Pe perioada stării de alertă, firmelor și profesioniștilor li se impun condiții speciale pentru vizitele terților în incinta de lucru: ca regulă, intră doar cei care au motive justificate să se afle în incintă, iar toate operațiunile cu curierii ar trebui să se facă în afara incintei. Cât despre cei care trebuie neapărat să intre, un recent act normativ impune obligația de a înregistra locul unde a fost condusă persoana respectivă (ce birou, departament etc.). Citește articolul
Firmele sunt obligate să facă triajul epidemiologic în cazul angajaților proprii în fiecare zi. Asta presupune observarea unor simptome care ar putea fi manifestări ale infectării cu virusul COVID-19, chiar și măsurarea temperaturii. Nimic din cele observate nu trebuie însă consemnat pentru că asta ar presupune, potrivit autorităților, o prelucrare de date personale. Dacă salariații prezintă potențiale simptome, aceștia sunt îndrumați către medicul de familie în primă fază. Citește articolul
În cazul unei crize cum este cea a epidemiei de coronavirus, o firmă poate lua în calcul reducerea programului zilnic de lucru al salariaților, pentru a face economii. Mai ales dacă criza vine la pachet cu o reducere a activității pe termen mediu sau chiar lung. Practic, vorbim de o trecere a salariaților de la munca cu normă întreagă la munca cu normă parțială. Citește articolul
În contextul efectelor epidemiei de coronavirus, companiile se pot confrunta cu o reducere temporară a activității. În această situație, Codul muncii prevede că se poate reduce temporar programul săptămânal de lucru la doar patru zile. Procedural, angajatorul trebuie să urmeze mai mulți pași. Citește articolul
Organisme de muncă internaționale, oficiali guvernamentali, specialiști din domeniul medical și nu numai recomandă firmelor să opteze cât de mult pot pentru munca la distanță în următoarea perioadă. Totuși, dacă trecerea la telemuncă s-a făcut "în pripă", atunci când starea de urgență a permis schimbarea locului muncii și fără modificări contractuale, dacă opțiunea de criză se transformă într-una pe termen mai lung, e necesară adaptarea contractelor - excepția din perioada stării de urgență nu mai există, iar, mai mult decât atât, munca de acasă nu poate fi impusă celor care nu sunt de acord cu această variantă - mai exact, consimțământul lor este absolut necesar. Citește articolul
Intrarea în starea de alertă înseamnă pentru firme continuarea unor beneficii, dar și unele recomandări sau obligații noi. Statul suportă, în continuare, indemnizațiile de șomaj tehnic, dar nu știm dacă și după 1 iunie, dar știm o variantă care ar putea apărea atunci, liberele plătite trebuie acordate, în continuare, părinților, munca la domiciliu nu se mai poate face fără adaptări contractuale, iar autoritățile le spun firmelor ce măsuri sanitare și de prevenție ar trebui să implementeze. O sinteză a tuturor acestora, în cele ce urmează: Citește articolul
Ce ar putea să însemne distanțarea socială la birou, în următoarea perioadă? Autoritățile și specialiștii arată toți înspre o reconfigurare pe cât posibil a birourilor, micșorarea numărului angajaților care se află simultan într-un birou, limitarea accesului în spațiile foarte mici, protocoale sanitare pentru salariați, dar și pentru terții care intră în clădire. Citește articolul
Ideea de a măsura periodic temperatura angajaților, în următoarea perioadă, odată cu reluarea activităților la locul de muncă, este insistent vehiculată în spațiul public, iar autoritățile au inclus-o recent printre recomandările făcute pe perioada stării de alertă. Totuși, nu trebuie neglijat aspectul prelucrării unor date personale sensibile (datele medicale) și faptul că putem intra lejer într-o zonă excesivă de prelucrare. O analiză asupra acestei măsuri, în cele ce urmează: Citește articolul
După cum stabilește legislația momentului, angajatorii pot cere decontarea de la stat a liberelor plătite pentru părinți în luna anterioară numai după ce sunt plătite salariaților indemnizațiile nete și după ce sunt plătite și taxele aferente. În acest sens, autoritățile au modificat recent documentele ce trebuie depuse de angajatori pentru decontarea liberelor pentru părinți. Citește articolul
Reluarea activității în firmele care și-au întrerupt total sau parțial activitatea este absolut necesară și trebuie să aibă loc cât mai curând posibil. Pentru alte firme însă reluarea activității ar putea însemna (și) întoarcerea la munca de birou a celor ce au putut să lucreze de acasă. Pe considerentul că au putut lucra "fără probleme" de acasă, ar putea acești angajați să refuze să reia munca de birou o perioadă de timp? Citește articolul