salariatului, în mod unilateral, locul muncii, în situația în care ajunge să modifice și atribuțiile acestuia, tot din propria voință, acționează împotriva acordul părților necesar oricărei modificări ce trebuie să guverneze fișa postului și, implicit, riscă un conflict de muncă. Citește articolul
Fișa postului reprezintă un instrument pe care angajatorul îl are la îndemână pentru a trasa în primul rând cerințele care acesta dorește să fie îndeplinite de un potențial salariat, respectiv un candidat pentru un post din organigrama angajatorului. Totodată, prin fișa postului, angajatorul ar trebui să urmărească trasarea cât mai clară a sarcinilor ce trebuie duse la îndeplinire de cel care ocupă postul respectiv, dar și alte norme de conduită ce trebuie respectate în cadrul companiei. Citește articolul
Anul trecut, Guvernul modifica legislația muncii și elimina obligația microfirmelor de a face fișa postului pentru fiecare nou salariat - o măsură de debirocratizare, spuneau oficialii atunci. Obligația de a comunica o fișă în scris revine acestor firme mici acum doar dacă angajatul le cere expres să vadă atribuțiile. Ce ar trebui să vadă însă în această fișă scrisă nu poate merge foarte departe de ce s-a comunicat verbal și de ce e prevăzut oricum în contract. În fapt, discuția e despre cum anume putem să modificăm atribuțiile din fișa postului. Citește articolul
O fișă a postului care să cuprindă cât mai bine atribuțiile și sarcinile de serviciu, în mod specific și detaliat, nu în termeni generaliști și făcută „doar ca să fie”, poate ajuta firma, printre altele, să recupereze de la angajat prejudiciul cauzat de către acesta prin neîndeplinirea sarcinilor respective. Citește articolul
Puși de cele mai multe ori în fața faptului împlinit, mulți candidați ajung să semneze o dată cu ceea ce cred că este un contract de muncă legal, o serie de documente, declarații sau cereri care fie sunt abuzive, fie nu sunt legale. Pentru a atrage atenția asupra unor practici în afara legii pe care le pot avea unii angajatori, prezentăm cele mai importante documente care nu trebuie semnate înainte de a te angaja: Citește articolul
Dispozițiile legale în privința asigurării SSM prevăd că angajatorul are obligația de a lua toate măsurile necesare pentru a se asigura că salariații săi nu sunt expuși pericolelor și vor suferi niciun prejudiciu, moral sau material în îndeplinirea atribuțiilor și sarcinilor de serviciu. Totodată, angajatorii au obligația de a respecta indicațiile medicului de medicina muncii înscrise în fișa de aptitudini (certificatul medical) în baza căruia poate fi încheiat un contract de muncă, iar în situația în care există anumite inaptitudini ale salariatului, să nu solicite acestuia îndeplinirea unor sarcini cu care este incompatibil. Iată o speță în care firma a fost obligată să plătească daune angajatului din cauza nerespectării celor din fișa de aptitudini, dar unde culpa a fost una comună. Citește articolul
Dacă angajatul are trecută o anumită sarcină în fișa postului, la care se presupune că a achiesat, alături de toate celelalte, atunci refuzul de a o îndeplini ar putea fi sancționat de angajator, cu atât mai mult dacă firma este sancționată din cauza neglijenței sau neîndeplinirii intenționate a acelei obligații. Pentru că angajaților le revine, de fapt, practic, sarcina de a verifica certificatele verzi atunci când o cer normele în vigoare, iar nu persoanei juridice, merită subliniat că cel mai bine pentru a preîntâmpina neglijența angajaților este ca sarcina de a verifica certificatul să fie trecută între sarcinile acestora - mai ales că vorbim de o obligație ce se întrevede a fi mult extinsă în viitor. Citește articolul
În sine, introducerea unor atribuții/sarcini noi în fișa postului nu reprezintă o modificare unilaterală a contractului de muncă, dar angajatorul nu poate să adauge oricum atribuții noi în aceasta care nu au legătură cu funcția pe care o ocupă salariatul și pentru care, poate, nici nu are pregătirea necesară, doar pentru că nu are alți angajați care să le îndeplinească. Citește articolul
Ministerul Muncii și Protecției Sociale (MMPS) a adus, săptămâna trecută, două modificări importante modelului contractului individual de muncă (CIM): includerea unei scurte descrieri/caracterizări a activității ce va fi prestată de salariați, doar pentru angajatorilor cu până la nouă lucrători, și datoria de a informa salariatul privind obligația de a adera la un fond privat de pensii (pilonul II). Chiar dacă prima modificare se aplică doar pe cei care nu au avut până acum fișa postului, toți angajatorii trebuie să modifice contractele de muncă aflate în derulare pentru a include noua obligație de informare. Citește articolul