Dihotomia între lege și aplicarea acesteia de către organele de control fiscal este, din păcate, una nu doar foarte prezentă în realitatea economică românească, ci și una care continuă să creeze situații de potențial blocaj. Dacă organul de control fiscal aplică legea doar în scopul de a strânge mai mulți bani la buget, sacrificând claritatea și predictibilitatea atât de necesare mediului de afaceri, apoi merge la legislativ și acoperă postfactum neajunsul printr-o modificare a legii în sine, avem de-a face cu consecințe în lanț pentru agenții economici. Citește articolul
Ideea de a colabora cu independenți în locul salariaților, fie și pentru unul sau două tipuri de activități pe care le are firma poate fi extrem de atractivă din mai multe perspective. Dar riscul reîncadrării acelei activități ulterior, exprimat atât în „monedă” fiscală, cât și în cea de dreptul muncii, ar putea să însemne atât de mulți bani de dat la stat ulterior încât toate avantajele văzute inițial să nu reușească să echilibreze balanța. Citește articolul
După cinci ani în care numărul controalelor fiscale în România a scăzut dramatic, de la 46.000 în 2016, la 24.000 în 2020, an în care doar pandemia a ținut inspectorii fiscali departe, ne putem aștepta ca 2021 să fie anul în care Fiscul va tura în forță pentru a recupera timpul pierdut. De altfel, conform strategiei Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), aceasta și-a propus să crească numărul de inspecții fiscale cu 10% până în trimestrul patru al lui 2025. În plus, intensificarea inspecțiilor fiscale și un control mult mai strict al banilor reprezintă și principala proiecție a mai mult de jumătate dintre respondenții unui sondaj EY pe această temă, realizat la începutul anului 2021. Citește articolul
Una dintre tendințele desprinse din controalele recente ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) este legată de abandonul de investiții și dreptul de a deduce TVA-ul, au atras atenția specialiștii NNDKP. În aceste situații, firmele pot avea surprize vizavi de felul în care autoritățile interpretează legislația fiscală. Citește articolul
Acum că în Codul muncii a intrat și conceptul de muncă la gri, cu sancțiunea aferentă, am putea considera că legea acoperă cam toate situațiile de muncă prestată, în sens larg, „pe lângă contract”. Per total, amenzile nu pot depăși 200.000 de lei per angajator, dar aici vorbim doar de riscurile ce țin de legislația muncii. În discuție mai intră și taxele salariale pe care le impune din urmă Fiscul, precum și dobânzile aferente. Citește articolul
Potrivit recentelor modificări ale legislației fiscale, în cazul desființării unui act administrativ fiscal, refacerea inspecției fiscale poate fi realizată, în mod excepțional, de către aceeași echipă care l-a încheiat, în cazul în care nu este posibil ca o altă echipă să facă acest lucru. În acest context, este de reținut că inspecția refăcută trebuie să se limiteze la situația inițială de fapt, fără a face noi impuneri, potrivit unor explicații recente ale reprezentanților Direcţiei Generale de Soluţionare a Contestaţiilor din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). Totuși, pot fi administrate mijloace suplimentare de probă, care nu au fost prezentate la prima inspecție, dacă sunt apreciate ca fiind necesare. Citește articolul
Companiile se pot aștepta, pe final de 2021 și început de 2022, la controale fiscale care să vizeze, printre altele, deductibilitatea serviciilor și a bunurilor degradate, prețurile de transfer sau abandonarea investițiilor, au opinat specialiștii NNDKP la o conferință de fiscalitate organizată miercuri. Citește articolul
Companiile de transport intracomunitar trebuie să știe dacă produsele livrate între țările membre ale Uniunii Europene sunt accizabile și sub ce regim fiscal circulă și să își ia măsurile necesare pentru a nu risca să fie obligate să plătească accizele aferente, în cazul în care autoritățile vamale descoperă nereguli. Avertismentul vine de la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), care a decis, într-un caz soluționat recent, că transportatorul este obligat să plătească accizele aferente unor produse pe care le-a introdus pe teritoriul altei țări, doar pentru că le deținea fizic în acel moment, fără a se demonstra că a fost complice la o tentativă de contrabandă sau că dispunea de mijloace pentru a verifica dacă produsele în cauză erau supuse accizelor. Citește articolul
Deși, în practică, Fiscul are tendința de a nu permite deducerea TVA la construcții ridicate fără autorizație de construire, anularea recentă, în totalitate, obținută de specialiști chiar în faza de contestație, a unei decizii de impunere emise de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), vizând TVA la construcții fără autorizație respinsă la rambursare, vine ca o confirmare a faptului că dreptul de deducere a TVA nu poate fi limitat într-o astfel de situație. Citește articolul
Practica recentă arată că organele fiscale nu au abandonat încercările de a tergiversa pe cât posibil restituirea sumelor pe care contribuabilul le-a achitat în temeiul unui act administrativ-fiscal ce a fost anulat definitiv de instanțele judecătorești. Ne referim la situația în care contribuabilul solicită instanței de contencios administrativ, pe lângă anularea actelor nelegale emise împotriva sa (decizia de soluționare a contestației fiscale, decizia de impunere) și restabilirea situației anterioare impunerii de sume suplimentare de plată prin restituirea sumelor achitate în temeiul acestora, cu privire la care autoritățile fiscale invocă excepția inadmisibilității. Citește articolul