Legea 283/2022 a introdus în Codul administrativ o clarificare privind timpul petrecut de funcționarii publici în formare profesională, mai exact, aceste perioade sunt asimilate timpului de muncă și, pe cât posibil, ar trebui să se desfășoare în timpul programului de lucru. Citește articolul
Informarea prealabilă pe care trebuie să o primească un viitor salariat sau salariatul al cărui contract de muncă se modifică trebuie să cuprindă, mai nou, mai multe detalii, iar importanța acordării și luării la cunoștință a acestui document este cu atât mai mare cu cât, în lipsa acestui act, salariatul va putea să sesizeze Inspecția Muncii și, concomitent, să solicite în instanță despăgubiri, dacă poate dovedi că i s-au adus prejudicii. Citește articolul
Obligația introdusă recent pentru toți angajatorilor - de a introduce în regulamentul intern informații despre politica de formare profesională - oferă posibilitatea tuturor salariaților, actuali sau noi, de a lua cunoștință despre aceste planurile de formare ale firmei. Chiar și în situația în care nu are obligația de avea un plan de formare profesională, angajatorul tot ar trebui să menționeze, în regulamentul intern, acest fapt - că nu are obligația de a elabora planuri de formare profesională. Citește articolul
Când Legea nr. 283/2022 se afla în Parlament, sub formă de proiect, în cuprinsul său era trecută și o prevedere ce reglementa expres că perioada petrecută la cursurile de formare profesională impuse de angajator constituie timp de lucru. În varianta care a ajuns în Monitor nu mai apare această reglementare expresă, dar chiar și așa considerarea perioadei petrecute de angajat la cursuri ca timp de muncă era oricum o chestiune recunoscută chiar printr-o decizie a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE).
Citește articolulAngajatorii care dețin un regulament intern trebuie să introducă în interiorul lui și informații legate de preaviz și de politica generală de formare profesională, pe lângă cele pe care trebuie să le conțină deja acest document, potrivit unei legi oficializate miercuri, care va intra în vigoare de sâmbătă. Mai mult, firmele vor trebui să aducă la cunoștința salariaților regulamentul intern încă din prima zi de lucru, iar această luare la cunoștință trebuie să fie validă. Citește articolul
Dreptul și condițiile privind formarea profesională oferită de angajator vor trebui să facă obiectul informării prealabile pe care angajatorul trebuie să o facă celui pe care-l angajează, stabilește o lege care va modifica în curând Codul muncii. În lipsa informării, angajații vor putea sesiza nu doar inspectoratul de muncă, ci și instanța de judecată, căreia îi vor putea cere despăgubiri de la angajator pentru prejudiciul produs de lipsa informării. Citește articolul
O greșeală frecventă în aplicarea reglementării privind formarea profesională e considerarea ca absent și suspendarea contractului angajatului care e trimis în formare profesională. Doar pentru că angajatul nu e acolo să-și îndeplinească atribuțiile zilnice preț de câteva ore pe zi, zile sau săptămâni, nu înseamnă că trebuie trecut ca absent. Citește articolul
Formarea profesională poate fi asigurată de angajator și la nivel intern, autorizându-se în acest sens, având desemnat unul sau mai mulți formatori. În fiecare caz în parte vorbim de contracte speciale pe care angajatorii le semnează cu cei care se formează. Citește articolul
Angajatorii sunt îndrituiți să le pretindă angajaților în care au investit sub aspectul formării profesionale să rămână în companie o perioadă de timp, iar, dacă nu o fac, să acopere cheltuielile pricinuite de formare. Totuși, chiar și acest drept se învârtește în sfera rezonabilului și proporționalului, astfel că angajatorii nu pot conta pe o retenție impusă de mai mult de doi-trei ani ori pe o despăgubire de 100% în toate situațiile. Citește articolul
În exercitarea obligației angajatorului de a asigura accesul angajaților săi la formare profesională periodică (o dată la doi/trei ani), Codul fiscal prevede un regim fiscal preferențial, dar e obligatoriu ca perfecționarea să fie legată de activitatea celui instruit, iar cheltuiala să fie clar trecută în numele companiei. Citește articolul