Admițând că nu le aveau deja programate, concediile odihnă cerute peste noapte de angajați în această perioadă și care ar putea afecta desfășurarea activității firmei pot fi refuzate. Legislația le dă angajatorilor dreptul să se opună unor plecări masive în concediu de odihnă a celor care le asigură desfășurarea activității. Citește articolul
În această perioadă, din rațiuni de prevenție și nu numai, firmele sunt puse în fața unor situații diverse de gestionare a resursei umane: preferabil este ca salariații să poată lucra de acasă, dar dacă acest lucru nu e posibil, e de datoria firmei să asigure condiții de igienă și sănătate la locul de muncă; autoritățile pot impune măsuri de izolare, iar anumite firme ar putea fi serios afectate de acest lucru. În cele ce urmează, am făcut o scurtă trecere în revistă a unor chestiuni pe care redacția avocatnet.ro le-a tratat în ultima perioadă în contextul coronavirusului și raporturilor de muncă. Citește articolul
În contextul economic actual, afectat de măsurile impuse în pandemie, capabile să afecteze serios activitatea și situația financiară a firmelor, nu este exclus ca acestea să opteze, ca salvare, pentru reduceri salariale și chiar disponibilizări. Nicio variantă nu se poate face însă în mod abuziv sau fără măsuri interne, iar pentru reducerile salariale nici nu se poate vorbi de lipsa unui acord cu salariații. Citește articolul
Ce opțiuni o firmă în cazul în care decide să-și trimită angajații să lucreze de acasă, în măsura în care se poate face asta? Legal, nu are altă variantă decât să modifice contractele acestora, pentru că relocarea muncii trebuie să fie reflectată în documentele de muncă dintre angajatori și angajații lor. Citește articolul
Angajatorii au obligația legală de a asigura angajaților săi materialele igienico-sanitare pentru a îndeplini cerințele de securitate și sănătate în muncă, avertizează Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Arad. Asta înseamnă că, în contextul riscului de îmbolnăvire cu coronavirus, angajatorii sunt obligați să pună la dispoziția salariaților toate echipamentele de protecție și produsele sanitare necesare prevenirii contaminării cu acest virus. Dacă nu fac acest lucru, angajatorii riscă amenzi de până la 6.000 de lei. Citește articolul
La muncă egală, salariu egal, potrivit unui principiu care se regăsește și în legislația noastră. Atunci când decide să ridice salariile unor angajați care lucrează în condiții similare, un angajator nu ar trebui să facă diferențieri salariale în funcție de cât de mult a stat unul sau altul în concediu medical. Pentru că e discriminatoriu. Citește articolul
Angajatorul își poate acoperi prejudiciul de la angajatul vinovat de producerea unei daune la muncă, în legătură cu munca sa, dacă dauna nu e foarte mare, printr-un acord special (ideal, în formă autentică). Salariatul i se rețin bani din salariu și angajatorul este astfel acoperit. În toate celelalte cazuri, singura variantă este instanța de judecată. Citește articolul
În contextul în care pentru a treia săptămână a lunii martie se anunță controale la angajatorii din toată țara, cu scopul combaterii muncii nedeclarate, companiile ar trebui să se pregătească intern de eventuale verificări. Aceste pregătiri se referă nu doar la documentele care ar putea fi cerute de personalul de control al inspectoratelor teritoriale de muncă (ITM-uri), ci și la atitudinea alertă pe care trebuie s-o aibă cei verificați. Citește articolul
Fișa de post este un document care este necesar angajatorului atât în procesul de recrutare, cât și după angajarea candidaților considerați potriviți. Concret, un viitor salariat trebuie să știe ce scrie în fișa de post atât atunci când este doar un candidat, cât și după ce semnează un contract individual de muncă cu angajatorul. Din acest motiv, specialiștii de la Adecco subliniază importanța redactării atente a fișei de post: dacă acest document e scris bine, atunci angajatorul are șanse maxime să atragă candidați potriviți. Citește articolul
Când au promovat Legea internshipului, parlamentarii au decis să-i încurajeze pe angajatori să lucreze cu interni, cu acte în regulă, să-i formeze și să-i angajeze pe o perioadă minimă, prin oferirea unor prime de câte 1.000 de euro/intern angajat. Banii însă abia spre finalul acestui an pot fi ceruți pentru că e necesar ca internii să fie păstrați în companie o perioadă minimă de timp. Citește articolul