Nu toate activitățile sunt posibile în telemuncă! Nu toți salariații își pot desfășura eficient activitatea în regim de telemuncă! Programul „flexibil” nu-i neapărat un beneficiu! Posibilitatea de a presta din diverse locuri nu se potrivește oricui! Libertatea a-ți gestiona timpul de lucru și cel de odihnă poate produce haos! Citește articolul
Sumele de până la 400 de lei acordate salariaților care își desfășoară, temporar sau permanent, activitatea în regim de telemuncă intră în categoria „alte adaosuri” atunci când sunt prevăzute în contractul de muncă, dar nu și în cazul în care ele sunt prevăzute numai în regulamentul intern. Totodată, conform Codului fiscal ele sunt încadrate în categoria „Venituri din salarii și asimilate salariilor”, nefiind cuprinse în baza lunară de calcul al contribuțiilor și nici impozabile. Avem, așa cum ne-am obișnuit deja, cel puțin două opțiuni pentru acordarea sau primirea unei compensații financiare pentru activitatea prestată în regim de telemuncă. O discuție asupra acestor opțiuni, în cele ce urmează: Citește articolul
O nouă facilitate fiscală pentru activitatea telesalariaților se introduce în Codul fiscal, potrivit unei legi apărute luni în Monitorul Oficial. În esență, angajatorii care dau bani telesalariaților, într-o anumită limită lunară, pentru plata utilităților și achiziția de echipamente de birou scapă de plata taxelor salariale aferente, începând din ianuarie 2021. Totodată, cheltuielile cu telemunca devin cheltuieli deductibile la calcularea impozitului pe profit, începând din 24 decembrie 2020. Citește articolul
Ajutorul bănesc pentru telemuncă dat de Guvern a fost ușor modificat în Parlament, în beneficiul firmelor interesate de acești bani pentru telesalariați. Astfel, potrivit legii de aprobare a OUG 132/2020, banii vor putea fi dați și dacă firmele nu au optat la nivel declarativ pentru telemuncă în starea de urgență, ci abia în timpul stării de alertă. Citește articolul
Munca la distanță poate deveni alternativa programelor de mobilitate internațională (cum ar fi relocarea în alt oraș sau în altă țară) în cazul pozițiilor care o permit, poate genera economii de costuri pentru companii și poate debloca noi surse de talente, potrivit sondajului „Remote work policies - Why leading companies are opting in”, realizat de PwC la nivel global. Citește articolul
De când a apărut în legislația din România, în 2018, telemunca nu a suscitat interesul atât de mult ca anul acesta, în contextul în care pandemia COVID-19 ne forțează să ne retragem cât mai mult către propriile locuințe - inclusiv cu munca. Telemunca nu e posibilă în toate sectoarele de activitate, nici măcar în toate firmele din același sector. Ea presupune ca munca să poată fi făcută folosind tehnologia și mijloacele de comunicare, fără a mai fi nevoiți să mergem la birou. Am ales, în cele ce urmează, să răspundem la zece întrebări esențiale ce țin de acest tip de muncă. Citește articolul
Lucrul de acasă impune în sarcina firmelor anumite cheltuieli prevăzute de lege sau, cel puțin, indicate. În mod cert, este vorba de cele ce presupun transportul acelor materiale necesare telesalariatului sau angajatului ce lucrează de acasă, dar și de altele precum cele pentru serviciile de internet. Citește articolul
Poate că pentru mulți telemunca este echivalentă cu mutarea job-ului în întregime în online, sinonimă cu "activitate 100% pe laptop", dar presupune mult mai multe condiții de atât. Telemunca presupune esențialmente folosirea tehnologiei informației și comunicațiilor, dar la fel de importantă este și o altă condiție - desfășurarea activității în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator. Citește articolul
Pe lângă salariul stabilit prin contractul individual de muncă, salariații pot negocia și alte drepturi patrimoniale, respectiv tichete de masă, de vacanță ori alte beneficii în bani sau în natură. În cazul bugetarilor, dacă primesc anumite indemnizații ori vouchere, se întâmplă datorită unor prevederi legale. Având în vedere că munca de acasă poate fi impusă unilateral în această perioadă, e important de subliniat de ce dreptul la astfel de tichete sau indemnizații nu poate fi pierdut pur și simplu, prin simplul fapt al schimbării locului muncii. Totuși, situația nu este 100% comparabilă între angajații de la privat și cei din sectorul public. Citește articolul
Marii angajatori din toată țara urmează să fie verificați de către inspectorii de stat în această perioadă, după ce Inspecția Muncii a anunțat că a început o campanie națională de controale. În esență, autoritățile vin să verifice dacă firmele care au peste 50 de salariați au trecut pe munca la distanță, acolo unde se poate, sau dacă și-au decalat programul de lucru. De asemenea, verificările mai urmăresc și alte aspecte, precum respectarea regulilor de securitate și sănătate în muncă (SSM). Citește articolul