avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 522 soluții astăzi
Acasă Subiect: salariati
Subiect: salariati
ACCES PREMIUM

Angajatul minor devine major în timpul derulării CIM-ului cu normă întreagă. Cum se face trecerea la opt ore pe zi?

Lucia Tozaru în Specialistul răspunde
Redactor, avocatnet.ro
17 Octombrie 2022 | 0 | 4637 | Timp de citire: 2 min.

Tinerii de până în 18 ani au dreptul să muncească doar 6 ore/zi, 30 de ore/săptămână, acesta fiind considerat programul full-time pe care îl pot avea, conform legislației muncii. Totuși, atunci când tânărul angajat pe vremea când era minor împlinește 18 ani contractul individual de muncă (CIM) al acestuia nu mai este unul cu normă întreagă, ci, prin orele ce se regăsesc în contract, devine unul cu normă parțială. În acest caz, cum trebuie procedat pentru ca respectivul CIM să devină unul cu normă întreagă? Este necesar acordul salariatul pentru modificarea programului de lucru sau este suficientă o decizie de modificare emisă de angajator? Iată răspunsul specialistul. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Trecerea bonusurilor în CIM: Stabilirea unor criterii transparente privind acordarea lor, esențială în evitarea unui conflict de muncă

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
14 Octombrie 2022 | 0 | 6999 | Timp de citire: 3 min.

Odată cu modificările aduse Codului muncii, orice angajator are obligația de a informa candidatul înainte de angajare despre bonusurile care se acordă, dacă ele sunt stabilite, dar și să le menționeze în contractul individual de muncă (CIM). La baza unei informări valide ar trebui să stea o serie de criterii transparente de acordare și, deși pentru neîmplinirea acestei obligații nu este prevăzută o sancțiune pentru angajator, salariatul va putea să ceară prejudicii în instanță, dacă poate dovedi că la baza deciziei de angajare a stat respectivul bonus și a suferit daune în lipsa lui. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE IMM-urile vor putea depune solicitări abia în martie pentru a asigura salariaților, cu bani de la stat, cursuri de instruire privind inteligența artificială, cloud și altele

Alexandru Boiciuc în Finanțări
Redactor-șef, avocatnet.ro
14 Octombrie 2022 | 1 | 5409 | Timp de citire: 3 min.

Întreprinderile mici și mijlocii (IMM), inclusiv microîntreprinderile, vor putea accesa abia în primăvară un program nou de finanțare gestionat de Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării (MCID). Prin intermediul acestuia, IMM-urile vor putea asigura salariaților, pe banii statului, cursuri online de instruire ce țin de tehnologiile emergente. Momentan, programul nu este funcțional, pentru că trebuie pusă la punct platforma online ce va fi folosită pentru înscrieri și derularea cursurilor. Se estimează că abia în martie 2023 va fi posibil pentru IMM-uri să depună solicitări. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Zilele de odihnă în plus, beneficiul care a depășit tichetele de masă. Ce trebuie să știe firmele care vor să le acorde

Lucia Tozaru în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
13 Octombrie 2022 | 0 | 6048 | Timp de citire: 3 min.

Cel mai folosit beneficiu de până acum, respectiv tichetele de masă, a fost detronat, potrivit unui studiu recent, de zilele de concediu de odihnă acordate în plus. Fie că cele acordate peste numărul minim prevăzut de Codul muncii se dau tuturor angajaților sau doar celor care au o anumită vechime în muncă, ele trebuie să se regăsească în documentele de muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Kurzarbeit și indemnizația pentru activitatea întreruptă a PFA-urilor vor fi introduse direct în Codul muncii, au votat senatorii

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
11 Octombrie 2022 | 0 | 2790 | Timp de citire: 3 min.

O propunere legislativă ce vizează introducerea în Codul muncii a mecanismului Kurzarbeit pentru anumite domenii de activitate și indemnizația pentru profesioniștii cu activitatea întreruptă, în limita a 75% din salariul mediu brut, pentru viitoarele stări de urgență/alertă/asediu sau alte situații excepționale se îndreaptă acum spre Camera Deputaților, după ce luni a trecut de votul senatorilor. În prezent, cele două mecanisme de sprijin pentru angajatori și profesioniști se regăsesc în acte normative separate de cadrul legislativ al relațiilor de muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

La ce se uită ITM-ul când ia în calcul reîncadrarea unui PFA în salariat

Lucia Tozaru în PFA & Profesii liberale
Redactor, avocatnet.ro
11 Octombrie 2022 | 0 | 5630 | Timp de citire: 3 min.

Pe lângă criteriile din Codul fiscal privind activitatea independentă pe care o persoană fizică autorizată (PFA) o prestează în cadrul unei firme, atunci când analizează posibilitatea reîncadrării unui PFA în salariat, inspectorii teritoriali de muncă (ITM) analizează și situațiile de fapt, subliniază specialiștii. Includerea în organigramă sau luarea PFA-ului într-un eveniment de tip teambuilding sunt doar câteva dintre exemplele date de reprezentanții PwC România. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Comunicarea cu salariații prin Whatsapp sau Facebook: Chiar dacă folosește canale alternative, angajatorul trebuie să respecte aceleași reguli care guvernează relațiile de muncă

Lucia Tozaru în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
9 Octombrie 2022 | 1 | 15134 | Timp de citire: 4 min.

Să luăm ipoteza în care angajatorul decide să formeze un grup de WhastApp, Telegram sau chiar de Facebook prin care să trimită salariațior săi informări sau anunțuri legate de activitatea de zi cu zi a firmei, preferând acest tip de comunicare pentru că este mai rapid decât să spunem un email și că poate obține confirmarea că toți cei vizați văd mesajul. Totuși, atunci când folosește un astfel de canal alternativ de comunicare, angajatorul are responsabilitatea de a-l modera, de a avea un limbaj civilizat și să-l folosească doar în timpul programului de lucru. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Decontarea serviciilor turistice acordate salariatului: Documentația necesară pentru susținerea regimului fiscal favorabil

Lucia Tozaru în Contabil și fiscal
Redactor, avocatnet.ro
7 Octombrie 2022 | 0 | 5695 | Timp de citire: 2 min.

Acordarea unor bani de vacanță de către firmă pentru salariați poate "îmbrăca" trei forme - vouchere de vacanță, decontarea serviciilor turistice și prima de vacanță, însă doar primele două au un tratament fiscal preferențial. Deși nu este un beneficiu foarte folosit, decontarea serviciilor turistice în limita unui salariu mediu brut pe an este scutită de plata impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale obligatorii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Facilitățile fiscale pentru cercetare-dezvoltare: Modificări importante aplicabile de la 1 ianuarie 2023

PwC România în Contabil și fiscal
7 Octombrie 2022 | 0 | 1532 | Timp de citire: 3 min.

Legislația privind facilitățile fiscale pentru activități de cercetare-dezvoltare a fost recent modificată, cu intrare în vigoare de la 1 ianuarie 2023, fiind clarificate condițiile pe care trebuie să le îndeplinească activitățile de cercetare-dezvoltare pentru a aplica deducerea suplimentară la calculul impozitului pe profit și fiind introdusă necesitatea de a obține certificarea activităților de către experții înscriși în Registrul național al experților pentru certificarea activității de cercetare dezvoltare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Fidelizarea angajaților și taxele mai mici sunt doar două motive pentru care angajatorii pot oferi beneficii extrasalariale

EY Romania în Relații de muncă & Asigurări sociale
7 Octombrie 2022 | 0 | 1994 | Timp de citire: 6 min.

Care sunt avantajele pe care legislația românească le permite companiilor prin care acestea ar putea să treacă de la abordarea potențialilor/ actualilor angajați cu o simplă ofertă salarială la oferte bazate pe un pachet de remunerare, format din salariu plus beneficii, și de ce angajații ar trebui să-și reconsidere cerințele faţă de angajatori?
Taxele salariale în România ajung sau chiar depășesc 40% din venitul brut. Citește articolul