avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 643 soluții astăzi
Relații de muncă & Asigurări sociale

Relații de muncă & Asigurări sociale

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Angajații pot obține și daune morale în urma accidentelor de muncă, nu doar daune materiale

Dan Năstase în Relații de muncă & Asigurări sociale
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
3 Iunie 2021 | 1 | 3263 | Timp de citire: 7 min.

Chiar dacă nu există dispoziții explicite cu privire la natura răspunderii juridice a angajatorului pentru prejudiciile cauzate victimelor accidentelor de muncă, angajații pot fi despăgubiți în urma acestora atunci când angajatorul nu-și respectă obligațiile în materia sănătății și securității în muncă. Iată, în cele ce urmează, prezentarea pe scurt a unei decizii judecătorești într-o speță ce privește un accident de muncă în care culpa a fost una comună, adică atât a angajatului, cât și a angajatorului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Masca rămâne obligatorie la birou. Autorităţile nu au oficializat nici de data asta eliminarea ei

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
2 Iunie 2021 | 1 | 9513 | Timp de citire: 2 min.

Masca de protecţie la birou rămâne obligatorie, chiar dacă autorităţile au anunţat că, de la 1 iunie, cu ocazia relaxării măsurilor de protecţie, ea nu va mai fi necesară în spaţiile închise în care se află maximum cinci salariaţi şi toţi sunt vaccinaţi împotriva COVID-19, deoarece actul normativ care trebuia să prevadă această excepţie nu a fost oficializat. Aceasta este a doua oară când se anunţă eliminarea măştii pentru cei vaccinaţi, însă obligaţia rămâne în vigoare. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Strategia Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă 2021 – 2027

UPDATE E oficial: Firmele vor beneficia de granturi pentru formarea profesională a salariaţilor, printr-un program menit să reducă şomajul

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
2 Iunie 2021 | 1 | 3929 | Timp de citire: 2 min.

Angajatorii vor putea beneficia de ajutoare de stat pentru formarea profesională a salariaţilor, precum şi de sprijin pentru amenajarea unor tipuri de creşe pentru copiii acestora, potrivit unor măsuri prevăzute în Strategia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă pentru perioada 2021-2027, ce se regăseşte într-o hotărâre oficializată luni. Scopul programului este de a reduce şomajul la nivel naţional, atât prin programe de sprijinire a angajatorilor, cât şi prin măsuri împotriva muncii nedeclarate. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Datele culese de la salariaţi în contextul restricțiilor legate de pandemie trebuie distruse acum

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
31 Mai 2021 | 0 | 2423 | Timp de citire: 2 min.

Revenirea la birou a salariaţilor, pe fondul relaxării măsurilor de protecţie împotriva îmbolnăvirilor cu virusul SARS-CoV-2, trebuie să aducă în atenţia angajatorilor un aspect important legat de datele cu caracter personal pe care le-au colectat din partea angajaţilor, mai ales cele de anul trecut. Asta deoarece ele nu mai sunt relevante şi trebuie distruse, au recomandat specialiştii în domeniul aplicării Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR) într-o conferinţă recentă a avocatnet.ro. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cum se construiește o politică eficientă de beneficii extrasalariale

Anca Cernat în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
31 Mai 2021 | 0 | 2135 | Timp de citire: 5 min.

Pe fondul situației de criză generate de pandemia de coronavirus, opțiunile de conturare și adaptare a politicilor de beneficii salariale și, mai ales, extrasalariale s-au diversificat foarte mult. În acest sens, specialiștii în dreptul muncii au venit cu soluții pentru construirea, în contextul actual, a unei politici de beneficii extrasalariale eficiente, în cadrul conferinței de HR organizate recent de avocatnet.ro. De asemenea, a fost adusă în discuție și flexibilizarea beneficiilor extrasalariale, care reprezintă, mai nou, un atu important prin care angajatorii pot să se asigure de retenția pe termen lung a salariaților. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Consultarea salariaților e necesară ori de câte ori se modifică sau adoptă un regulament intern. Patru sfaturi utile firmelor în practică

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
28 Mai 2021 | 1 | 3028 | Timp de citire: 4 min.

Odată ce decide întocmirea unui nou regulament intern sau modificarea celui existent, firma trebuie să consulte salariații. Deși acordul lor nu e necesar pe conținut,  de îndeplinirea obligației de consultare depinde chiar valabilitatea acelui document. Iar angajatorul va trebui să poată dovedi că s-a consultat cu aceștia. Ce ar trebui să facă însă cu eventualele propuneri venite de la angajați pe conținutul propus? Și, totodată, este consultarea și aducerea la cunoștință a regulamentului același lucru? Citește articolul

ACCES PREMIUM

Telemuncă: Locurile de unde lucrează telesalariații se mai pot include în contractul de muncă doar cu o justificare

Anca Cernat în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
28 Mai 2021 | 0 | 4471 | Timp de citire: 3 min.

În telemuncă, locațiile de unde lucrează telesalariații fac parte din categoria datelor cu caracter personal, astfel încât, în lumina modificărilor legislative de la începutul lunii curente, angajatorii pot cere aceste informații în continuare doar în baza unei justificări a interesului de prelucrare a unor asemenea date, interes ce trebuie să se dovedească a fi mult mai mare decât interesul telesalariatului de a-și păstra confidențialitatea datelor, a subliniat un specialist în dreptul muncii la conferința de HR organizată recent de avocatnet.ro. În acest sens, pe lângă instruirea de securitate și sănătate în muncă (SSM) pe care angajatorul trebuie să o facă, acesta trebuie să demareze și o analiză foarte clară în acest sens, pentru a stabili justificarea exactă a unui demers de acest fel. Astfel, ar fi posibil ca angajatorul să convină cu telesalariații ca aceștia să-și declare totuși locațiile exacte de unde lucrează. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce beneficii extrasalariale ar putea fi acordate și pe perioada suspendării contractului de muncă

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Mai 2021 | 0 | 2212 | Timp de citire: 2 min.

Atâta timp cât nu indică ideea de remunerare a unei munci, acordarea beneficiilor extrasalariale ar putea continua inclusiv pe perioada suspendării contractului de muncă - de exemplu, pe perioada concediului de creștere a copilului. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Pauza de masă: Chiar dacă este inclusă în programul de lucru, prin regulamentul intern, ea nu se plăteşte

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
27 Mai 2021 | 1 | 52894 | Timp de citire: 2 min.

Pauza de masă acordată salariaţilor nu este timp efectiv de muncă, iar dacă ea este stabilită în regulamentul intern şi este inclusă în programul de lucru zilnic nu înseamnă că acea pauză este considerată o oră suplimentară programului şi nici nu se plăteşte de către angajator, potrivit explicaţiilor făcute de un specialist în dreptul muncii în cadrul conferinței de HR organizate de avocatnet.ro săptămâna trecută. Citește articolul

ACCES PREMIUM

La ce riscuri se expun angajatorii care, în contextul crizei actuale, ignoră regulile compensării orelor suplimentare

Anca Cernat în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
27 Mai 2021 | 1 | 2253 | Timp de citire: 4 min.

De când a început criza actuală generată de pandemia de coronavirus, unii angajatori au ignorat total orele suplimentare prestate de salariați în această perioadă, pentru a le compensa potrivit regulilor din legislație, a subliniat un specialist în dreptul muncii la conferința de HR organizată de avocatnet.ro săptămâna trecută. Această problemă preexistentă s-a accentuat, pe fondul pandemiei, iar angajatorii care încalcă legea pot răspunde contravențional, amenzile fiind, de anul trecut, mult mai drastice în acest sens. Pe lângă o amendă de până la 3.000 lei/salariat, angajatorul riscă atât o acțiune în instanță pentru plata orelor suplimentare, cât și formarea unei reputații proaste pe piața forței de muncă. Citește articolul