avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1120 soluții astăzi
Acasă Subiect: obligatii angajator
Subiect: obligatii angajator
ACCES PREMIUM

Microfirmele care au păstrat fișa postului scapă de includerea descrierii job-ului în CIM. Totuși, contractul tot trebuie actualizat

Lucia Tozaru în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
29 Iulie 2021 | 1 | 5457 | Timp de citire: 2 min.

Ministerul Muncii și Protecției Sociale (MMPS) a adus, săptămâna trecută, două modificări importante modelului contractului individual de muncă (CIM): includerea unei scurte descrieri/caracterizări a activității ce va fi prestată de salariați, doar pentru angajatorilor cu până la nouă lucrători, și datoria de a informa salariatul privind obligația de a adera la un fond privat de pensii (pilonul II). Chiar dacă prima modificare se aplică doar pe cei care nu au avut până acum fișa postului, toți angajatorii trebuie să modifice contractele de muncă aflate în derulare pentru a include noua obligație de informare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Toate contractele de muncă active trebuie modificate, spun specialiștii. Ce implicații sunt pentru angajatori

Lucia Tozaru în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
26 Iulie 2021 | 1 | 45684 | Timp de citire: 4 min.

Modelul contractului individual de muncă (CIM) a fost modificat la începutul săptămânii trecute, fiind aduse două schimbări mici, dar cu implicații importante pentru cei din departamentele de resurse umane. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Fișa postului nu a dispărut de la microfirme, ci s-a transformat: Descrierea sarcinilor de lucru, inclusă direct în CIM

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
21 Iulie 2021 | 1 | 11682 | Timp de citire: 2 min.

Modificarea apărută la început de săptămână în modelul contractului individual de muncă (CIM), privind includerea unei scurte caracterizări sau descrieri a activității pentru salariații microfirmelor, indică faptul că fișa postului, eliminată pentru același tip de angajatori în urmă cu câteva luni, nu dispare, ci, de fapt, se mută în conținutul CIM. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Modelul contractului individual de muncă a fost modificat oficial. Ce noutăți avem

Dragos Niculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
20 Iulie 2021 | 3 | 29420 | Timp de citire: 4 min.

Modificarea ce vizează modelul contractului individual de muncă (CIM), în sensul introducerii unei noi obligații pentru angajatori - aceea de a-i informa pe angajați cu privire la aderarea la un fond de pensii administrat privat -, a fost oficializată luni. După cum susțin specialiștii, modificarea presupune, de fapt, adăugarea unei obligații pentru angajatori printr-un act normativ nepotrivit. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Salariatele însărcinate pot cere reducerea programului cu o pătrime. Ce are de făcut în continuare angajatorul?

Lucia Tozaru în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor, avocatnet.ro
2 Iulie 2021 | 0 | 37377 | Timp de citire: 4 min.

Salariata-gravidă are dreptul, conform legislaţiei în vigoare, să ceară angajatorului reducerea programului de lucru cu o pătrime, dacă starea de sănătate nu îi permite să efectueze durata normală a unei zile de muncă. Totuşi, pentru ca angajatorul să dea curs acestei cereri trebuie îndeplinite o serie de obligaţii legale de către salariată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Regulament intern: Cum poate fi considerată valabilă luarea la cunoștință de către salariați

Simona Voiculescu în Relații de muncă & Asigurări sociale
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 Mai 2021 | 0 | 4328 | Timp de citire: 3 min.

Codul muncii obligă angajatorul să prezinte salariaților săi regulamentul intern al firmei, atunci când acesta există, fiind documentul în baza căruia se stabilesc drepturi și obligații ale angajatorului și salariaților, aspecte ce țin de sănătatea și securitatea în muncă, evaluări și conduită profesională etc. Angajatorul are, practic, obligația de a aduce documentul la cunoștința salariaților, iar dacă se ajunge în instanță, el trebuie să și poată să dovedească faptul că și-a îndeplinit obligația. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Proiect: Reguli pentru întocmirea planului privind egalitatea de tratament la firmele cu mulţi angajați

Lucia Tozaru în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
10 Mai 2021 | 0 | 3011 | Timp de citire: 3 min.

Responsabilii cu egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi din cadrul firmelor cu peste 50 de salariaţi vor avea la dispoziţie, în curând, un plan de acţiune standardizat pentru a împiedica apariţia discriminărilor între salariaţi şi salariate şi un ghid metodologic pentru a-l implementa, după ce Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale (MMPS) a pus în dezbatere publică un proiect de ordin în acest sens. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Și angajații au obligații de SSM, nu doar firmele

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
11 Februarie 2021 | 0 | 2192 | Timp de citire: 3 min.

Deși nu avem precizate în mod explicit drepturile salariaților în privința securității și sănătății în muncă, acestea pot fi extrase din analiza obligațiilor pe care le au angajatorii. În același timp, salariații au și ei o serie de obligații atunci când discutăm despre securitatea și sănătatea în muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajări și concedieri: Firmele trebuie să facă anumite raportări la agențiile de muncă, altfel riscă amendarea

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
1 Februarie 2021 | 3 | 20839 | Timp de citire: 2 min.

Agențiile de ocupare a forței de muncă trebuie să primească la timp de la angajatori informații privind locurile de muncă vacante, ocuparea lor ulterioară, angajarea beneficiarilor indemnizației de șomaj, dar și notificări de la cei care au în plan concedieri colective. Neîndeplinind aceste obligații, angajatorii se expun riscului unor amenzi de câteva mii de lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Costuri majorate pentru firme: Contribuția la fondul de handicap ce trebuie plătită anul acesta a crescut odată cu salariul minim

Simona Voiculescu în Aspecte juridice
Redactor-șef, avocatnet.ro
15 Ianuarie 2021 | 0 | 2850 | Timp de citire: 2 min.

Firmele private și entitățile publice cu peste 50 de angajați au obligația de a angaja un anumit număr minim de persoane cu handicap, iar, dacă nu fac asta, ele datorează lunar statului o sumă de bani calculată raportat la salariul minim brut. Creșterea salariului minim, din ianuarie 2021, antrenează, prin urmare, o creștere și a acestei contribuții, alături de alte cheltuieli care depind direct de valoarea salarizării minime. Citește articolul