avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 980 soluții astăzi
Acasă Subiect: fisa postului
Subiect: fisa postului
ACCES PREMIUM

Ce ar trebui să facă firmele dacă angajații lor refuză verificarea certificatelor verzi

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
21 Noiembrie 2021 | 0 | 11100 | Timp de citire: 3 min.

Dacă angajatul are trecută o anumită sarcină în fișa postului, la care se presupune că a achiesat, alături de toate celelalte, atunci refuzul de a o îndeplini ar putea fi sancționat de angajator, cu atât mai mult dacă firma este sancționată din cauza neglijenței sau neîndeplinirii intenționate a acelei obligații. Pentru că angajaților le revine, de fapt, practic, sarcina de a verifica certificatele verzi atunci când o cer normele în vigoare, iar nu persoanei juridice, merită subliniat că cel mai bine pentru a preîntâmpina neglijența angajaților este ca sarcina de a verifica certificatul să fie trecută între sarcinile acestora - mai ales că vorbim de o obligație ce se întrevede a fi mult extinsă în viitor. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Sancționarea salariatului pentru că a refuzat să execute sarcini care excedă atribuțiilor postului poate fi anulată de instanță

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
24 Octombrie 2021 | 0 | 18935 | Timp de citire: 4 min.

În sine, introducerea unor atribuții/sarcini noi în fișa postului nu reprezintă o modificare unilaterală a contractului de muncă, dar angajatorul nu poate să adauge oricum atribuții noi în aceasta care nu au legătură cu funcția pe care o ocupă salariatul și pentru care, poate, nici nu are pregătirea necesară, doar pentru că nu are alți angajați care să le îndeplinească. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Microfirmele care au păstrat fișa postului scapă de includerea descrierii job-ului în CIM. Totuși, contractul tot trebuie actualizat

Lucia Tozaru în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
29 Iulie 2021 | 1 | 5395 | Timp de citire: 2 min.

Ministerul Muncii și Protecției Sociale (MMPS) a adus, săptămâna trecută, două modificări importante modelului contractului individual de muncă (CIM): includerea unei scurte descrieri/caracterizări a activității ce va fi prestată de salariați, doar pentru angajatorilor cu până la nouă lucrători, și datoria de a informa salariatul privind obligația de a adera la un fond privat de pensii (pilonul II). Chiar dacă prima modificare se aplică doar pe cei care nu au avut până acum fișa postului, toți angajatorii trebuie să modifice contractele de muncă aflate în derulare pentru a include noua obligație de informare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Fișa postului nu a dispărut de la microfirme, ci s-a transformat: Descrierea sarcinilor de lucru, inclusă direct în CIM

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
21 Iulie 2021 | 1 | 11616 | Timp de citire: 2 min.

Modificarea apărută la început de săptămână în modelul contractului individual de muncă (CIM), privind includerea unei scurte caracterizări sau descrieri a activității pentru salariații microfirmelor, indică faptul că fișa postului, eliminată pentru același tip de angajatori în urmă cu câteva luni, nu dispare, ci, de fapt, se mută în conținutul CIM. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Angajații, dezavantajați de eliminarea fișei postului și a regulamentului intern. OUG-ul recent, contestat la CCR

Dan Năstase în Salarizare, taxare & relația cu statul
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
18 Mai 2021 | 0 | 2304 | Timp de citire: 3 min.

Criticate și de numeroase voci, mai ales de specialiști, prevederile ordonanței cu măsuri de debirocratizare pentru microîntreprinderi vor ajunge în atenția Curții Constituționale a României (CCR), după ce Avocatul Poporului a sesizat Curtea cu privire la neconstituționalitatea acestora. În mare, consideră Avocatul, eliminarea obligativității fișei postului și a regulamentului intern îi dezavantajează pe salariați. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Legislația muncii 2021: Care sunt cele mai importante schimbări din domeniu apărute în acest an

Dragos Niculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
14 Mai 2021 | 0 | 7170 | Timp de citire: 4 min.

Chiar dacă nu a trecut multă vreme de la începutul anului, în domeniul muncii au apărut mai multe schimbări ce vizează relațiile dintre angajatori și salariați. Printre cele mai notabile schimbări privind domeniul muncii apărute de la începutul lui 2021 se numără eliminarea, pentru anumite microîntreprinderi, a obligației de întocmire a fișelor de post și a regulamentului intern, dar și posibilitatea de a semna electronic toate documentele din sfera relațiilor de muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum îi afectează pe angajații firmelor mici dacă angajatorii renunță la regulamentele interne și la fișele de post scrise

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
10 Mai 2021 | 2 | 2683 | Timp de citire: 6 min.

Microîntreprinderile cu maximum nouă salariați au, mai nou, posibilitatea să renunțe la întocmirea regulamentelor interne și la fișele de post pentru angajați. Pentru aceștia din urmă, ar putea exista unele avantaje, dacă firma îi pretinde ceva în instanță angajatului întrucât unele lucruri vor fi mai greu de dovedit. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Modificări la Codul muncii

UPDATE Oficial: Regulamentul intern și fișa postului, opționale la microfirmele cu maximum nouă salariați. Pontajul rămâne

Alexandru Boiciuc în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Mai 2021 | 1 | 13038 | Timp de citire: 3 min.

Ordonanța pentru eliminarea obligației de întocmire a fișelor de post și a regulamentului intern, pentru microîntreprinderile cu maximum nouă salariați, a apărut aseară în Monitorul Oficial și a intrat în vigoare la momentul publicării. Totodată, documentul prevede mai multă flexibilitate atunci când vorbim despre evidența muncii la acești angajatori, deși inițial se vorbise despre eliminarea pontajului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Măsurile de debirocratizare pentru firmele cu puțini angajați: Pe termen lung, angajatorii își vor da seama că aveau nevoie de regulamentele și fișele scrise

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
4 Mai 2021 | 0 | 1415 | Timp de citire: 5 min.

Cât timp așteptăm să fie oficializate așa-zisele măsuri de debirocratizare pentru firmele cu puțini angajați, ne oprim puțin să analizăm dacă, într-adevăr, acestea chiar vor ajuta firmele. Poate că în primă fază firmele vor scăpa de documentele acestea - fișa postului, regulamentul intern - dar, pe termen lung, e posibil ca mulți angajatori să-și dea seama că ar fi fost mult în avantajul lor să le aibă. În primul rând, pentru că pierd niște mijloace de probă; în al doilea rând, pentru că se vor vedea în fața imposibilității de a se folosi de unele mecanisme precum sancționarea disciplinară când nu e vorba de chestiuni trecute expres în contractele de muncă, suspendarea contractelor, concedierea pentru necorespundere profesională ș.a.m.d. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum îți dai seama dacă vei putea elimina fișele de post și regulamentele interne? Microfirmă în sens fiscal vs. în sens organizatoric

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
29 Aprilie 2021 | 1 | 2709 | Timp de citire: 2 min.

Prezentarea în scris către salariaţi a fişei postului, foii de prezenţă, precum şi a regulamentului intern devine, în curând, opţională, după de Guvernul a adoptat miercuri o OUG ce prevede faptul că aceste trei documente nu mai trebuie întocmite obligatoriu de către microîntreprinderile cu până la nouă salariați. Fișa de post, spre exemplu, poate fi comunicată doar verbal și trebuie pusă la dispoziţia salariatului doar dacă el solicită acest lucru în scris. Citește articolul