avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 579 soluții astăzi
Acasă Subiect: relatii de munca
Subiect: relatii de munca
ACCES GRATUIT
Realități de pe piața muncii

Eu pentru cine lucrez?

Dan Năstase în Salarizare, taxare & relația cu statul
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
26 Decembrie 2023 | 0 | 1203 | Timp de citire: 3 min.

Deși la prima vedere pare o situație imposibilă - să nu cunoști datele angajatorului pentru care lucrezi - astfel de situații apar, în principal, din cauza informării incorecte și/sau incomplete, dar și din cauza unor temeri nejustificate, cum ar fi, de exemplu „dacă se supără angajatorul că-i cer astfel de informații?” sau „dacă voi fi considerat un angajat problemă?”. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Programarea concediilor de odihnă pentru 2024 se face, pe final de an, cu consultarea salariaților. Angajatorul nu decide singur

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
9 Decembrie 2023 | 0 | 10112 | Timp de citire: 5 min.

Una dintre cele mai frecvente probleme în relațiile de muncă este programarea și efectuarea concediului de odihnă anual. Codul muncii prevede că angajatorul are obligația de a programa concediile până la finalul anului curent pentru anul următor, dar cu consultarea colectivă sau individuală a salariaților. Totuși, aceste dispoziții nu sunt întotdeauna respectate și astfel apar și conflictele de muncă. Opinia salariaților, în special a celor care sunt părinți, trebuie luată în considerare pentru a asigura un echilibru optim între viața profesională și cea personală. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Soluționarea plângerilor de hărțuire: Cum trebuie să procedeze angajatorii și cum se intersectează ancheta cu cercetarea disciplinară

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
8 Decembrie 2023 | 1 | 2703 | Timp de citire: 3 min.

Pentru asigurarea unui mediu de muncă sigur și sănătos și pentru respectărea demnității lucrătorilor, angajatorul are obligația de a implementa reguli privind nediscriminarea și protejarea demnității. Acesta trebuie să intervină prompt în cazul încălcării acestor reguli și să urmeze anumite proceduri în cazurile de hărțuire, discriminare sau de încălcare a demnității. Există două etape distincte în procesul de investigare și sancționare a cazurilor de abuz, iar persoanele afectate au posibilitatea de a se adresa și altor instituții, atunci când consideră că drepturile lor nu au fost respectate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Legislația nu impune, neapărat, existența unor fapte repetate de hărțuire sau discriminare, pentru a se putea lua măsuri

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
6 Decembrie 2023 | 0 | 1369 | Timp de citire: 5 min.

Legislația în materie nu indică faptul că hărțuirea, hărțuirea morală la locul de muncă sau discriminarea există numai în cazul în care sunt acte sau fapte repetate ori cu caracter sistematic, iar fiecare situație trebuie interpretată în funcție de modul concret în care s-a petrecut și prin raportare la consecințe. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Noua reglementare a organizării sectoarelor de activitate pentru negocierile colective, oficializată

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
27 Noiembrie 2023 | 0 | 2752 | Timp de citire: 2 min.

În contextul în care reglementarea ce stabilește actualmente cele 58 de sectoare de activitate pentru negocierea colectivă și procedura de încadrare într-un sector sau altul mai producea efecte doar până la 24 noiembrie, Ministerul Muncii a venit cu un nou ordin pentru a o înlocui. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Facilități fiscale IT: ANAF a publicat un ghid cu clarificări pentru angajatori și salariați

avocatnet.ro în Contabil și fiscal
14 Noiembrie 2023 | 1 | 7807 | Timp de citire: 3 min.

În urma modificărilor recente privind taxarea activității salariale a IT-iștilor, adică a persoanelor fizice care creează programe pentru calculator, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a publicat marți un ghid cu clarificări. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Taxarea muncii: Autoritățile au venit, în lunile recente, cu zece noutăți importante pentru firme

Alexandru Boiciuc în Contabil și fiscal
Redactor-șef, avocatnet.ro
20 Octombrie 2023 | 1 | 9299 | Timp de citire: 3 min.

De la începutul anului 2023 și până acum, autoritățile au venit cu mai multe noutăți legislative importante ce țin de sfera taxării muncii. Printre altele, vorbim de reglementări ce se referă la diurne, tichete cadou și de masă, salariul minim pe țară, bacșiș, activitatea lucrătorilor culturali și nu numai. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Ghidul prevenirii faptelor de hărțuire morală și sexuală la locul de muncă a fost publicat în Monitorul Oficial

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
18 Octombrie 2023 | 1 | 10482 | Timp de citire: 2 min.

Ghidul privind hărțuirea pe criteriul de sex și hărțuirea morală la locul de muncă a fost adoptat joia trecută de Guvern, după ce acesta fusese pus în dezbatere anul trecut, iar marți a fost în sfârșit oficializat. Noua metodologie trebuie folosită de către instituțiile și autoritățile publice centrale și locale, civile și militare, dar și de către companiile private pentru a-și elabora propriile ghiduri și politici antihărțuire, în funcție de domeniul de activitate și prevederile legale în vigoare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajarea străinilor: Deși anumite acte nu mai trebuie transmise online la IGI pentru a cere avizul de angajare, măsura poate fi problematică, spun specialiștii

avocatnet.ro în Relații de muncă & Asigurări sociale
11 Octombrie 2023 | 0 | 2075 | Timp de citire: 2 min.

O aparentă simplificare procedurală anunțată recent de Inspectoratul General pentru Imigrări (IGI), în legătură cu solicitarea avizelor de angajare a străinilor, s-ar putea dovedi problematică pentru angajatori, susțin specialiștii. Citește articolul

ACCES GRATUIT

Afaceri de familie: Antreprenorii mizează mult pe încrederea clienților pentru creșterea businessului. Dar ce riscă să piardă din vedere?

PwC România în Ghidul antreprenorului
9 Octombrie 2023 | 0 | 1583 | Timp de citire: 3 min.

Între încredere și profitabilitate există o strânsă corelație, fapt confirmat de o analiză PwC care arată că încrederea consumatorilor este unul dintre principalii factori determinanți ai variației de performanță, precum și de sondajul recurent privind afacerile de familie care concluzionează că încrederea este un avantaj competitiv vital. Citește articolul