avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 688 soluții astăzi
Relații de muncă & Asigurări sociale

Relații de muncă & Asigurări sociale

ACCES PREMIUM

UPDATE Măsuri tardive: De vineri, tichetele de masă se pot acorda și salariaților aflați în șomaj tehnic din cauza stării de urgență

Andreea Tutulan în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
20 Mai 2020 | 4 | 20665 | Timp de citire: 1 min.

Salariații suspendați, pentru că se află în șomaj tehnic din cauza intrării României în starea de urgență, vor primi în continuare tichete de masă, dar exclusiv în format electronic. Așa prevede o lege care se va aplica de vineri. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE De vineri, decontarea liberelor plătite pentru părinți se va face mult mai repede

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
20 Mai 2020 | 0 | 2890 | Timp de citire: 1 min.

Firmele vor putea obține banii pe liberele plătite ale angajaților care stau acasă cu copiii în perioada aceasta mult mai repede ca până acum. Mai exact, în 15 zile de la depunerea documentelor, conform unei legi aplicabile de vineri. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Coronavirus

Ghid oficial: Cum ar trebui să pregătească angajatorii revenirea la muncă a salariaților

Dragos Niculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
19 Mai 2020 | 0 | 2139 | Timp de citire: 4 min.

Recent, Ministerul Muncii a lansat un ghid ce vine atât în sprijinul firmelor care vor să-și reia activitate în această perioadă, cât și al angajaților acestora, aducând soluții și recomandări pentru ca acest pas să se facă în condiții de siguranță. După trecerea de la starea de urgență la cea de alertă, cele mai multe firme din țara noastră pot reîncepe activitatea la sedii, dar cu luarea unor măsuri care să preîntâmpine îmbolnăvirea salariaților cu COVID-19. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Coronavirus

Stare de alertă: Cum trebuie să se desfășoare activitatea în birourile de tip „open-space”

Alexandros Bakos în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
18 Mai 2020 | 1 | 3670 | Timp de citire: 2 min.

Sâmbătă a apărut în Monitorul Oficial o serie de reguli cu privire la desfășurarea activității angajaților în birourile de tip „open-space”. Aceste măsuri vizează atât angajatul (de exemplu, în ce situații ar trebui să rămână acasă și să contacteze medicul de familie, dacă are anumite simptome), cât și angajatorul (de pildă, cum organizează timpul și spațiul de lucru). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Stare de alertă: Guvernul a clarificat ce părinți pot cere libere plătite, în continuare, de la angajator și până când

Alexandru Boiciuc în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
18 Mai 2020 | 0 | 5222 | Timp de citire: 2 min.

Printr-o ordonanță de urgență recentă, Guvernul a stabilit faptul că liberele plătite se acordă salariaților părinți până la terminarea cursurilor școlare ale semestrului al doilea. Totodată, s-au stabilit principalele categorii de persoane care nu pot cere aceste libere. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Stare de alertă: Regulile oficiale pentru frizerii și saloane de înfrumusețare

Andreea Tutulan în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
18 Mai 2020 | 0 | 2394 | Timp de citire: 2 min.

Odată cu instituirea stării de alertă, mai multe domenii și-au reluat activitățile, însă cu respectarea unor măsuri de siguranță. Prin urmare, persoanele care intră într-o frizerie trebuie să fie foarte atent triate și programate, astfel încât să nu existe clienți în sala de așteptare, se arată într-un ordin al Ministerului Economiei (ME) și al Ministerului Sănătății (MS), publicat sâmbătă în Monitorul Oficial. De asemenea, angajatorii trebuie să asigure materiale de protecție și substanțe dezinfectante. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Stare de alertă: Angajatorii au obligații noi de SSM. Reinstruirea celor ce revin la birou, actualizarea politicilor, termometrizarea

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
18 Mai 2020 | 1 | 8090 | Timp de citire: 4 min.

Autoritățile au adoptat recent mai multe măsuri în domeniul sănătății și securității în muncă (SSM) valabile pentru toți angajatorii din țară pe perioada stării de alertă. Măsurile vizează aspecte precum instruirea salariaților, adaptarea regulilor interne și documentelor ce țin de SSM, obligația de a desemna un responsabil cu măsurarea temperaturii angajaților, dotarea cu anumite produse și echipamente de protecție. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Oficial: Șomajul tehnic pe banii statului și alte forme de ajutor care se păstrează cel puțin luna asta

Alexandru Boiciuc în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
15 Mai 2020 | 1 | 9150 | Timp de citire: 2 min.

Subvenționarea de către stat, la cerere, a indemnizațiilor de șomaj tehnic pentru salariații suspendați și a indemnizațiilor pentru profesioniști se aplică pentru toată luna mai 2020, conform OUG 70/2020, care a fost oficializată aseară și care se aplică deja. Totodată, firmele vor putea cere încă o lună amânarea ratelor la credite și obținerea certificatelor de stare de urgență. Iată, concret, cele mai importante forme de ajutor care au fost prelungite: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Locurile de muncă unde riscul de infectare cu coronavirus e cel mai mare și angajatorii trebuie să ia măsuri sporite de protecție

Andreea Tutulan în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
15 Mai 2020 | 0 | 2255 | Timp de citire: 2 min.

Distanțarea socială generată de pandemia de coronavirus a creat o situație fără precedent pe piața muncii. Nu toți angajații au putut lucra de acasă, așa că unii au fost nevoiți să meargă la birou sau pe teren, fiind mult mai expuși riscului de îmbolnăvire. Printre locurile de muncă ce prezintă un risc foarte ridicat de infectare cu coronavirus se numără domeniul vânzărilor și cel al serviciilor de cazare, în timp ce la polul opus, cu un risc foarte scăzut de infectare, se află domeniul energetic (furnizarea de gaze și electricitate), mineritul sau domeniul comunicării, informează Centrul European pentru Dezvoltarea Formării Profesionale (CEDEFOP). Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Obligații angajatori în perioada stării de alertă: Ce au decis parlamentarii pentru firmele private

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Director Editorial, avocatnet.ro
14 Mai 2020 | 2 | 6634 | Timp de citire: 2 min.

Angajatorii cu peste 50 de salariați, fie din mediul privat, fie de la stat vor putea să adopte, pe perioada stării de alertă, programe individualizate de muncă fără să aibă nevoie de acordul angajaților. De asemenea, autoritățile vor putea impune firmelor obligația de a realiza un triaj zilnic al celor care intră în incintă sau chiar măsuri precum termometrizarea. Citește articolul