În contextul noilor măsuri de relaxare anunțate la începutul acestei luni, există mai multe aspecte importante cărora angajatorii ar trebui să le acorde atenție: de la menținerea obligativității măștii de protecție la birou, plata orelor suplimentare în telemuncă, testarea angajaților și controalele anunțate în acest sens, la multitudinea de date cu caracter personal de gestionat conform prevederilor legale și alte asemenea chestiuni esențiale. Astfel, vă prezentăm, în continuare, opt lucruri care nu trebuie trecute cu vederea de niciun angajator. Citește articolul
Angajatorii vor putea beneficia de ajutoare de stat pentru formarea profesională a salariaţilor, precum şi de sprijin pentru amenajarea unor tipuri de creşe pentru copiii acestora, potrivit unor măsuri prevăzute în Strategia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă pentru perioada 2021-2027, ce se regăseşte într-o hotărâre oficializată luni. Scopul programului este de a reduce şomajul la nivel naţional, atât prin programe de sprijinire a angajatorilor, cât şi prin măsuri împotriva muncii nedeclarate. Citește articolul
În telemuncă, locațiile de unde lucrează telesalariații fac parte din categoria datelor cu caracter personal, astfel încât, în lumina modificărilor legislative de la începutul lunii curente, angajatorii pot cere aceste informații în continuare doar în baza unei justificări a interesului de prelucrare a unor asemenea date, interes ce trebuie să se dovedească a fi mult mai mare decât interesul telesalariatului de a-și păstra confidențialitatea datelor, a subliniat un specialist în dreptul muncii la conferința de HR organizată recent de avocatnet.ro. În acest sens, pe lângă instruirea de securitate și sănătate în muncă (SSM) pe care angajatorul trebuie să o facă, acesta trebuie să demareze și o analiză foarte clară în acest sens, pentru a stabili justificarea exactă a unui demers de acest fel. Astfel, ar fi posibil ca angajatorul să convină cu telesalariații ca aceștia să-și declare totuși locațiile exacte de unde lucrează. Citește articolul
În cazul salariaților care lucrează și de acasă, și de la birou (o practică întâlnită des în perioada curentă, înainte de revenirea completă la birouri), firmelor le-ar fi utilă o evidență care să arate clar perioada de telemuncă. Asta, pentru a putea justifica, în cazul unui control fiscal, suportarea pro rata a acelor cheltuieli pentru salariații lor. Citește articolul
Angajatorii care, în urma întocmirii situațiilor financiare pe anul 2020, constată că lucrurile nu au stat, anul trecut, atât de rău precum credeau pentru afacerea lor, pot decide să acorde majorări salariale retroactive, acolo unde consideră că este cazul, așa cum a subliniat un specialist în cadrul conferinței de HR organizate de avocatnet.ro săptămâna trecută. La fel se poate proceda, în anumite condiții, și cu banii pentru telemuncă. Citește articolul
Deşi legislaţia muncii prevede, mai nou, obligaţia salariaţilor aflaţi în telemuncă sau în munca la domiciliu de a respecta şi asigura confidenţialitatea documentelor pe care le utilizează în activitatea lor, specialiştii recomandă angajatorilor introducerea în relaţiile de muncă a unei clauze de confidenţialitate în care să detalieze ce informaţii nu trebuie divulgate de către salariaţi. Citește articolul
Tot mai multe firme discută sau au decis deja revenirea fizică a salariaţilor la locul de muncă, pe fondul relaxării restricţiilor impuse de autorităţi. În acest context, salariaţii care se întorc la birou după ce au muncit de acasă şi cei care îşi reiau activitatea după o întrerupere mai mare de 30 de zile trebuie să fie reinstruiţi în domeniul sănătăţii şi securităţii în muncă (SSM) de către angajator, atrage atenţia Inspecţia Muncii. Citește articolul
În contextul relaxării unora dintre restricțiile impuse înainte, începând cu 15 mai, dar și al faptului că se anunță noi măsuri de relaxare, pe măsură ce numărul de vaccinați va crește, în tot mai multe firme se analizează ideea ca (toți) angajații să se întoarcă din iunie în birouri. Ce obligații mai sunt însă încă în vigoare pentru organizarea la locul de muncă în condiții de pandemie? Citește articolul
Chiar dacă nu a trecut multă vreme de la începutul anului, în domeniul muncii au apărut mai multe schimbări ce vizează relațiile dintre angajatori și salariați. Printre cele mai notabile schimbări privind domeniul muncii apărute de la începutul lui 2021 se numără eliminarea, pentru anumite microîntreprinderi, a obligației de întocmire a fișelor de post și a regulamentului intern, dar și posibilitatea de a semna electronic toate documentele din sfera relațiilor de muncă. Citește articolul
Teancul de foi care trebuie semnate de angajatori şi salariaţi ar putea deveni istorie, de când semnătura electronică se poate utiliza în documentele şi înscrisurile din domeniul relaţiilor de muncă, conform modificărilor aduse recent Codului muncii, prin OUG 36/2021. Actul normativ stabileşte şi că toate documentele, pe care Codul muncii le prevede că trebuie să existe în format scris, sunt recunoscute şi valabile dacă sunt create electronic şi au o semnătură electronică avansată sau calificată. Citește articolul