avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 750 soluții astăzi
Acasă Subiect: obligatii angajator
Subiect: obligatii angajator
ACCES PREMIUM

Și angajații au obligații de SSM, nu doar firmele

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
11 Februarie 2021 | 0 | 2202 | Timp de citire: 3 min.

Deși nu avem precizate în mod explicit drepturile salariaților în privința securității și sănătății în muncă, acestea pot fi extrase din analiza obligațiilor pe care le au angajatorii. În același timp, salariații au și ei o serie de obligații atunci când discutăm despre securitatea și sănătatea în muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajări și concedieri: Firmele trebuie să facă anumite raportări la agențiile de muncă, altfel riscă amendarea

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 Februarie 2021 | 3 | 20853 | Timp de citire: 2 min.

Agențiile de ocupare a forței de muncă trebuie să primească la timp de la angajatori informații privind locurile de muncă vacante, ocuparea lor ulterioară, angajarea beneficiarilor indemnizației de șomaj, dar și notificări de la cei care au în plan concedieri colective. Neîndeplinind aceste obligații, angajatorii se expun riscului unor amenzi de câteva mii de lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Costuri majorate pentru firme: Contribuția la fondul de handicap ce trebuie plătită anul acesta a crescut odată cu salariul minim

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
15 Ianuarie 2021 | 0 | 2863 | Timp de citire: 2 min.

Firmele private și entitățile publice cu peste 50 de angajați au obligația de a angaja un anumit număr minim de persoane cu handicap, iar, dacă nu fac asta, ele datorează lunar statului o sumă de bani calculată raportat la salariul minim brut. Creșterea salariului minim, din ianuarie 2021, antrenează, prin urmare, o creștere și a acestei contribuții, alături de alte cheltuieli care depind direct de valoarea salarizării minime. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Planul de formare profesională: Ce angajatori sunt obligați să-l întocmească și cum

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
30 Octombrie 2020 | 0 | 3247 | Timp de citire: 3 min.

Planul de formare profesională este documentul pe care angajatorul, persoană juridică ce are mai mult de 20 de salariați, are obligația să-l elaboreze anual, cu consultarea organizației sindicale sau a reprezentanților salariaților, potrivit Codului Muncii. Acesta include toate aspectele tehnice legate de formare - cursurile, cine le organizează, pe ce perioadă, câte ore de curs, care sunt obiectivele, evaluarea ș.a.. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Expertul în legislația muncii: Tot ce trebuie să știe angajatorii, în contextul recentelor modificări

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
23 Octombrie 2020 | 0 | 3343 | Timp de citire: 2 min.

De la recentele modificări aduse Codului muncii, toată lumea a vorbit, mai mult sau mai puțin, despre expertul în legislația muncii și despre faptul că Parlamentul a obligat astfel firmele să recurgă la serviciile unui astfel de expert. Critici au venit în special în contexul în care nu există o reglementare a profesiei de expert în legislația muncii. Noile modificări la Cod nu obligă însă pe nimeni să recurgă la serviciile unui astfel de specialist, dacă nu vrea. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Oficial: Jumătate din contribuția la fondul de handicap poate fi folosită de acum pentru cumpărarea de produse și servicii

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
24 August 2020 | 3 | 14008 | Timp de citire: 2 min.

Firmele obligate să plătească contribuția la fondul de handicap au la dispoziție din nou posibilitatea de a se achita de obligație prin achiziția de produse și servicii realizate prin activitatea proprie a persoanelor cu handicap. Prevederea e cuprinsă într-o lege apărută vineri în Monitorul Oficial și care stabilește că 50% din suma ce reprezintă contribuția poate fi alocată acestor produse și servicii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Politica antihărțuire, obligatorie pentru firme. Ce ar trebui să conțină

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
18 August 2020 | 0 | 10255 | Timp de citire: 3 min.

Adoptarea unei politici interne cu scopul prevenirii faptelor de hărțuire la locul de muncă este obligatorie de ceva timp deja. În contextul în care legislația noastră a primit recent ceva modificări în materia hărțuirii la locul de muncă și multiple sublinieri privitoare la luarea unor măsuri pentru prevenirea acestor fapte, firmele ar trebui să fie mai convinse de necesitatea unei astfel de politici decât, poate, erau până acum. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dosar personal: Firma, obligată să pună la dispoziție fostului angajat documente după ani de la încetarea relației de muncă

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
8 Iunie 2020 | 1 | 7937 | Timp de citire: 2 min.

Chiar și după o vreme de la încetarea contractului de muncă, angajatorul este obligat prin lege să-i pună la dispoziție fostului angajat, la cerere, anumite documente legate de munca sa în respectiva firmă, instituție ș.a.m.d. E vorba de documente din dosarul personal, pe care firmele sunt obligate să-l păstreze pentru fiecare angajat, în bune condiții și în siguranță. Cei care nu le dau foștilor angajați copii după documentele cerute riscă amenzi de până la 1.000 de lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Obligații angajatori în perioada stării de alertă: Ce au decis parlamentarii pentru firmele private

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
14 Mai 2020 | 2 | 6623 | Timp de citire: 2 min.

Angajatorii cu peste 50 de salariați, fie din mediul privat, fie de la stat vor putea să adopte, pe perioada stării de alertă, programe individualizate de muncă fără să aibă nevoie de acordul angajaților. De asemenea, autoritățile vor putea impune firmelor obligația de a realiza un triaj zilnic al celor care intră în incintă sau chiar măsuri precum termometrizarea. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Divulgarea salariului, abatere gravă la locul de muncă. Ce se întâmplă cu salariații care fac acest lucru?

Andreea Tutulan în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
10 Februarie 2020 | 8 | 18495 | Timp de citire: 3 min.

În România, aspectele referitoare la salariu sunt considerate informații cu caracter confidențial a căror divulgare poate aduce prejudicii companiei. Prin urmare, o astfel de faptă ar putea fi considerată abatere disciplinară gravă, fiind sancționată de unii angajatori chiar cu desfacerea contractului de muncă. Citește articolul