avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 686 soluții astăzi
Resurse umane

Resurse umane

ACCES PREMIUM

UPDATE Normele Ordonanței Kurzarbeit, oficializate: Cum se vor face efectiv decontările pentru noile ajutoare

Alexandru Boiciuc în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
31 August 2020 | 0 | 9034 | Timp de citire: 4 min.

Noile măsuri de ajutor pentru angajatori, profesioniști și zilieri, ce au fost stabilite prin Ordonanța Kurzarbeit, au căpătat azi proceduri concrete de decontare, conform unei HG oficializate azi. Totuși, mai este nevoie și de apariția unor ordine de ministru cu modelele documentelor pe care le vor folosi angajatorii, astfel că ajutoarele rămân inaccesibile încă puțin timp. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Coronavirus

Sfaturi practice pentru telemuncă: Ce pot face șefii de departamente pentru a se asigura că telesalariații sunt eficienți

Alexandru Boiciuc în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
31 August 2020 | 0 | 2649 | Timp de citire: 3 min.

Șefii de departamente au un rol-cheie în desfășurarea eficientă a telemuncii de către salariații companiei, conform unui ghid oficial al Organizației Internaționale a Muncii (OIM). În acest sens, OIM a venit cu unele recomandări practice pentru manageri, astfel încât aceștia să știe ce relație ar trebui să aibă cu echipele lor de telesalariați. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Ghid al Organizației Internaționale a Muncii

Cum pot stabili angajatorii un program de telemuncă prin care să asigure un echilibru cu viața personală

Alexandros Bakos în Resurse umane
Redactor, avocatnet.ro
28 August 2020 | 1 | 4170 | Timp de citire: 3 min.

Ultimele luni au schimbat radical paradigma, în cazul relațiilor de muncă, permițându-li-se salariaților (sau chiar fiind necesar) să lucreze de acasă, pentru prevenirea - pe cât posibil - a efectelor pandemiei. Deși, în teorie, s-ar putea crede că munca de acasa permite un confort sporit pentru angajați, se pare că, de multe ori, aceasta duce la o delimitare mai puțin clară dintre viața profesională și viața privată. De aceea, Organizația Internațională a Muncii (OIM) a elaborat un ghid, unde a abordat inclusiv problema asigurării unui echilibru între muncă și viața personală, în cazul telemuncii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Ajutorul promis de Guvern pentru firmele cu telesalariați, inaccesibil celor care n-au trecut la telemuncă în acte. Confirmare la nivel legislativ

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
27 August 2020 | 5 | 5347 | Timp de citire: 4 min.

Ajutorul promis de Guvern pentru firmele care au avut telesalariați măcar 15 zile în perioada stării de urgență nu va putea fi accesat de cei care nu apar în sistem cu telemuncă, care au făcut trecerea doar la nivel practic, prin acte unilaterale. Iar confirmarea acestui lucru vine în chiar normele de aplicare ale acestui nou tip de sprijin de la Guvern, puse în dezbatere de curând. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Kurzarbeit în România: Avantaje și vulnerabilități la ajutorul oficializat recent de Guvern

Deloitte România în Resurse umane
26 August 2020 | 0 | 1936 | Timp de citire: 4 min.

În condițiile în care criza sanitară se prelungește, iar semnalele de revenire economică sunt modeste, guvernul suplimentează măsurile de sprijin financiar destinate angajaților și angajatorilor. Acestea au drept scop, pe de o parte, menținerea sub control a ratei șomajului, care a înregistrat creșteri în ultima perioadă, și, pe de altă parte, susținerea companiilor pentru a-și asigura o funcționare optimă pe perioada de restrângere a activității. Astfel, prin Ordonanța de Urgență 132/2020, a fost aprobată aplicarea modelului nemțesc Kurzarbeit în România, care presupune subvenționarea de către stat a timpului redus de muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Telemunca în timpul pandemiei: Ghid practic. Tot ce trebuie să știe angajatorii care au salariați ce lucrează la distanță

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
26 August 2020 | 0 | 2891 | Timp de citire: 3 min.

Trecerea la telemuncă s-a făcut în unele firme mult mai repede decât s-ar fi dorit, în contextul pandemiei, fără prea mult timp de adaptare, fără politici bine puse la punct, poate, ori fără prea mare atenție de la detalii. Pe termen lung însă, firmele care continuă cu munca la distanță trebuie să fie mai atente la implementarea telemuncii, la productivitatea teleangajaților, trainginul lor, comunicare, inclusiv la nediscriminarea celor care trebuie să-și împartă timpul de muncă cu grija față de cei mici, ca să nu mai vorbim de aspectele ce țin de securitate în muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Discriminări la locul de muncă: Firmele pot fi amendate dacă nu tratează egal salariații, inclusiv la recrutare

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 August 2020 | 1 | 5915 | Timp de citire: 8 min.

Dintre faptele de discriminare aduse în atenția autorităților, o parte însemnată se cantonează în sfera raporturilor de muncă. Discriminările la muncă pot îmbrăca diverse forme și se pot manifesta de la procesul de recrutare și până la momentul concedierii, pot viza indemnizarea, promovarea, asigurarea condițiilor de muncă ș.a.m.d. Principiul nediscriminării trebuie să se regăsească pe toate palierele și în toate domeniile de muncă, angajatorii riscând sancțiuni contravenționale. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorii primesc de azi banii pentru decontarea a 41,5% din salariile celor întorși din șomaj tehnic. Greșeli de evitat

Alexandru Boiciuc în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
24 August 2020 | 2 | 3614 | Timp de citire: 3 min.

Începând de astăzi, angajatorii încep să primească bani de la stat pentru decontarea a 41,5% din salariile lucrătorilor reveniți din șomaj tehnic, conform unui anunț de sâmbătă al ministrului muncii, Violeta Alexandru. Mai precis, aceasta se referă la banii ceruți de angajatori, în sistem decont, pentru salariile plătite în luna iunie 2020, pentru care s-au depus cereri în iulie 2020. Totodată, ministrul a atras atenția asupra greșelilor pe care angajatorii le-au făcut la transmiterea documentației de decont. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Politica antihărțuire, obligatorie pentru firme. Ce ar trebui să conțină

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
18 August 2020 | 0 | 10249 | Timp de citire: 3 min.

Adoptarea unei politici interne cu scopul prevenirii faptelor de hărțuire la locul de muncă este obligatorie de ceva timp deja. În contextul în care legislația noastră a primit recent ceva modificări în materia hărțuirii la locul de muncă și multiple sublinieri privitoare la luarea unor măsuri pentru prevenirea acestor fapte, firmele ar trebui să fie mai convinse de necesitatea unei astfel de politici decât, poate, erau până acum. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorii trebuie să includă în regulamentul intern sancțiuni disciplinare pentru hărțuirea morală, riscând, altfel, să fie amendați

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
13 August 2020 | 0 | 7012 | Timp de citire: 2 min.

Introducând în legislația contra discriminării aspecte ce țin de hărțuirea morală la muncă, parlamentarii au precizat expres că firmele trebuie să ia orice măsuri necesare pentru a preveni și combate acest fenomen, iar una dintre propunerile explicitate este modificarea regulamentului intern pentru a introduce sancțiuni în acest sens. Sancțiunea pentru angajatorii care nu iau măsurile de prevenire și combatere este una destul de mare. Citește articolul