Recent publicată, legea care prevede că salariații care au în întreținere copii în vârstă de până la 11 ani vor putea beneficia, la cerere, de patru zile pe lună în care să muncească în telemuncă/muncă la domiciliu nu le garantează acestora, fără alte formalități, cele patru zile de muncă de acasă. Citește articolul
Hărțuirea la locul de muncă poate îmbrăca numeroase forme, iar hărțuirea morală duce la deteriorarea condițiilor de muncă ale victimei sau chiar la compromiterea carierei sale. Hărțuirea poate apărea inclusiv într-un schimb de mesaje sau în mesajul profund ofensator transmis printr-un e-mail de către un superior sau un alt angajat, precum într-o situație pe care o întâlnim în această speță: Citește articolul
În viitorul nu foarte îndepărtat, practicile actuale de obligare a angajaților să păstreze secretul propriei remunerații vor trebui să se schimbe. Până să ajungem însă la pasul următor pe traseul înspre un nivel ridicat de transparență salarială, ne oprim puțin asupra confidențialității salariului, așa cum e prevăzută de lege în prezent. Obligația de a asigura confidențialitatea aparține angajatorului, însă acesta poate avea interes să le impună angajaților săi să nu divulge salariul. Citește articolul
Legea care prevede posibilitatea angajaților părinți de a lucra de acasă patru zile pe lună a fost promulgată, iar pentru cei care vor acorda acest beneficiu angajaților acestora e necesară încheierea unor acte adiționale - atât în cazul telemuncii, cât și în cazul muncii la domiciliu. Citește articolul
Posibilă în România încă din 2003, săptămâna de lucru de patru zile a ajuns în atenția publicului larg în momentul în care mai multe companii mari din afara României au decis că n-ar fi rău să testeze eficiența acestui tip de repartizare a timpului de muncă, unele reducând chiar numărul de ore/săptămână. Vorbim despre o repartizare inegală a timpului de muncă în cadrul săptămânii, iar în acest moment chiar despre un program individualizat, așa cum este el definit de anul trecut în Codul muncii. Citește articolul
Angajatorii sunt obligați să elibereze automat, la încetarea contractului individual de muncă, o adeverință de vechime în muncă, însă raportările inspectoratelor teritoriale de muncă din țară arată frecvent că angajatorii nu sunt tocmai diligenți în această privință. Citește articolul
Pornind de la concepte și principii cu care angajatorii ar trebui deja să fie familiarizați, directiva privind transparența salarială, cea mai recentă reglementare europeană cu incidență deosebită în materia raporturilor de muncă, propune ridicarea standardului actual în materia egalității de tratament între femei și bărbați la locul de muncă. Asta înseamnă noi obligații pentru angajatori, inclusiv pentru întreprinderile mici. Citește articolul
Dreptul la concediu de odihnă plătit este recunoscut de legislația muncii, iar faptul că angajatorul recompensează orele prestate suplimentar de salariat cu ore sau zile libere plătite nu înseamnă că angajatul își pierde dreptul de a se bucura de zilele de odihnă sau numărul total al acestora se reduce. Acest drept al celor minim 20 de zile lucrătoare de concediu de odihnă nu poate fi pierdut nici dacă există prevederi contrare în contractul de muncă individual sau colectiv. Citește articolul
Angajatorii din privat au mai multe variante prin care pot suporta, dacă-și permit, cheltuielile de vacanță ale salariaților lor. Una dintre variante este acordarea voucherelor/tichetelor de vacanță, pentru care nu se datorează contribuții, ci doar impozit și care reprezintă un beneficiu inclusiv pentru turismul autohton. Citește articolul
Pentru telesalariați, firmele pot să acorde lunar până la 400 de lei, în regim de netaxare, bani care să acopere cheltuieli generate telesalariaților, precum cele ce țin de consumul de energie electrică, abonamentul de date sau cheltuieli pentru mobilier. În mod normal, între angajații part time și cel full time, legea nu permite diferențieri în materie de beneficii - cu toate acestea, în cazul particular al celor 400 de lei, în unele cazuri ar putea fi o problemă că toți angajații primesc aceeași sumă de bani. Citește articolul