Anul 2018 a adus un super-regim fiscal pentru persoanele fizice autorizate (PFA), ceea ce i-a făcut pe unii să schimbe statutul de salariat într-unul de PFA. Specialiștii în fiscalitate recomandă firmelor care lucrează cu astfel de PFA-uri să nu scape din vedere riscul reîncadrării PFA-ului ca activitate dependentă, cu toate costurile suplimentare cu care ar veni acesta la pachet. Costuri pe care le va suporta, desigur, firma. Citește articolul
Angajatorul este terțul poprit în toată procedura de urmărire silită prin poprirea salarială a unui angajat. El este anunțat de către executor că pe veniturile salariale ale unui angajat al său se va pune poprire și are obligația de a consemna ori plăti suma poprită, în condițiile legislației procedurale civile. Lucrurile se pot complica puțin pentru situația salariatului atunci când mai mulți executori vin cu cereri de poprire. Aici, angajatorul este dator să aibă în vedere limita maximă ce poate fi urmărită lunar din salariul unui angajat al său și cel mai bun mod de a se evita eventualele neplăceri pentru datornici este ca angajatorul să aibă un rol activ în comunicarea dintre părțile implicate în executarea silită. Citește articolul
Telemunca, nouă formă de organizare a muncii, de azi în vigoare, va presupune ca, prin comun acord și în baza unui contract, telesalariatul să lucreze voluntar și din altă parte decât de la biroul angajatorului, măcar o zi pe lună, folosind tehnologia. Legea telemuncii nu este o reglementare uriașă, dar, în puținele prevederi pe care le cuprinde, ar putea să-i sperie, în primă fază, pe unii angajatori, potrivit unui specialist. Citește articolul
Mai multe obligații pentru angajatorii care încheie contracte cu șomeri, ucenici ori stagiari au atașate amenzi de câteva mii de lei, conform actelor normative ce tratează respectivele contracte. Unele din aceste obligații sunt în strictă legătură cu agențiile de ocupare a forței de muncă, altele sunt în legătură cu contractele în sine. Mai nou, angajatorii pot fi iertați de aceste amenzi, în condițiile Legii prevenirii. Citește articolul
Legislația europeană impune ca repausul săptămânal neîntrerupt acordat salariaților să fie de minimum 24 de ore în decursul unei perioade de șapte zile. Nu contează însă când anume se acordă acest repaus, potrivit unor lămuriri recente ale Curții de Justiției a Uniunii Europene (CJUE). Prin urmare, el poate fi acordat oricând înăuntrul fiecărei perioade de șapte zile, iar nu neapărat după șase zile consecutive de muncă. Citește articolul
Și în cazul faptelor de hărțuire sexuală la locul de muncă prevenirea are un rol important. Potrivit unor specialiști, prevenirea ar însemna ca angajații să cunoască drepturile lor în astfel de situații, remediile pe care le au la îndemână ș.a.m.d. Informarea lor este primul pas, după care urmează asigurarea că astfel de fapte nu vor fi tolerate și nu vor atrage sancțiuni pentru cei care le reclamă. Cei care ignoră problema pot pierde nu doar în privința calității muncii, ci și în privința capitalului de imagine, iar, cum vorba circulă repede astăzi, se pot pierde eventuali angajați cu potențial. Citește articolul
Angajatorii trebuie să le ofere salariaților posibilitatea să sesizeze comportamentele care încalcă legea, contractele de muncă și regulamentele interne. În cazuri mai delicate, cum este cel al faptelor de hărțuire și altele asemenea, ideal ar fi ca salariații să poată face sesizări anonime. În felul acesta, potrivit unui specialist, angajații ar putea fi mai deschiși în raport cu reclamarea acestor fapte. Citește articolul
În proiectul de lege privind vaccinarea persoanelor din România, aflat momentan în dezbatere parlamentară, se prevede și obligația angajatorilor, în anumite situații, de a suporta din bugetul propriu administrarea unor vaccinuri pentru salariații lor. În forma care a trecut recent de votul senatorilor, proiectul include amenzi care vor putea urca până la 10.000 de lei pentru cei care nu vor respecta această obligație, însă partea bună este că respectivele cheltuieli ale angajatorului vor fi deductibile fiscal. Citește articolul
În contextul furtunilor și instituirii codurilor de alertă meteorologică date recent de autorități, îți prezentăm astăzi caracteristicile codurilor și obligațiile angajatorilor în situația în care intră în vigoare un astfel de cod. Procedurile de codificare a atenționărilor și avertizărilor meteorologice și a avertizărilor și alertelor hidrologice, precum și fluxul informațional operativ pentru transmiterea avertizărilor meteorologice și hidrologice sunt incluse în Ordinul Ministerului Administrației și Internelor nr. 1.427/2006. Citește articolul
Anumite firme sunt obligate să angajeze un număr de persoane cu handicap, stabilit în funcție de numărul efectiv de angajați din firmă. Dacă nu fac asta, de acum înainte, acestea trebuie să plătească de două ori mai mulți bani la stat și nu mai pot opta pentru varianta cumpărării de produse și servicii de la unitățile protejate. Citește articolul