Legislația muncii nu impune ținerea unor evidențe de lucru în format fizic. Esențial este ca ele să existe și să furnizeze detaliile cerute de legislația muncii. În contextul muncii în afara biroului, de acasă, pontajul electronic este cât se poate de legal. Există însă unele condiții ce privesc pontajul la munca la domiciliu și la telemuncă, prevăzute de legislație. Citește articolul
Firmele care au de îndeplinit obligații în domeniul muncii, fie în legătură cu inspectoratele teritoriale ale Inspecției Muncii, fie în legătură cu Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM), pot să interacționeze cu aceste instituții și online, cel puțin în anumite privințe. Acest lucru este cu atât mai important acum, când este recomandată interacțiunea cu alte persoane doar dacă este strict necesar, din cauza coronavirusului. Citește articolul
Din cauza răspândirii coronavirusului, tot mai mulți angajatori, fie ei publici, fie ei privați, își trec salariații pe munca la domiciliu sau cel puțin iau în calcul această variantă. Însă, așa cum subliniază specialiștii, este esențial ca angajatorii să pună la punct o politică internă de muncă la distanță, dacă n-au făcut-o deja. Citește articolul
Chiar dacă multe firme și-au trimis angajații să lucreze de acasă, pentru a limita cât mai mult riscul de îmbolnăvire cu coronavirus, posibilitatea ca acestea să fie verificate de Inspecția Muncii încă există, instituția anunțând zilele trecute că va continua controalele la angajatori inclusiv în această perioadă. Astfel, s-ar putea ca, atunci când sunt inspectate de autorități, companiile să trebuiască să demonstreze că au respectat legislația muncii când vine vorba de desfășurarea muncii de la distanță. Cu ce documente se poate face acest lucru? Ne-au explicat două avocate. Citește articolul
Admițând că nu le aveau deja programate, concediile odihnă cerute peste noapte de angajați în această perioadă și care ar putea afecta desfășurarea activității firmei pot fi refuzate. Legislația le dă angajatorilor dreptul să se opună unor plecări masive în concediu de odihnă a celor care le asigură desfășurarea activității. Citește articolul
În această perioadă, din rațiuni de prevenție și nu numai, firmele sunt puse în fața unor situații diverse de gestionare a resursei umane: preferabil este ca salariații să poată lucra de acasă, dar dacă acest lucru nu e posibil, e de datoria firmei să asigure condiții de igienă și sănătate la locul de muncă; autoritățile pot impune măsuri de izolare, iar anumite firme ar putea fi serios afectate de acest lucru. În cele ce urmează, am făcut o scurtă trecere în revistă a unor chestiuni pe care redacția avocatnet.ro le-a tratat în ultima perioadă în contextul coronavirusului și raporturilor de muncă. Citește articolul
În contextul economic actual, afectat de măsurile impuse în pandemie, capabile să afecteze serios activitatea și situația financiară a firmelor, nu este exclus ca acestea să opteze, ca salvare, pentru reduceri salariale și chiar disponibilizări. Nicio variantă nu se poate face însă în mod abuziv sau fără măsuri interne, iar pentru reducerile salariale nici nu se poate vorbi de lipsa unui acord cu salariații. Citește articolul
Ce opțiuni o firmă în cazul în care decide să-și trimită angajații să lucreze de acasă, în măsura în care se poate face asta? Legal, nu are altă variantă decât să modifice contractele acestora, pentru că relocarea muncii trebuie să fie reflectată în documentele de muncă dintre angajatori și angajații lor. Citește articolul
Angajatorii au obligația legală de a asigura angajaților săi materialele igienico-sanitare pentru a îndeplini cerințele de securitate și sănătate în muncă, avertizează Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Arad. Asta înseamnă că, în contextul riscului de îmbolnăvire cu coronavirus, angajatorii sunt obligați să pună la dispoziția salariaților toate echipamentele de protecție și produsele sanitare necesare prevenirii contaminării cu acest virus. Dacă nu fac acest lucru, angajatorii riscă amenzi de până la 6.000 de lei. Citește articolul
La muncă egală, salariu egal, potrivit unui principiu care se regăsește și în legislația noastră. Atunci când decide să ridice salariile unor angajați care lucrează în condiții similare, un angajator nu ar trebui să facă diferențieri salariale în funcție de cât de mult a stat unul sau altul în concediu medical. Pentru că e discriminatoriu. Citește articolul