Leasingul de personal este o soluție preferabilă uneori pentru cei care au nevoi temporare de muncă în anumite locații sau perioade din an. Agentul de muncă oferă prin contract unei alte entități, persoană fizică sau juridică, unul sau mai mulți angajați ai săi care să lucreze sub supravegherea și îndrumarea acelei entități. Practic, vorbim de un sistem triunghiular. Ca raporturi directe, înțelegeri contractuale se încheie între utilizator și agent și între agent și salariatul pus la dispoziție. Citește articolul
Pentru ca angajatorul să poată deconta de la stat indemnizația de concediu medical a angajatului e nevoie, înainte de toate, ca angajatul să fi avut un stagiu minim de cotizare pentru ca să i se fi putut acorda, în drept, concediul medical așa cum prevede legea - cu unele excepții, însă. Dacă, în mod obiectiv, angajatul chiar a avut nevoie de concediu medical și nu avea stagiul, ce poate să facă angajatorul? Citește articolul
În condițiile în care mulți angajatori ar putea să considere că adresele de e-mail de serviciu ale salariaților conțin informații relevante pentru desfășurarea activității, ei ar putea încerca să acceseze informațiile din mesajele primite de angajați pe acele adrese de e-mail. Problema e că adresa de e-mail reprezintă, de cele mai multe ori, o sursă atât de informații de serviciu, dar și de comunicări personale ale unui salariat. Din cauza aceasta, angajatorii trebuie să fie foarte atenți la felul cum încearcă să acceseze adresele respective de e-mail de serviciu ale salariaților - altcumva, ar putea risca amenzi serioase, în baza Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR). Citește articolul
Codul Muncii, principalul act normativ care reglementează relațiile de muncă, face deseori trimitere la negocierile colective, contractele sau acordurile colective de muncă. Practic, contractul sau acordul colectiv de muncă este rezultatul dialogului social, cel care asigură o desfășurare a relațiilor de muncă într-un cadru stabilit de comun acord de părți. Citește articolul
Prestarea orelor peste program e admisibilă și în cazul celor care lucrează de acasă, e doar nevoie de un acord scris cu telesalariatul înainte de asta. Întregul regim al muncii suplimentare din Codul muncii e aplicabil și în cazul celor ce lucrează în regim de telemuncă. Citește articolul
Expertizarea pentru reducerea riscurilor de accidente și îmbolnăvire profesională la locurile de muncă s-ar fi realizat de către profesioniști aparținând unei noi profesii liberale, prevedea un proiect ajuns în Parlament, dar care miercuri a fost respins definitiv de Camera Deputaților. Este vorba, mai exact, de profesia de expert autorizat în securitatea și sănătatea ocupațională. Citește articolul
Dialogul social reprezintă procesul voluntar prin care partenerii sociali se informează, se consultă și negociază în vederea stabilirii unor acorduri în probleme de interes comun. Partenerii sociali sunt sindicatele sau organizațiile sindicale, angajatorii ori organizațiile patronale, precum și reprezentanții autorităților administrației publice, care interacționează în procesul de dialog social. Chiar dacă definiția legală a dialogului social precizează caracterul său voluntar, sunt numeroase texte de lege care iterează obligativitatea
Recentele propuneri privind eliminarea „accidentului de traseu” readuc în atenție condițiile în care un accident de traseu intră în sfera accidentelor de muncă. Accidentul de muncă reprezintă vătămarea violentă a organismului, precum și intoxicația acută profesională, care au loc în timpul procesului de muncă sau în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu și care provoacă incapacitate temporară de muncă de cel puțin trei zile calendaristice, invaliditate ori deces. Citește articolul
De obicei, salariații au un loc de muncă fix la sediul angajatorului, acolo unde își desfășoară activitatea zilnică. Totuși, există situații în care, în funcție de munca prestată efectiv, prezența salariaților la sediu este exclusă. Citește articolul
Controalele fiscale cu privire la tichetele cadou acordate de companii partenerilor de afaceri nu mai reprezintă, cu siguranță, de mult timp, o noutate și nici o surpriză pentru contribuabili. Cu toate acestea, acordarea tichetelor cadou este un subiect departe de a fi fost clarificat, iar modificările legislative survenite în decembrie 2020 nu doar că lasă în continuare mari semne de întrebare, ci, dimpotrivă, îngreunează și mai mult situația contribuabililor aflați astăzi la răscrucea de drumuri dintre practicile trecute și necesitatea de structurare pe viitor a modelului lor de business, asupra ambelor aspecte urmând a ne apleca atenția și a prezenta sumare comentarii, întâi separat, iar apoi corelat. Citește articolul