Companiile de transport intracomunitar trebuie să știe dacă produsele livrate între țările membre ale Uniunii Europene sunt accizabile și sub ce regim fiscal circulă și să își ia măsurile necesare pentru a nu risca să fie obligate să plătească accizele aferente, în cazul în care autoritățile vamale descoperă nereguli. Avertismentul vine de la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), care a decis, într-un caz soluționat recent, că transportatorul este obligat să plătească accizele aferente unor produse pe care le-a introdus pe teritoriul altei țări, doar pentru că le deținea fizic în acel moment, fără a se demonstra că a fost complice la o tentativă de contrabandă sau că dispunea de mijloace pentru a verifica dacă produsele în cauză erau supuse accizelor. Citește articolul
În contextul problemei reîncadrării diurnelor netaxabile în venituri salariale taxabile, în cazul transportatorilor rutieri, reprezentanții Camerei Consultanților Fiscali (CCF) au publicat joi o amplă analiză prin care au propus autorităților soluții legislative menite să scoată acest sector din impas. Mai precis, cei de la CCF propun atât acordarea unei amnistii fiscale precum cea din 2015, cât și clarificarea tratamentului fiscal al diurnelor din cadrul Codului fiscal. O asemenea abordare ar evita falimentul angajatorilor și ar asigura un cadru legal stabil pentru viitoarele controale ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), însă ar fi de ajutor și pentru prestatorii de servicii de construcții și agenții de muncă temporară. Citește articolul
Prin intermediul contingentelor tarifare, companiile pot obține reducerea sau exceptarea de taxele vamale pentru importul anumitor mărfuri în România, regulile fiscale în acest sens fiind înnoite marți prin ordin al Fiscului. Aceste contingente tarifare sunt stabilite de autoritățile europene și sunt valabile temporar, iar importatorii pot afla despre ele folosind două aplicații online. Citește articolul
Autoritățile au făcut noi demersuri pentru digitalizarea sistemului vamal pentru transportatorii de marfă, astfel că anumite documente, precum cererea pentru autorizația de plasare a mărfurilor, în mod regulat, sub un regim vamal ori unele informări se vor putea transmite, mai nou, online, și nu tipărite sau prin fax, cum se întâmpla până acum. Măsura se regăsește într-un ordin al Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) publicat luni în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Citește articolul
Prin intermediul unui ordin oficializat miercuri, normele privind organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere au fost modificate, astfel încât, printre altele, firmele de transport să poată transmite cererile pentru obținerea de licențe sau certificate și online. Citește articolul
Controalele în trafic la transportatorii rutieri urmează să fie intensificate de Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR), conform declarațiilor recente ale lui Cătălin Drulă, ministrul transporturilor. Acesta s-a referit în special la protejarea drumurilor pe care circulă, în mod frecvent, mașinile mari de transport de marfă, prin identificarea și sancționarea transportatorilor care încarcă mașinile peste limitele legale. Citește articolul
Guvernul vrea să facă, în următoarea perioadă, o serie de schimbări și investiții, inclusiv unele destinate reducerii poluării generate de transportul rutier. Astfel, în scopul obținerii de fonduri europene, Executivul a elaborat și prezentat acum câteva zile Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). Printre altele, prin PNRR, Executivul are în vedere, în cazul vehiculelor mari, înlocuirea actualului sistem de rovinietă, ce este plătită pentru utilizarea rețelei de drumuri din țară, cu un sistem de taxare în care se va ține seama de distanța parcursă. Citește articolul
Un alt proces câștigat contra organului fiscal pe tema reîncadrării diurnelor primite de șoferi în transportul internațional ne aduce în fața câtorva întrebări destul de importante pentru contribuabilii care, acordând și ei diurne angajaților proprii, s-ar putea trezi cu conturile blocate, până când legiuitorul va opera o modificare la nivel oficial care să tranșeze chestiunea: cu ce greșesc firmele care acordă aceste diurne și de ce se leagă organele fiscale pentru a le reîncadra ca venituri salariale (nu e vorba doar de domeniul transporturilor) și de ce s-ar putea prevala dacă ajung în instanță față în față cu organul fiscal? Citește articolul
În cazul în care există suficiente dovezi care indică bănuieli cu privire la modificarea sistemului de înregistrare a activității mașinii, aceasta va fi dusă la un atelier autorizat, pentru teste suplimentare, și, în cazul în care se descoperă că s-a umblat la tahograf, plăcuțele de înmatriculare ale mașinii de transport vor fi reținute, potrivit unui ordin al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI), publicat vineri în Monitorul Oficial, care se aplică deja. Acest ordin este menit să reflecte modificările apărute, la începutul anului, în legislația privind transporturile rutiere și are ca scop modificarea normelor metodologice privind controlul perioadelor de conducere, pauzelor şi perioadelor de odihnă ale șoferilor profesioniști, dar și modul în care sunt instalate și utilizate tahografele. Citește articolul
Autoritatea Rutieră Română (ARR) trebuie să pună la punct un registru electronic național ce va conține date despre toate certificatele de calificare profesională obținute de șoferii profesioniști din țara noastră, după cum apare într-un ordin oficializat luni. Ulterior, registrul național electronic al certificatelor și atestatelor profesionale pentru conducătorii auto va permite schimbul de informații privind șoferii profesioniști cu celelalte state membre ale Uniunii Europene (UE). Totuși, chiar dacă a fost stabilit deja cadrul legal general al funcționării lui, registrul va fi operațional doar după ce autoritățile vor stabili și detaliile tehnice ale utilizării acestuia. Citește articolul