Din octombrie, angajatorii au acces la o modalitate suplimentară de soluționare a disputelor individuale cu angajații - concilierea (introdusă prin Legea nr. 213/2020). Deși intenția din spatele acestei schimbări poate fi benefică, în teorie, în practică pot apărea mai multe probleme. În acest context, scoatem în evidență principalele caracteristici ale procedurii soluționării conflictelor individuale de muncă prin conciliere, aspecte ce țin de avantajele și dezavantajele acesteia, precum și chestiuni ce țin de efectivitatea acestei proceduri - dacă și cum ușurează situația angajatorilor și a angajaților, cât este de importantă cooperarea părților, pentru implementarea cu succes a unui acord de conciliere etc. Citește articolul
Formarea profesională a salariaților pe cheltuiala angajatorului poate fi o soluție la actuala criză de forță de muncă, criză resimțită de agenți economici din toate domeniile. Cu toate acestea, mulți dintre ei ezită să investească în resursele umane de care dispun pentru că există teama, justificată, că salariații își vor căuta alt loc de muncă după ce s-au dezvoltat profesional. Practica și portalul instanțelor de judecată ne arată că, nu de puține ori, sunt angajați care părăsesc firmele după ce le-a crescut valoarea pe piața muncii prin dobândirea de (noi) calificări sau competențe profesionale. Citește articolul
Cea mai recentă modificare a Codului muncii a extins opțiunile pe care le au salariații atunci când își aleg un specialist care să-i asiste în anumite discuții cu angajatorul. Practic, un salariat poate alege să fie asistat de un avocat, de un mediator, de un expert în legislația muncii sau de un reprezentant sindical. Însă ce ar trebui să știe salariatul pentru a lua o alegere potrivită? În acest sens, avocatnet.ro a invitat câte un reprezentant al fiecărei categorii de specialiști să argumenteze de ce este el o alegere ideală pentru asistarea salariatului la discuțiile pe contractul individual de muncă sau la cercetarea disciplinară și la conciliere. Citește articolul
Marii angajatori din toată țara urmează să fie verificați de către inspectorii de stat în această perioadă, după ce Inspecția Muncii a anunțat că a început o campanie națională de controale. În esență, autoritățile vin să verifice dacă firmele care au peste 50 de salariați au trecut pe munca la distanță, acolo unde se poate, sau dacă și-au decalat programul de lucru. De asemenea, verificările mai urmăresc și alte aspecte, precum respectarea regulilor de securitate și sănătate în muncă (SSM). Citește articolul
Angajatorii trebuie să stabilească, la final de 2020, programările pentru concediile de odihnă ale salariaților din 2021, conform legislației în vigoare. Totodată, companiile trebuie să țină cont și de faptul că zilele de concediu neluate anul acesta trebuie reportate. Citește articolul
În condițiile în care, de luni, sunt interzise cele mai multe activități organizate după ora 21:00, mulți angajatori au ajuns să fie nevoiți să elimine turele de noapte. De aceea, e important de punctat ce opțiuni au la dispoziție aceștia, pentru a-și remunera și păstra salariații. Principalele variante sunt recurgerea la subvențiile acordate de stat, fie pentru acoperirea șomajului tehnic, fie prin intermediul mecanismului Kurzarbeit. Citește articolul
Printre măsurile impuse de autorități în contextul epidemiologic actual se numără și decalarea programului unora dintre salariații firmelor sau instituțiilor publice cu peste 50 de angajați, măsură menită să reducă contactul direct între salariați la locul de muncă, dar și în mijloacele de transport în comun și riscul transmiterii noului coronavirus. În cazul acestor salariați, contractele individuale de muncă nu trebuie modificate, ca în cazul telemuncii, lucru subliniat și de Inspecția Muncii. Citește articolul
În condițiile apariției de noi limitări privind desfășurarea activității, din ce în ce mai mulți angajatori permit lucrul de acasă sau în regim de telemuncă. De aceea, Inspecția Muncii a publicat un ghid în care prezintă ce trebuie să facă efectiv angajatorii atunci când salariații firmei își desfășoară activitatea în regim de muncă la domiciliu, de telemuncă sau când aceștia au program individualizat de muncă. Citește articolul
Companiile private şi instituţiile publice sunt obligate de astăzi să îşi trimită salariaţii să muncească de acasă, dacă profilul activităţii le permite acest lucru, sau să decaleze programul de muncă cu cel puţin o oră, potrivit noilor restricţii impuse de Guvern. Această măsură se aplică tuturor angajatorilor cu peste 50 de salariaţi, pe durata stării de alertă. Citește articolul
Noi restricții pentru mediul de afaceri și pentru persoanele fizice au fost oficializate și vor fi aplicate de Guvern începând de luni, conform unei hotărâri publicate vineri seară în Monitorul Oficial. Printre altele, sunt restricții la programul de funcționare al comercianților (inclusiv în cazul teraselor), închiderea piețelor din spațiile închise, purtarea obligatorie a măștii oriunde în afara locuinței/curții și interdicția de a pleca noaptea de acasă. Citește articolul