Organisme de muncă internaționale, oficiali guvernamentali, specialiști din domeniul medical și nu numai recomandă firmelor să opteze cât de mult pot pentru munca la distanță în următoarea perioadă. Totuși, dacă trecerea la telemuncă s-a făcut "în pripă", atunci când starea de urgență a permis schimbarea locului muncii și fără modificări contractuale, dacă opțiunea de criză se transformă într-una pe termen mai lung, e necesară adaptarea contractelor - excepția din perioada stării de urgență nu mai există, iar, mai mult decât atât, munca de acasă nu poate fi impusă celor care nu sunt de acord cu această variantă - mai exact, consimțământul lor este absolut necesar. Citește articolul
Intrarea în starea de alertă înseamnă pentru firme continuarea unor beneficii, dar și unele recomandări sau obligații noi. Statul suportă, în continuare, indemnizațiile de șomaj tehnic, dar nu știm dacă și după 1 iunie, dar știm o variantă care ar putea apărea atunci, liberele plătite trebuie acordate, în continuare, părinților, munca la domiciliu nu se mai poate face fără adaptări contractuale, iar autoritățile le spun firmelor ce măsuri sanitare și de prevenție ar trebui să implementeze. O sinteză a tuturor acestora, în cele ce urmează: Citește articolul
Ce ar putea să însemne distanțarea socială la birou, în următoarea perioadă? Autoritățile și specialiștii arată toți înspre o reconfigurare pe cât posibil a birourilor, micșorarea numărului angajaților care se află simultan într-un birou, limitarea accesului în spațiile foarte mici, protocoale sanitare pentru salariați, dar și pentru terții care intră în clădire. Citește articolul
Ideea de a măsura periodic temperatura angajaților, în următoarea perioadă, odată cu reluarea activităților la locul de muncă, este insistent vehiculată în spațiul public, iar autoritățile au inclus-o recent printre recomandările făcute pe perioada stării de alertă. Totuși, nu trebuie neglijat aspectul prelucrării unor date personale sensibile (datele medicale) și faptul că putem intra lejer într-o zonă excesivă de prelucrare. O analiză asupra acestei măsuri, în cele ce urmează: Citește articolul
După cum stabilește legislația momentului, angajatorii pot cere decontarea de la stat a liberelor plătite pentru părinți în luna anterioară numai după ce sunt plătite salariaților indemnizațiile nete și după ce sunt plătite și taxele aferente. În acest sens, autoritățile au modificat recent documentele ce trebuie depuse de angajatori pentru decontarea liberelor pentru părinți. Citește articolul
Reluarea activității în firmele care și-au întrerupt total sau parțial activitatea este absolut necesară și trebuie să aibă loc cât mai curând posibil. Pentru alte firme însă reluarea activității ar putea însemna (și) întoarcerea la munca de birou a celor ce au putut să lucreze de acasă. Pe considerentul că au putut lucra "fără probleme" de acasă, ar putea acești angajați să refuze să reia munca de birou o perioadă de timp? Citește articolul
Luna asta, angajatorii pot începe demersurile pentru decontarea liberelor plătite pentru părinți din luna aprilie 2020, conform legislației în vigoare. Însă acest lucru poate fi făcut numai după ce sunt plătite salariaților indemnizațiile nete și după ce sunt plătite Fiscului taxele aferente. Practic, decontarea se face numai dacă există o dovadă a plății acestor sume. Citește articolul
Regimul telemuncii ar trebui păstrat o vreme de firmele care pot să o facă, iar la birou ar trebui să se întoarcă cei care nu au deloc mijloace sau posibilitatea să lucreze de acasă. Fiecare firmă ar trebui să analizeze care sunt muncile esențiale în următoarea perioadă, ce mai poate fi amânat, ce poate fi schimbat în modul de desfășurare a muncii la birou sau în spațiile de producție, astfel încât riscul răspândirii noului coronavirus să fie cât mai mic. Iar pentru cei care vor veni la muncă și care sunt nevoiți să intre în contact cu terțe persoane zilnic, firmele ar trebui să cumpere cel puțin măști și alte echipamente de protecție. Citește articolul
În timpul stării de urgență (și uneori chiar după), angajatorii au trei mari variante pentru optimizarea costurilor salariale proprii, pentru a gestiona mai bine criza financiară provocată de epidemia de coronavirus. Conform Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR), cele trei variante sunt șomajul tehnic subvenționat de stat, decontarea de la stat a liberelor pentru părinții care stau acasă în timpul suspendării cursurilor școlare și reducerea programului de lucru. Citește articolul
Ordonanța 32/2020 completează reglementările OUG 30/2020 privind indemnizația de șomaj tehnic și permite angajatorilor să acorde angajaților lor diferența de la 75% din salariul mediu brut pe economie până la minimum 75% din salariul de încadrare, dacă bugetul acestora o permite. Pot suplimenta însă angajatorii indemnizația primită din bugetul asigurărilor pentru șomaj cu mai mult de 75% din salariul de încadrare? De exemplu, cu până la 100% sau mai mult de 100%? Citește articolul