Companiile care vor decide să-și suspende temporar activitatea în anul 2020 vor scăpa de obligația de a plăti, pentru propriii salariați, impozit și contribuții sociale, conform unui proiect de lege ajuns recent la Senat. Practic, în perioada suspendării, angajatorii sunt obligați să plătească salariaților o indemnizație de 75% din salariul brut, însă o parte din ea se duce la stat sub formă de taxe. Citește articolul
Noul proiect prin care s-a propus reintroducerea în legislație a pedepsei cu închisoarea pentru cei care nu plătesc impozitele și contribuțiile la stat (cele cu reținere la sursă) a fost adoptat tacit de Senat, după ce, ocupați fiind cu învestirea noului Guvern și cu alegerile prezidențiale, senatorii au depășit termenul în care proiectul putea fi dezbătut și votat. Cea mai recentă încercare de a reincrimina această faptă a fost în 2017, dar atunci s-a renunțat la măsură. Citește articolul
Regulamentul intern este un document pe care angajatorii sunt obligați să-l întocmească la scurt timp după ce-și încep activitatea. Acesta conține, în mare, informații despre drepturile și obligațiile firmei și ale salariaților, abaterile ce pot fi sancționate disciplinar sau procedura de evaluare pentru concediere. Însă există și modificări legislative recente care implică adăugiri la structura de bază a regulamentului intern. Citește articolul
Prestarea de munca în baza unei înțelegeri verbale sau neîncheierea unui contract individual de muncă celor ce se află în perioada de probă sunt doar câteva dintre practicile angajatorilor ce sunt considerate, potrivit legislației muncii în vigoare, muncă la negru, care poate fi sancționată cu amenzi ce pot depăși câteva zeci de mii de lei. Citește articolul
Una dintre faptele pe care inspectorii muncii le-au amendat cel mai des anul acesta și anul trecut este netransmiterea la timp, în Revisal, a informațiilor contractelor individuale de muncă nou-încheiate. Pentru această faptă, firmele riscă amenzi ce pot ajunge și la 200.000 de lei. Citește articolul
Primirea salariaților la lucru înainte de a le încheia contracte individuale de muncă este, cel puțin în ultimii ani, fapta pe care inspectorii muncii au amendat-o cel mai des în urma controalelor pe care le-au făcut la angajatorii din România. Motiv pentru care explicăm azi ce trebuie făcut, la angajarea unui nou salariat, pentru a evita sancțiunea ce poate ajunge până la 200.000 de lei. Citește articolul
După ce formularul 112 a fost adaptat oficial, la începutul lunii octombrie 2019, la modificările din vară privind taxele salariale reduse din domeniul construcțiilor, astăzi a apărut pe site-ul Fiscului și versiunea electronică actualizată a declarației. Astfel, aceasta poate fi folosită de angajatori inclusiv dacă au rectificative de transmis. Citește articolul
Cele trei fapte aflate în topul amenzilor aplicate angajatorilor în urma controalelor desfășurate de inspectoratele teritoriale de muncă (ITM-uri), în trimestrele I, II și III ale anului 2019, au legătură cu obligațiile firmelor la angajare. Citește articolul
Aproximativ 85% dintre IMM-urile din România sunt de părere că o creștere a salariului minim brut pe țară și a salariului minim diferențiat pentru studii superioare, de la 1 ianuarie 2020, ar avea un impact negativ asupra afacerilor lor, arată rezultatele unui sondaj făcut recent de Consiliul Național al IMM-urilor. Citește articolul
Angajatorii trebuie să respecte anumite condiții obligatorii, la momentul angajării, pentru a încheia valid contractele de muncă. Altcumva, riscă lipsirea ulterioară de efecte a contractelor încheiate (sau, cel puțin, a unor clauze), din cauza nulității și, în unele situații, ar putea fi obligați chiar să le plătească despăgubiri angajaților, dacă cei din urmă au fost prejudiciați prin nerespectarea acelor condiții obligatorii la momentul angajării. De aceea, voi prezenta, în cadrul articolului, care sunt principalele cazuri de nulitate. Citește articolul