Chiar dacă nu a trecut multă vreme de la începutul anului, în domeniul muncii au apărut mai multe schimbări ce vizează relațiile dintre angajatori și salariați. Printre cele mai notabile schimbări privind domeniul muncii apărute de la începutul lui 2021 se numără eliminarea, pentru anumite microîntreprinderi, a obligației de întocmire a fișelor de post și a regulamentului intern, dar și posibilitatea de a semna electronic toate documentele din sfera relațiilor de muncă. Citește articolul
Teancul de foi care trebuie semnate de angajatori şi salariaţi ar putea deveni istorie, de când semnătura electronică se poate utiliza în documentele şi înscrisurile din domeniul relaţiilor de muncă, conform modificărilor aduse recent Codului muncii, prin OUG 36/2021. Actul normativ stabileşte şi că toate documentele, pe care Codul muncii le prevede că trebuie să existe în format scris, sunt recunoscute şi valabile dacă sunt create electronic şi au o semnătură electronică avansată sau calificată. Citește articolul
Legislația în domeniul securității și sănătății în muncă (SSM) a fost modificată recent printr-o ordonanță de urgență care a introdus posibilitatea ca instruirea de SSM să poată fi semnată folosind semnătura electronică. În acest context, vă prezentăm principalele chestiuni legate de instruirea de SSM a salariaților. Citește articolul
Legislația privind reglementarea activității de telemuncă a fost modificată recent printr-o ordonanță de urgență care a eliminat, printre altele, câteva aspecte care nu mai erau în concordanță cu ideea de muncă din afara biroului, dar a și introdus noi obligații exprese pentru telesalariați. În acest context, vă prezentăm principalele chestiuni legate de mecanismul telemuncii. Citește articolul
O serie de modificări la Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă au fost introduse printr-o ordonanță de urgență publicată joi seara în Monitor. Vorbim de eliminarea unor aspecte care nu se mai potriveau cu ideea de muncă din afara biroului, de apariția unei noi obligații exprese pentru telesalariați ș.a. Citește articolul
Ordonanța care permite semnarea electronică a tuturor documentelor din sfera relațiilor de muncă a apărut aseară în Monitorul Oficial. Potrivit documentului, toate actele de muncă pot fi semnate fie cu semnătura electronică avansată, fie cu semnătura electronică calificată. În plus, cele două tipuri de semnături electronice pot fi folosite și în relația cu autoritățile, atunci când vine vorba de domeniul muncii. Citește articolul
Deplasarea persoanelor va fi permisă într-un interval orar mai scurt decât până acum, în localitățile cu multe cazuri de infectare cu coronavirus, conform unor noi restricții pregătite de Guvern. Concret, circulația va fi permisă numai până la ora 20:00 în localitățile în care incidența din ultimele 14 zile trece de 4 sau 7,5 la mia de locuitori. În acest context, angajatorii care au evitat până acum introducerea de ture și munca la distanță ar trebui să ia serios în calcul aceste opțiuni. Citește articolul
Cu toate că telemunca are o reglementare în legislația noastră încă de acum aproape trei ani, Legea nr. 81/2018, dovedită extrem de utilă când, acum un an de zile, a venit un îndemn oficial, odată cu instalarea stării de urgență, la trimiterea angajaților să lucreze de acasă, acolo unde e posibil, legea are în continuare anumite lipsuri pe cel puțin două aspecte importante ale acestei munci: pe partea de sănătate și securitate în muncă (SSM) și pe cea de prelucrare a datelor și de securitate a informațiilor cu care operează angajații. Citește articolul
Scriam zilele trecute că, la nivel european, se lucrează la un proiect de directivă ce va da salariaților dreptul de a fi inaccesibili în afara programului de lucru. Acesta va viza, practic, situațiile în care salariații sunt contactați telefonic sau prin e-mail în timpul liber. Dreptul va veni la pachet cu o obligație pentru angajatori, astfel că lucrătorii se vor putea folosi de orice încălcare pentru a cere despăgubiri. Citește articolul
Autoritățile europene lucrează la un proiect de directivă prin care angajatorii vor fi obligați să respecte un nou drept al salariaților - cel de a fi inaccesibili în afara orelor de lucru. Cu alte cuvinte, salariații nu vor trebui să răspundă la apeluri telefonice, la SMS-uri sau la e-mail-uri legate de muncă înainte sau după program. Măsura, care ar urma să se aplice în toate statele membre ale Uniunii Europene, este gândită tocmai în contextul în care criza epidemiologică a dus la creșterea numărului de salariați care lucrează de la distanță. Citește articolul