Mai nou, Codul muncii prevede că, dacă un angajator apelează la un serviciu extern specializat pentru activitatea de salarizare și resurse umane, acesta trebuie să fie coordonat de un expert în legislația muncii. Însă, deoarece este neclar dacă expertul coordonator trebuie să fie salariat al angajatorului sau al serviciului extern, Ministerul Muncii și Protecției Sociale (MMPS) ne-a spus că a doua variantă este cea corectă. Citește articolul
Ajutorul financiar dat de Executiv pentru firme pentru reducerea timpului de lucru poate fi accesat deja de cei care îndeplinesc condițiile de acordare. Ca să poată aplica pentru ajutorul financiar, adică pentru decontarea de la stat a indemnizației Kurzarbeit, angajatorii trebuie să adopte decizii interne prin care să modifice temporar anumite aspecte contractuale și să opereze apoi și modificări în Revisal. De curând, Agenția Națională de Ocupare a Forței de Muncă a venit și cu lămuririle mult-așteptate cu privire la ce anume trebuie completat în Revisal de către cei care aplică acest mecanism: Citește articolul
Mai nou, Codul muncii stabilește că angajatorii au trei variante pentru a-și organiza activitatea de resurse umane și salarizare, însă fără să-i oblige în vreun fel să aleagă doar una dintre acele opțiuni. În acest context, Ministerul Muncii ne-a spus că angajatorii pot organiza acea activitate atât folosind variantele din Codul muncii, cât și apelând la alte variante disponibile pe piață. Citește articolul
În practică sunt frecvente situațiile în care un salariat are în fișa postului sarcini sau atribuții specifice unei alte funcții sau ocupații decât cea pentru care a fost încadrat. Cumulul de funcții este permis și prevăzut în Codul Muncii (art. 35 alin. 1), iar un salariat poate încheia două sau mai multe contracte cu același angajator sau cu angajatori diferiți. Există și varianta prin care salariatul poate exercita o funcție suplimentară fără încheierea unui alt contract individual de muncă. Citește articolul
Contabilii pot îndeplini, pentru un angajator, doar parte din tot ce înseamnă activitatea de resurse umane, așa cum reiese din legislația în vigoare. De ce e important să precizăm asta? Pentru că o lege recentă obligă angajatorii ca, atunci când externalizează partea de resurse umane și salarizare a activității proprii, să apeleze la un serviciu extern specializat în așa ceva. Or, în lipsa unor specializări suplimentare, contabilul poate face doar salarizare și partea de gestionare a aplicației Revisal. Citește articolul
Așa cum este unanim acceptat și consacrat prin dispozițiile Legii nr. 53/2003 (Codul Muncii), angajatorul are dreptul să stabilească organizarea și funcționarea unității. Tot angajatorul are dreptul să constate săvârșirea abaterilor disciplinare și să aplice sancțiunile corespunzătoare, potrivit legii, contractului colectiv de muncă aplicabil și regulamentului intern. Cea mai ușoară formă de sancționare disciplinară este avertismentul scris. Nu e nevoie de cercetare pentru aplicarea sa, dar trebuie respectate, totuși, anumite condiții de legalitate pentru aplicarea acestei sancțiuni. Citește articolul
De la începutul acestei luni, Codul muncii stabilește concret variantele legale pe care le au angajatorii pentru a-și organiza activitatea de resurse umane și salarizare. Deși Legea 213/2020, cea care a introdus noutățile, face referire la un drept, specialiștii spun că vorbim mai degrabă de o obligație la care angajatorii trebuie să se conformeze mai nou. Citește articolul
Deoarece Codul muncii a fost modificat, de sâmbăta trecută, prin introducerea unor noi reguli pentru activitatea de resurse umane și salarizare, respectiv, în cazul externalizării serviciului, fiind nevoie acum de coordonarea unui expert în legislația muncii, au apărut voci care susțin că această activitate nu va mai putea fi desfășurată, ca până acum, și de contabili. În acest context, Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) a transmis recent, printr-un comunicat de presă, că experții contabili au competența necesară pentru a desfășura astfel de activități. Citește articolul
De sâmbătă intră oficial în Codul muncii un set de prevederi referitoare la conciliere, ca metodă de soluționare amiabilă, în afara instanței, a conflictelor de muncă. Chiar dacă opțională, procedura de conciliere trebuie cuprinsă și detaliată în regulamentele interne. Citește articolul
O recent publicată modificare la Codul muncii stabilește că angajatorii pot recurge la contractarea unor servicii externe specializate în resurse umane și salarizare, dacă nu vor/nu pot asigura aceste activități la nivel intern (lucru care oricum se întâmplă deja în practică), doar că aceste servicii externe specializate vor trebui coordonate de un expert în legislația muncii. În ce măsură sunt afectați contabilii de această recentă modificare: Citește articolul