Salariații care întâmpină diverse probleme la locul de muncă pot sesiza acest lucru la Inspectoratele Teritoriale de Muncă (ITM) sau direct pe site-ul Inspecției Muncii (IM). Plângerile se pot depune în format fizic, la sediile ITM, sau în format electronic, prin e-mail, fax sau completând un formular electronic disponibil pe site-ul IM. Citește articolul
Angajatorii care vor relua activitatea, odată cu relaxarea preconizată a măsurilor speciale în vigoare, au primit recent o serie de îndrumări specifice, printr-un ghid bazat pe informații furnizate de Agenția Uniunii Europene pentru siguranță și sănătate în muncă, astfel încât să protejeze salariații în această perioadă dificilă. O atenție deosebită ar trebui acordată celor ce au depășit îmbolnăvirea cu noul coronavirus, dar care au rămas cu sechele, și care, la întoarcerea în activitate, vor avea nevoie de alte condiții de lucru decât cele anterioare. Citește articolul
Deoarece autoritățile au decis că școlile vor rămâne închise până în septembrie 2020, activitatea angajatorilor va fi afectată serios, dacă au salariați părinți care primesc libere plătite pentru a sta acasă cu copiii mici. Legea 19/2020 este cea care permite salariaților să ceară angajatorului libere plătite, aceasta aplicându-se în practică din 21 martie 2020. Citește articolul
Într-un ghid bazat pe informații furnizate de Agenția Uniunii Europene pentru siguranță și sănătate în muncă există o serie de îndrumări pentru angajatorii care reiau activitatea, în contextul actual în care riscurile create de coronavirus încă pot să existe. Practic, ghidul îi sfătuiește pe angajatori cum să reducă riscul infectării, cum ar trebui reluată activitatea sau cum să gestioneze lucrul de acasă. Citește articolul
Angajatorii care primesc bani de la stat pentru indemnizațiile de șomaj tehnic ale salariaților proprii trebuie să declare taxele aferente prin formularul 112. În acest sens, declarația va fi modificată înainte de primul termen de raportare a taxelor pentru șomajul tehnic (cel din luna mai), conform unui comunicat recent al Ministerului Finanțelor Publice (MFP). Soluția pe care o pregătește MFP pentru modificarea declarației 112 va consta într-o declarare separată a taxelor pentru șomaj tehnic. Citește articolul
Cei ce intenționează să plece la muncă în străinătate și, în acest sens, să semneze un contract de muncă ar trebuie să consulte mai întâi ghidul oficial publicat recent de Ministerul Muncii și Protecției Sociale, care a deschis, totodată, și o linie telefonică pentru aceștia. Citește articolul
Declarațiile homofobe făcute de o persoană implicată în procesul de recrutare pot fi considerate o discriminare, chiar dacă la momentul celor declarate nu există un proces de recrutare în derulare, se arată într-o hotărâre a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul
În situația în care are mai multe contracte individuale de muncă, dintre care unul cu normă parțială încă activ (celălalt sau celelalte fiind suspendate), un salariat poate cumula salariul cu indemnizația de șomaj tehnic, conform unei clarificări oferite recent de Ministerul Muncii. Practic, într-o asemenea situație, un salariat care încă muncește și primește bani de la un angajator este eligibil pentru a primi concomitent șomajul tehnic în baza contractului suspendat la alt angajator. Citește articolul
Ordonanța 32/2020 completează reglementările OUG 30/2020 privind indemnizația de șomaj tehnic și permite angajatorilor să acorde angajaților lor diferența de la 75% din salariul mediu brut pe economie până la minimum 75% din salariul de încadrare, dacă bugetul acestora o permite. Pot suplimenta însă angajatorii indemnizația primită din bugetul asigurărilor pentru șomaj cu mai mult de 75% din salariul de încadrare? De exemplu, cu până la 100% sau mai mult de 100%? Citește articolul
Firmele care, din cauza pandemiei de coronavirus, au fost nevoite să-și suspende parțial activitatea pot face angajări în continuare, adică și pe perioada stării de urgență, chiar dacă au trimis o parte dintre angajați în șomaj tehnic. Acest lucru le este util, în special, firmelor ce activează în domeniul alimentației sau a turismului și care au decis dezvoltarea sau reorientarea către alte activități. Citește articolul