Facilitatea introdusă pentru angajatori ce le permite decontarea parțială, timp de trei luni, a salariilor lucrătorilor reveniți din șomaj tehnic poate fi accesată chiar și în cazul în care vorbim de o reducere a programului de lucru. Cu alte cuvinte, facilitatea nu-i legată în niciun fel de norma de muncă (fie ea întreagă sau parțială) a salariaților reveniți la serviciu. Citește articolul
Pentru ca angajatorul să deconteze 50% din salariile celor cu vârste între 16 și 29 de ani și persoanelor de peste 50 de ani care au fost concediate în timpul stării de urgență sau de alertă, este necesar ca acestea să fie înregistrate ca șomeri, la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă. Angajatorii pot deconta aceste sume chiar dacă persoanele respective NU primesc indemnizația de șomaj și sunt doar înregistrate ca șomeri, a explicat Ministerul Muncii, pentru redacția noastră. Citește articolul
În ultimele luni, mulți angajați s-au văzut nevoiți să stea acasă - fie pentru că au fost în șomaj tehnic, fie pentru că a trebuit să stea acasă cu copiii mici, din cauza suspendării cursurilor școlare. Perioade în care, concret, nu s-a prestat activitate. I-am întrebat recent pe cei de la Inspecția Muncii (IM) dacă este afectat dreptul general la concediu de odihnă de șomajul tehnic: răspunsul a fost afirmativ, iar explicația pentru acest lucru nu vizează doar șomajul tehnic, ci și orice altă perioadă în care nu se prestează efectiv activitate, cum sunt zilele plătite pentru părinți. Citește articolul
Pentru angajarea, în perioada iunie - decembrie 2020, a anumitor șomeri aflați în evidențele autorităților, firmele pot cere ca statul să acopere, timp de 12 luni, jumătate din salariile acestora (maximum 2.500 de lei). Una dintre categorii se referă la tinerii șomeri, iar Ministerul Muncii, într-un set de răspunsuri oferite redacției noastre, ne-a lămurit și cu privire la vârsta acestora. Citește articolul
Din cauza unor limitări ale aplicației Revisal, dacă un angajator a ratat transmiterea suspendării unui contract individual de muncă și a transmis direct încetarea suspendării, în baza de date a autorităților nu apar perioada de suspendare și motivul acesteia, ci doar încetarea suspendării. Pentru a face corecturi în această situație, cei de la Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Timiș au explicat cele două variante existente. Citește articolul
Numeroase acte normative au completat cadrul legislativ de sănătate și securitate în muncă (SSM), în ultima perioadă, cu reguli speciale de pandemie, toate cu scopul reducerii cât mai mult a riscului de infectare cu COVID-19. Însă implementarea lor depinde, în cea mai mare parte, de conduita salariaților - dacă înțeleg sau nu să le respecte și să le aplice. Ar fi necesar, în acest scop, ca toate obligațiile impuse angajaților să se regăsească în regulamentele interne și ca angajatorii să includă abateri disciplinare pentru a putea, dacă e cazul, să le aplice sancțiuni celor care nu se conformează? Iată ce ne-a explicat un specialist: Citește articolul
Printre problemele ridicate în ultima vreme printre angajați și contabili a fost chestiunea diminuării numărului de zile de concediu de odihnă la care are dreptul un salariat, în contextul în care a stat o perioadă de timp în șomaj tehnic - în unele sectoare de activitate, unde sunt încă restricții, sunt salariați care încă se află în șomaj tehnic, de altfel. Astfel, printre contabili, mai ales, opiniile au fost divizate - "nu sunt afectate zilele de concediu, pentru că nu scrie nicăieri expres că ar fi" versus "sunt afectate, pentru că nu s-a prestat activitate efectiv, iar zilele de concediu acordate depind de asta". Așa că am decis să cerem o lămurire de la Inspecția Muncii. Iată ce ne-au explicat: Citește articolul
În contextul restricțiilor aduse de epidemia de coronavirus asupra activității angajatorilor, majoritatea firmelor sunt nevoite să revizuiască dosarele personale ale salariaților. În principal, pentru a adăuga noi documente - acte adiționale la contractele de muncă sau acte privind suspendarea ori încetarea contractelor de muncă, de exemplu. Lipsa dosarelor personale de la sediu sau refuzul de a pune la dispoziția inspectorilor documente din ele pot aduce angajatorilor amenzi de până la 8.000 de lei. Citește articolul
Începând de luna asta, companiile sunt încurajate să angajeze anumite categorii de șomeri prin acordarea, din banii statului, a unor sume lunare. Procedura pe care trebuie să o urmeze angajatorii în acest sens a fost oficializată astăzi, astfel că firmele vor putea începe curând demersurile pentru a obține banii de la stat, în sistem decont. Citește articolul
Chiar și după o vreme de la încetarea contractului de muncă, angajatorul este obligat prin lege să-i pună la dispoziție fostului angajat, la cerere, anumite documente legate de munca sa în respectiva firmă, instituție ș.a.m.d. E vorba de documente din dosarul personal, pe care firmele sunt obligate să-l păstreze pentru fiecare angajat, în bune condiții și în siguranță. Cei care nu le dau foștilor angajați copii după documentele cerute riscă amenzi de până la 1.000 de lei. Citește articolul