Companiile care vor decide să-și suspende temporar activitatea în anul 2020 vor scăpa de obligația de a plăti, pentru propriii salariați, impozit și contribuții sociale, conform unui proiect de lege ajuns recent la Senat. Practic, în perioada suspendării, angajatorii sunt obligați să plătească salariaților o indemnizație de 75% din salariul brut, însă o parte din ea se duce la stat sub formă de taxe. Citește articolul
În activitatea lor în relația cu salariații și pensionarii, Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) și casele teritoriale de pensii adună și folosesc anumite date personale. Acestea sunt obținute din mai multe surse, nu doar de la salariați și pensionari, și pot fi transmise și altor autorități ale statului. Citește articolul
Prestarea de munca în baza unei înțelegeri verbale sau neîncheierea unui contract individual de muncă celor ce se află în perioada de probă sunt doar câteva dintre practicile angajatorilor ce sunt considerate, potrivit legislației muncii în vigoare, muncă la negru, care poate fi sancționată cu amenzi ce pot depăși câteva zeci de mii de lei. Citește articolul
Primirea salariaților la lucru înainte de a le încheia contracte individuale de muncă este, cel puțin în ultimii ani, fapta pe care inspectorii muncii au amendat-o cel mai des în urma controalelor pe care le-au făcut la angajatorii din România. Motiv pentru care explicăm azi ce trebuie făcut, la angajarea unui nou salariat, pentru a evita sancțiunea ce poate ajunge până la 200.000 de lei. Citește articolul
Aproximativ 85% dintre IMM-urile din România sunt de părere că o creștere a salariului minim brut pe țară și a salariului minim diferențiat pentru studii superioare, de la 1 ianuarie 2020, ar avea un impact negativ asupra afacerilor lor, arată rezultatele unui sondaj făcut recent de Consiliul Național al IMM-urilor. Citește articolul
Angajatorii trebuie să respecte anumite condiții obligatorii, la momentul angajării, pentru a încheia valid contractele de muncă. Altcumva, riscă lipsirea ulterioară de efecte a contractelor încheiate (sau, cel puțin, a unor clauze), din cauza nulității și, în unele situații, ar putea fi obligați chiar să le plătească despăgubiri angajaților, dacă cei din urmă au fost prejudiciați prin nerespectarea acelor condiții obligatorii la momentul angajării. De aceea, voi prezenta, în cadrul articolului, care sunt principalele cazuri de nulitate. Citește articolul
Există situații când un contract de muncă este lipsit de efecte, din cauză că, la încheierea sa, nu s-a ținut cont de normele imperative ale legii (pentru încheierea sa valabilă). Cu alte cuvinte, contractul este nul. De exemplu, un contract de muncă a fost încheiat fără existența unui certificat medical. În astfel de situații, angajatorii trebuie să știe că, înainte de a se ajunge la consecințe mai serioase (precum producerea efectelor nulității și, eventual, obligația de a plăti despăgubiri angajaților), nulitățile, ca regulă, pot fi acoperite. De asemenea, chiar și dacă nulitatea nu poate fi acoperită, efectele se vor produce exclusiv pentru viitor. Citește articolul
Deși un sfert dintre angajatorii din România iau în calcul „importul” de salariați, pentru a-și ocupa posturile libere, conform unui studiu recent, specialiștii PwC România atrag atenția că aceasta este o soluție temporară. Astfel, firmele ar trebui să se axeze pe programe pentru educația și dezvoltarea competențelor angajaților (în special cele digitale). Citește articolul
Dacă salariații unei companii trimit greșit e-mail-uri cu date personale, această faptă este considerată o divulgare neautorizată de date pentru care angajatorul riscă să fie amendat. În ultimele luni, autoritățile de la noi care verifică respectarea Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR) au dat și avertismente pentru firmele la care au apărut asemenea divulgări neautorizate de date. Citește articolul
Scriam recent despre tendința alarmantă de creștere a numărului zilelor de concediu medical de care salariații au nevoie anual. Deoarece specialiștii avertizează că aceste absențe de la serviciu aduc pierderi financiare companiilor, am căutat să vedem ce soluții au angajatorii pentru a preveni problemele medicale ale salariaților proprii. Citește articolul