Flexibilitatea muncii poate însemna, pentru unii angajați, să lucreze când vor și/sau de unde vor, să aibă din când în când, poate, o vinere sau o altă zi din săptămână liberă și să lucreze mai mult în celelalte patru zile lucrătoare; poate însemna doar telemuncă sau o combinație din toate măsurile antemenționate. Nimic nu e imposibil aici, din punct de vedere legislativ, dar spațiul de manevră trebuie analizat cu multă atenție pentru a nu ajunge la situații în care nu mai există deloc evidență a timpului de lucru, în care orele suplimentare ajung să fie confundate chiar de angajați cu cele de muncă sau situații în care angajatorul are nevoie de angajat și nu-l poate determina să vină la birou, deși se aștepta să vină ori să apară în fața laptopului în timpul programului de lucru. Citește articolul
Dacă salariații pot lucra la distanță, ca telesalariați sau în muncă la domiciliu, de ce nu s-ar putea aplica același lucru și contractelor de internship? Într-o companie unde specificul activității permite procesul de învățare și munca efectivă să fie prestate din orice alt loc decât sediul angajatorului, din fața unui laptop, poate fi ușor de imaginat și un program de internship care se petrece integral la distanță. Citește articolul
În prezent, există situații în care unii angajatorii au decis să renunțe la sediile lor fixe, unde plăteau o chirie deloc neglijabilă, pentru a trece salariații în telemuncă, acolo activitatea firmei le permitea acest lucru. Deși decizia de a renunța la sediu poate avea un impact financiar favorabil (din conturile firmei nu se mai achită chiria și cheltuielile aferente unui birou), faptul că angajatorul decide să nu acorde niciun ajutor în plus salariaților săi pentru cheltuielile generate de telemuncă este discutabil. Citește articolul
Creșterile semnificative înregistrate în ultimele luni în costurile cu energia, care se resimt oricum și în costul altor bunuri și servicii, poate reprezenta o problemă pentru angajații care lucrează numai sau preponderent de acasă. Iar prognozele nu sunt optimiste, în sensul descreșterii, nici în următoarea perioadă. Prin urmare, cei care vor să-și păstreze angajații ar putea să ia în considerare și suportarea acestor creșteri de prețuri pentru angajații lor, inclusiv pentru cei care, deși nu lucrează de acasă, stau destul de departe de locul de muncă și nu pot folosi decât mașina personală să se deplaseze la/de la birou, angajați pentru care costurile cu carburantul au crescut, de asemenea, foarte mult. Citește articolul
Angajatorul are dreptul să stabilească organizarea și funcționarea unității sale, acest drept fiindu-i recunoscut de Codul muncii. Chiar dacă lucrează de acasă, angajații nu au dreptul recunoscut de a lucra după bunul plac, conform unui program pe care și-l aleg singuri. Orarul de lucru e stabilit de angajator, iar programul de lucru e rezultatul înțelegerii dintre părți, însă simplul fapt că angajatul lucrează de acasă nu-i oferă posibilitatea de a lucra cum și când dorește. Citește articolul
Cel mai răspândit beneficiu extrasalarial acordat de firme - tichetele de masă - au, din această vară, o valoare maximă mai mare, iar din luna februarie se pot acorda doar pe card. Deoarece au o sarcină fiscală mult mai scăzută, tichetele de masă pot fi acordate tuturor salariaților, fie full, fie part-time, inclusiv telesalariaților. Citește articolul
O parte dintre beneficiile extrasalariale pe care le acordă acum angajatorii vor rămâne neimpozabile de anul viitor cu condiția ca, în mod cumulat, să nu depășească un plafon lunar stabilit recent de Guvern prin ordonanță și în care se vor aduna și banii dați de firme telesalariaților și care beneficiază de regimul de netaxare. Citește articolul
Nici telemunca, nici munca la domiciliu nu pot fi rezumate doar la ideea de „angajatul lucrează de acasă” - ambele, dar în special cea dintâi, înseamnă ceva mai mult de atât. Astfel că, în niciun caz, simpla specificație din contractul cu salariatul că locul muncii e la domiciliu nu este suficientă și nu întrunește cerințele Codului muncii ori ale Legii telemuncii. Citește articolul
În orice situație, fie că vorbim de creșterea (din nou) a numărului de infectări cu COVID-19 sau nu, angajatorului îi revin obligații ce țin de sănătatea la locul de muncă. Acesta ar trebui să fie însă precaut cu implementarea unor măsuri precum cele care se impuneau sau erau recomandate până în primăvară, fără un suport legal care să-i asigure implementarea lor. Totodată, angajatorii ar trebui să aibă mereu în vedere că telemunca este o chestiune de acord. Citește articolul
A devenit deja, poate, destul de clar pentru cei care folosesc telemunca de ceva vreme deja că angajatului este necesar ceva mai mult decât un laptop acasă. Firma e obligată nu doar să-i asigure aceleași drepturi ca celor care vin la locul de muncă organizat de angajator, ci și să-i acopere acestuia diverse cheltuieli generate de activitatea de telemuncă, ca să nu mai vorbim de obligațiile de sănătate și securitate în muncă. Citește articolul