Ajutorul promis de Guvern pentru firmele care au avut telesalariați măcar 15 zile în perioada stării de urgență nu va putea fi accesat de cei care nu apar în sistem cu telemuncă, care au făcut trecerea doar la nivel practic, prin acte unilaterale. Iar confirmarea acestui lucru vine în chiar normele de aplicare ale acestui nou tip de sprijin de la Guvern, puse în dezbatere de curând. Citește articolul
Companiile care se confruntă cu o situație financiară mai dificilă din cauza crizei provocate de epidemia de coronavirus au câteva măsuri mari la dispoziție pentru a-și reduce costurile directe și indirecte cu salariații. De la optimizarea programului de lucru și până la concedieri, măsurile inventariate mai jos pot fi aplicate în funcție de situația specifică în care se află o firmă. Citește articolul
Trecerea la telemuncă s-a făcut în unele firme mult mai repede decât s-ar fi dorit, în contextul pandemiei, fără prea mult timp de adaptare, fără politici bine puse la punct, poate, ori fără prea mare atenție de la detalii. Pe termen lung însă, firmele care continuă cu munca la distanță trebuie să fie mai atente la implementarea telemuncii, la productivitatea teleangajaților, trainginul lor, comunicare, inclusiv la nediscriminarea celor care trebuie să-și împartă timpul de muncă cu grija față de cei mici, ca să nu mai vorbim de aspectele ce țin de securitate în muncă. Citește articolul
După cum am observat deja, pandemia a schimbat fundamental modul în care angajații lucrează astăzi, iar prezența în clădirile de birouri a fost înlocuită rapid cu munca de acasă și, în curând, cu munca de oriunde în lume, în locuri în care acum un an părea imposibil să muncești. Totuși, mirajul "work-from-anywhere" poate atrage anumite provocări în materie fiscală și juridică, care trebuie luate în considerare în egală măsură și de angajatori, dar și de salariați. Citește articolul
Angajatorii vor putea beneficia în curând de un ajutor unic de 2.500 de lei pentru fiecare telesalariat, ca să le cumpere acestora echipamentele de care au nevoie pentru a lucra de la distanță. Măsura este inclusă într-o ordonanță de urgență oficializată aseară. Regulile pentru acordarea banilor încă nu există, așa că mai durează puțin până ce fondurile devin accesibile. Citește articolul
În ultimele luni, munca la distanță a devenit o necesitate pentru o bună parte a angajatorilor, pentru a-și putea continua activitatea în condiții mai sigure pentru salariații proprii. Cele două variante legale pe care le au la dispoziție angajatorii în timpul crizei epidemiei de coronavirus sunt telemunca și munca la domiciliu. Citește articolul
Poate mai mult decât oricare alt an, anul 2020 a adus multe schimbări în domeniul salarizarii. Citește articolul
Organisme de muncă internaționale, oficiali guvernamentali, specialiști din domeniul medical și nu numai recomandă firmelor să opteze cât de mult pot pentru munca la distanță în următoarea perioadă. Totuși, dacă trecerea la telemuncă s-a făcut "în pripă", atunci când starea de urgență a permis schimbarea locului muncii și fără modificări contractuale, dacă opțiunea de criză se transformă într-una pe termen mai lung, e necesară adaptarea contractelor - excepția din perioada stării de urgență nu mai există, iar, mai mult decât atât, munca de acasă nu poate fi impusă celor care nu sunt de acord cu această variantă - mai exact, consimțământul lor este absolut necesar. Citește articolul
Firmele pot demonstra interese legitime pentru a supraveghea angajații care lucrează de acasă. Cel mai important lucru este însă ca supravegherea să fie cunoscută celui vizat. Unele măsuri pot fi însă excesive raportat atât la protecția datelor lor personale, cât și la dreptul la intimitate. În fond, angajații lucrează de acasă, dar nu intră, în timpul programului de lucru, într-un spațiu în care li se anulează orice drepturi personale. Citește articolul
Reluarea activității în firmele care și-au întrerupt total sau parțial activitatea este absolut necesară și trebuie să aibă loc cât mai curând posibil. Pentru alte firme însă reluarea activității ar putea însemna (și) întoarcerea la munca de birou a celor ce au putut să lucreze de acasă. Pe considerentul că au putut lucra "fără probleme" de acasă, ar putea acești angajați să refuze să reia munca de birou o perioadă de timp? Citește articolul