Dacă un contribuabil inspectat fiscal cu privire la TVA n-are acces la informațiile din dosarul său de la Fisc, instanța poate să anuleze decizia autorităților de a impune obligații suplimentare de plată, conform unei decizii date azi de Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Totodată, decizia stabilește că deducerea TVA-ului trebuie permisă în baza unei simple facturi, dacă Fiscul n-are dovezi concrete că este vorba de operațiuni fictive. Citește articolul
Declarațiile homofobe făcute de o persoană implicată în procesul de recrutare pot fi considerate o discriminare, chiar dacă la momentul celor declarate nu există un proces de recrutare în derulare, se arată într-o hotărâre a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul
Consumatorul trebuie să fie informat clar și concis cu privire la termenul de retragere atunci când face un credit bancar. Aceste informații trebuie să se regăsească în contract, o simplă trimitere legislativă în acest sens fiind insuficientă, a decis recent Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a avut oportunitatea să se pronunțe, recent, asupra unei probleme inedite. E vorba, mai exact, de situația anulării unui zbor, redirecționării pasagerilor către un alt zbor (operat de aceeași companie aeriană) și posibilității de a cere despăgubiri pentru întârzierea zborului redirecționat (pe lângă solicitarea despăgubirilor pentru primul zbor anulat). Citește articolul
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a clarificat că, atunci când acordă credite consumatorilor, băncile trebuie să stabilească o dobândă anuală efectivă (DAE) fixă, care trebuie să își păstreze aceeași valoare procentuală pe toată durata creditului - practic, ea nu poate să fie definită printr-un procent variabil. Acest lucru este obligatoriu chiar și în condițiile în care dobânda aferentă creditului (adică dobânda principală, care reflectă costul propriu-zis pentru obținerea creditului) este variabilă. Citește articolul
Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) a dispus, în decursul anului 2019, mai multe decizii cu privire la domeniul bancar, la cel al resurselor umane, dar și la domeniul auto. Astfel, cei care încheie contracte cu băncile pot beneficia de reduceri de costuri atunci când rambursează în avans un credit și pot anula contractele care conțin clauze abuzive referitoare la riscul valutar. Angajatorii sunt obligați să permită accesul angajaților la pontajele orelor lucrate, iar pagubele produse de un autovehicul parcat pot fi acoperite de asigurarea obligatorie. Citește articolul
Companiile aeriene sunt răspunzătoare pentru prejudiciile cauzate pasagerilor, atunci când produc moartea sau vătămarea corporală a acestora, a hotărât Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Însă răspunderea nu se limitează exclusiv la accidentele cauzate de riscurile activității specifice transportului aerian (felul cum este pilotat avionul, de exemplu), ci și la alte riscuri care ar fi putut la fel de simplu să se producă și în alte contexte (de exemplu, defecțiuni ale meselor din fața scaunelor). Citește articolul
Proprietarii apartamentelor aflate în blocuri racordate la rețeaua de încălzire centralizată trebuie să dea bani și pentru încălzirea părților comune, chiar dacă își încălzesc locuința cu ajutorul unei centrale de apartament, după cum este stabilit într-o decizie recentă a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Citește articolul
Fiscul nu-i mai poate refuza din start unui contribuabil dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată (TVA), atunci când constată o fraudă la unul dintre furnizorii cu care respectivul contribuabil a colaborat. O decizie recentă dată de Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) stabilește că autoritățile fiscale trebuie să dea o șansă contribuabilului să analizeze probele instrumentate de Fisc, să-și exercite dreptul la apărare și să poată dovedi că nu a știut de fraudă. Citește articolul
La urcarea fără bilet într-un tren la care accesul este liber, adică nu există bariere sau turnicheți de care se poate trece doar pe baza unei legitimații de transport, cel ce călătorește pe calea ferată încheie, de fapt, un contract cu operatorul de transport, conform unei decizii recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE). Aici nu vorbim despre un contract de transport în format tipărit, ci despre unul tacit. Citește articolul