Deși, în viitorul apropiat, numai firmele cu mulți salariați vor trebui să aibă canale interne pentru preluarea sesizărilor de la aceștia, specialiștii NNDKP sfătuiesc toți angajatorii să implementeze un asemenea mecanism, dacă pot. Obligația pentru firmele mari este prevăzută într-un proiect de lege al Ministerului Justiției, care va transpune anul acesta directiva europeană privind avertizorii de integritate (whistleblowers). Citește articolul
De la apariția OUG 147/2020 și până în prezent, regulile în funcție de care salariații părinți pot primi libere plătite de la angajatori, în contextul epidemiei de coronavirus, au fost modificate de mai multe ori. Cele mai recente schimbări au apărut chiar zilele trecute. Din acest motiv, prezentăm azi cele mai importante aspecte legate de cum se acordă liberele în prezent și cum se obține decontarea lor la stat. Citește articolul
Este eliminarea fișelor de post, regulamentelor interne și pontajelor „o gură de aer” pentru firmele mici, cu până la nouă angajați? Sau vorbim de eliminarea unor documente, fals considerate birocrație împovărătoare, care ar avea efecte extrem de neplăcute asupra angajatorilor și angajaților, de la caz la caz? De când ministrul muncii a anunțat public intenția de a elimina aceste documente la microîntreprinderi, numeroase voci critică măsura. Iată, în cele ce urmează, câteva dezavantaje văzute de doi specialiști în relații de muncă: Citește articolul
Deoarece își monitoriza salariații atât în sala de mese, cât și în zona vestiarelor, o firmă din domeniul alimentar a fost amendată de Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) cu aproape 25.000 de lei, după cum apare într-un comunicat publicat joi de autoritate. Citește articolul
Ideea de a elimina fișa postului în cadrul firmelor mici, cu mai puțini angajați, cuprinsă într-un proiect recent este greșită, e de părere Corneliu Bențe, expert în legislația muncii și președintele Uniunii Naționale a Experților în Legislația Muncii. Nu doar că va crea în lanț o serie de probleme pentru firme și angajați, dar pare să ignore cu totul cuprinsul unei directive europene pe care România trebuie să o transpună în legislația internă până în vara anului viitor - actul, spune expertul, va modifica semnificativ obligația de informare a salariaților cuprinsă acum în Codul muncii, iar noile obligații impuse nu ar putea fi respectate întocmai în lipsa fișei postului. Citește articolul
Printr-un memorandum ce a fost aprobat în ședința de joi, Executivul a stabilit principiile care vor sta la baza reanalizării și elaborării cadrului legal al salarizării bugetarilor, acțiuni care apar în programul de guvernare pentru 2020-2024. Potrivit memorandumului, se ia în calcul reanalizarea coeficienților de ierarhizare, introducerea unor grile de salarizare pentru administrația publică locală și plafonarea sporurilor primite de lucrătorii de la stat. Citește articolul
Un proiect de ordonanță de urgență aflat acum în lucru la Guvern ar urma să elimine pentru firmele mici, cu până la nouă angajați, câteva documente esențiale în desfășurarea raporturilor de muncă: fișa de post, regulamentul intern și evidența orelor de muncă. Am pregătit astăzi un articol explicativ despre ce conțin în mod uzual aceste documente și de ce sunt ele necesare în relația dintre un angajator și salariații săi. Citește articolul
Autoritățile au modificat permisele de ședere, astfel încât acestea să poată fi eliberate, în contextul încheierii perioadei de tranziție de după retragerea Marii Britanii din Uniunea Europeană (UE), și cetățenilor britanici care au, în continuare, reședința pe teritoriul României, potrivit unei hotărâri oficializate luni. Totodată, actul normativ stabilește conținutul și forma mai multor documente necesare atât angajatorilor care au salariați din alte țări, cât și salariaților străini, pentru a putea lucra în țara noastră. Citește articolul
Circa 46% dintre refuzurile de angajare care au la bază criteriul vârstei vizează candidaţii de 45-54 de ani, cel mai greu fiind pentru femei, acestea fiind vizate de 63% dintre aceste respingeri, potrivit unui studiu dat publicității recent. Citește articolul
Angajatorul dispune de prerogativă disciplinară, având dreptul de a aplica, potrivit legii, sancțiuni disciplinare salariaților săi ori de câte ori constată că aceștia au săvârșit o abatere disciplinară. Deși angajatorul poate stabili, cu respectarea dispozițiilor legale, atât regulile privind disciplina muncii, cât abaterile disciplinare și sancțiunile aplicabile, cu excepția avertismentului scris, nicio sancțiune nu poate fi dispusă mai înainte de efectuarea unei cercetări disciplinare prealabile. Nu se termină însă aici discuția referitoare la drepturile salariaților, nici la obligațiile lor în contextul cercetării disciplinare. Citește articolul