Instanțele judecătorești din țara noastră au tranșat în ultima perioadă o serie de nelămuriri care au apărut atât în rândul salariaților, cât și al angajatorilor. Deciziile sunt variate, de la posibilitatea cumulării sporului de ore suplimentare cu cel acordat pentru munca în zile de sărbătoare până la respingerea unei concedieri ce avea ca obiect refuzul prestării de muncă suplimentară sau stabilirea că dreptul de a cere concediu de odihnă este imprescriptibil pentru salariat. Vă prezentăm cele mai importante decizii pe care redacția noastră le-a abordat în articole scrise de la începutul acestui an. Citește articolul
Salariata este cea care trebuie să anunțe angajatorul despre graviditate - asta, dacă vrea să beneficieze de o serie de drepturi suplimentare, aduse de însăși starea de graviditate, la locul de muncă. Mai departe însă, odată ce primește notificarea și documentul medical ce atestă faptul că salariata e gravidă, angajatorul are la rândul său unele formalități de îndeplinit și pe care, dacă „nu le bifează”, riscă o amendă de până la 5.000 de lei. Citește articolul
Prelungirea stării de alertă presupune și menținerea în continuare a două obligații impuse angajatorilor în ultimele luni: trecerea la munca de acasă, unde se poate, precum și decalarea programului la firmele mai mari. În continuare, de asemenea, a rămas în picioare excepția privitoare la contractele și acordurile colective de muncă - chiar dacă expiră în acest timp, își păstrează valabilitatea în condițiile stării de alertă. Citește articolul
Atât costurile cu controlul medical periodic, cât și modul în care este organizat acesta cad, așa cum stabilește legislația în vigoare, în sarcina angajatorului. Așadar, un salariat nu poate alege unde și cu ce medic de medicina muncii face examenul periodic, ci trebuie să participe la cel organizat de către angajator. Citește articolul
Relativ recent, firmelor li s-a pus în vedere că au obligația de a informa salariații cu privire la aderarea la un fond de pensii administrat privat. Obligația trebuie menționată în contractele de muncă, dar informarea propriu-zisă se face printr-un alt document. Ca să vină în întâmpinarea firmelor, Asociația pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR) a oferit recent un model de informare pe care să-l folosească angajatorii. Citește articolul
Ministerul Muncii și Protecției Sociale (MMPS) a adus, săptămâna trecută, două modificări importante modelului contractului individual de muncă (CIM): includerea unei scurte descrieri/caracterizări a activității ce va fi prestată de salariați, doar pentru angajatorilor cu până la nouă lucrători, și datoria de a informa salariatul privind obligația de a adera la un fond privat de pensii (pilonul II). Chiar dacă prima modificare se aplică doar pe cei care nu au avut până acum fișa postului, toți angajatorii trebuie să modifice contractele de muncă aflate în derulare pentru a include noua obligație de informare. Citește articolul
Modelul contractului individual de muncă (CIM) a fost modificat la începutul săptămânii trecute, fiind aduse două schimbări mici, dar cu implicații importante pentru cei din departamentele de resurse umane. Citește articolul
Modificarea apărută la început de săptămână în modelul contractului individual de muncă (CIM), privind includerea unei scurte caracterizări sau descrieri a activității pentru salariații microfirmelor, indică faptul că fișa postului, eliminată pentru același tip de angajatori în urmă cu câteva luni, nu dispare, ci, de fapt, se mută în conținutul CIM. Citește articolul
Modificarea ce vizează modelul contractului individual de muncă (CIM), în sensul introducerii unei noi obligații pentru angajatori - aceea de a-i informa pe angajați cu privire la aderarea la un fond de pensii administrat privat -, a fost oficializată luni. După cum susțin specialiștii, modificarea presupune, de fapt, adăugarea unei obligații pentru angajatori printr-un act normativ nepotrivit. Citește articolul
Salariata-gravidă are dreptul, conform legislaţiei în vigoare, să ceară angajatorului reducerea programului de lucru cu o pătrime, dacă starea de sănătate nu îi permite să efectueze durata normală a unei zile de muncă. Totuşi, pentru ca angajatorul să dea curs acestei cereri trebuie îndeplinite o serie de obligaţii legale de către salariată. Citește articolul