Cât timp așteptăm să fie oficializate așa-zisele măsuri de debirocratizare pentru firmele cu puțini angajați, ne oprim puțin să analizăm dacă, într-adevăr, acestea chiar vor ajuta firmele. Poate că în primă fază firmele vor scăpa de documentele acestea - fișa postului, regulamentul intern - dar, pe termen lung, e posibil ca mulți angajatori să-și dea seama că ar fi fost mult în avantajul lor să le aibă. În primul rând, pentru că pierd niște mijloace de probă; în al doilea rând, pentru că se vor vedea în fața imposibilității de a se folosi de unele mecanisme precum sancționarea disciplinară când nu e vorba de chestiuni trecute expres în contractele de muncă, suspendarea contractelor, concedierea pentru necorespundere profesională ș.a.m.d. Citește articolul
Cei care vor să muncească în afara ţării beneficiază de-acum de mai multă protecţie din partea legislaţiei române, potrivit unei ordonanțe oficializate joi. Actul normativ introduce noi obligaţii, dar şi sancţiuni mai dure pentru agenţii şi furnizorii de servicii de plasare a forţei de muncă în străinătate. Chiar dacă noile obligații sunt deja în vigoare, sancțiunile majorate se vor aplica de luna viitoare. Citește articolul
Prezentarea în scris către salariaţi a fişei postului, foii de prezenţă, precum şi a regulamentului intern devine, în curând, opţională, după de Guvernul a adoptat miercuri o OUG ce prevede faptul că aceste trei documente nu mai trebuie întocmite obligatoriu de către microîntreprinderile cu până la nouă salariați. Fișa de post, spre exemplu, poate fi comunicată doar verbal și trebuie pusă la dispoziţia salariatului doar dacă el solicită acest lucru în scris. Citește articolul
Deoarece 28 aprilie este Ziua mondială pentru securitate și sănătate în muncă (SSM), redacția noastră reamintește angajatorilor principalele obligații pe care le au față de salariați. Totodată, aducem în față un fapt îngrijorător - numărul de controale pe domeniul muncii este în scădere de la an la an. Citește articolul
Syndex România, un grup de experți care realizează expertize economice și sociale pentru sindicatele românești și pentru reprezentanții salariaților români în structurile de dialog social de dimensiune europeană, a lansat astăzi studiul „Salariul minim și traiul minim decent. De la mituri la oportunități”. Studiul analizează zece critici formulate în contextul majorării anuale a salariului minim brut pe țară garantat în plată, demontând cu date „miturile” vehiculate în dezbaterea publică din România. Citește articolul
Companiile care au cel puțin 100 de angajați vor putea organiza o campanie de vaccinare la sediul lor, printr-un parteneriat cu centrele de vaccinare ale Direcțiilor de Sănătate Publică (DSP) teritoriale, așa cum reiese dintr-o instrucțiune emisă miercuri de Comitetul Naţional de Coordonare a Activităţilor privind Vaccinarea împotriva SARS-Cov-2 (CNCAV). Pe de altă parte, firmele care au mai puțin de 100 de salariați vor întocmi liste ale celor care doresc să se vaccineze, pe care le vor trimite direct către DSP. Acum, spre deosebire de ceea ce era stabilit anterior, se pot vaccina, în cadrul campaniilor organizate de firme, nu numai salariații, ci și familiile acestora. Totodată, de-acum se vor putea folosi toate vaccinurile disponibile pe piață, nu doar AstraZeneca, așa cum era stabilit anterior. Citește articolul
Angajatorii care au cel puțin 100 de salariați vor putea face vaccinarea la sediu, potrivit regulilor stabilite recent de autorități. Angajatorii care au mai puțin de 100 de salariați vor trimite listele doritorilor direct către Direcţia de Sănătate Publică (DSP). Printr-o instrucțiune apărută chiar azi, autoritățile au adus mici modificări regulilor pentru organizarea vaccinării împotriva COVID-19 la sediul angajatorului. Citește articolul
Din proiectul care ar putea fi curând adoptat cu privire la semnarea electronică a actelor de muncă lipsesc unele lămuriri esențiale în special pentru salariați, care nu sunt, poate, la fel de familiarizați cu mecanismul acestor semnături așa cum sunt profesioniștii. De pildă, salariaților ar trebui să li se spună, încă din textul de lege, care e echivalența cu semnătura de mână. Nu se înțelege foarte clar cine din firmă semnează, iar procedura pentru salariați de obținere a semnăturii ar trebui simplificată, cu atât mai mult dacă ne gândim la anumite categorii socio-profesionale. Citește articolul
Deși, în viitorul apropiat, numai firmele cu mulți salariați vor trebui să aibă canale interne pentru preluarea sesizărilor de la aceștia, specialiștii NNDKP sfătuiesc toți angajatorii să implementeze un asemenea mecanism, dacă pot. Obligația pentru firmele mari este prevăzută într-un proiect de lege al Ministerului Justiției, care va transpune anul acesta directiva europeană privind avertizorii de integritate (whistleblowers). Citește articolul
Este eliminarea fișelor de post, regulamentelor interne și pontajelor „o gură de aer” pentru firmele mici, cu până la nouă angajați? Sau vorbim de eliminarea unor documente, fals considerate birocrație împovărătoare, care ar avea efecte extrem de neplăcute asupra angajatorilor și angajaților, de la caz la caz? De când ministrul muncii a anunțat public intenția de a elimina aceste documente la microîntreprinderi, numeroase voci critică măsura. Iată, în cele ce urmează, câteva dezavantaje văzute de doi specialiști în relații de muncă: Citește articolul