Începând de duminică, atunci când un angajator se află în insolvență, faliment sau lichidare, administratorul sau lichidatorul judiciar sunt cei care eliberează adeverințe de vechime pentru salariați. În plus, practicienii în insolvență trebuie de-acum să se ocupe și de încetarea contractelor individuale de muncă și raportarea încetărilor în Revisal. În acest context, Uniunea Națională a Practicienilor în Insolvență din România (UNPIR) subliniază că modificările apărute recent nu vor rezolva rapid și fără probleme situațiile generate de intrarea în insolvență, faliment sau lichidare a unei firme. Citește articolul
Criticate și de numeroase voci, mai ales de specialiști, prevederile ordonanței cu măsuri de debirocratizare pentru microîntreprinderi vor ajunge în atenția Curții Constituționale a României (CCR), după ce Avocatul Poporului a sesizat Curtea cu privire la neconstituționalitatea acestora. În mare, consideră Avocatul, eliminarea obligativității fișei postului și a regulamentului intern îi dezavantajează pe salariați. Citește articolul
Plata majorată a stimulentului de inserţie acordat părinţilor care revin mai repede la muncă şi alte măsuri relaţionate au devenit aplicabile luni seară, după ce normele concediului de creştere a copilului și ale stimulentului de inserție au fost modificate oficial. Deşi noutăţile au fost introduse în aprilie 2021 prin OUG 26/2021, acestea se aplică efectiv din 17 mai 2021, pentru că intrarea lor în vigoare era condiționată de oficializarea modificărilor la norme. Citește articolul
Masca de protecție rămâne obligatorie la birou pentru toți salariații, până la urmă, după o bâlbă a autorităților. Deși se stabilise vineri seară că angajații vaccinați sunt exceptați de la portul măștii la birou, dacă toate persoanele din încăpere sunt vaccinate, măsura a fost scoasă la o zi distanță. Citește articolul
Folosirea semnăturii electronice de către angajat și angajator în documentele ce țin de raportul de muncă nu poate fi o chestiune doar faptică: ambele părți decid să o folosească, angajatorul decide chiar să suporte toate costurile, să zicem, iar de luna viitoare toate documentele se semnează în acest fel. Modul de folosire a semnăturii trebuie detaliat, la nivel scris, trebuie asumat de ambele părți și e foarte importantă precizarea scrisă că folosirea semnăturii electronice nu e obligatorie. Citește articolul
Chiar dacă nu a trecut multă vreme de la începutul anului, în domeniul muncii au apărut mai multe schimbări ce vizează relațiile dintre angajatori și salariați. Printre cele mai notabile schimbări privind domeniul muncii apărute de la începutul lui 2021 se numără eliminarea, pentru anumite microîntreprinderi, a obligației de întocmire a fișelor de post și a regulamentului intern, dar și posibilitatea de a semna electronic toate documentele din sfera relațiilor de muncă. Citește articolul
Şi activitatea persoanelor fizice autorizate (PFA), întreprinderilor individuale (II) şi întreprinderilor familiale (IF) este simplificată prin recenta OUG 37/2021, ce a eliminat obligativitatea fişelor de post şi a regulamentului intern. Citește articolul
Zilele trecute, pe Forumul avocatnet.ro a apărut o discuție care pornește de la o întrebare ce, în aceste zile, se adresează tot mai des în paginile noastre: "De curând, angajatorul meu a decis să ne înmâneze telefoane "de serviciu" pe care a cerut să dăm acces total la supraveghere: parole, date mobile, gps etc. E normal să acceptăm așa ceva? Mă simt supravegheat și urmărit fără să am nici cel mai mic control asupra device-ului. Pot refuza accesul de control la telefon?". Ce-i de făcut? Citește articolul
Dacă un angajator se află în insolvență, faliment sau lichidare, administratorul sau lichidatorul judiciar vor prelua de la acesta anumite activități de resurse umane, conform unei legi care va intra în vigoare duminică. Practic, acești specialiști vor elibera adeverințe de vechime pentru salariați, însă se vor ocupa și de încetarea contractelor individuale de muncă și raportarea încetărilor în Revisal. Aceste schimbări vin la puțină vreme după ce Codul muncii a fost modificat prin două ordonanțe de urgență. Citește articolul
Atunci când vin în control la angajatori, inspectorii din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă (ITM-uri) trebuie să accepte actele de muncă cerute chiar și în format electronic, au confirmat specialiștii. Venim cu această clarificare după ce OUG 36/2021 a stabilit că toate documentele generate de încheierea, executarea și încetarea contractelor individuale de muncă pot fi semnate și electronic de către părți. Citește articolul