În situația în care moare un salariat sau un membru de familie al acestuia, legislația pensiilor obliga angajatorul, până în decembrie 2017, să acorde un ajutor de deces. Totuși, această regulă a dispărut, începând cu data de 1 ianuarie 2018, din moment ce angajatorul nu mai datorează, în principiu, contribuția pentru pensii (CAS), din care-și recupera, practic, banii dați ca ajutor de deces. Astfel, ajutorul de deces este acordat direct de casele de pensii în cazurile în care este vorba de decesul unui salariat sau al unui membru de familie al acestuia. Citește articolul
De mai mulți ani, evidența muncii se face în format electronic, cu ajutorul Registrului general de evidență a salariaților, astfel că nu mai există carnete de muncă. Totuși, atunci când au nevoie, angajații pot dovedi cât au lucrat de-a lungul anilor cu ajutorul adeverinței de vechime în muncă. În articolul de față găsești atât un model pentru bugetari, cât și unul pentru salariații din mediul privat, ambele valabile în anul 2018. Citește articolul
Salariații pot lucra legal numai în baza unui contract individual de muncă (CIM) încheiat în scris cu angajatorul lor, conform legislației în vigoare. Din acest motiv, redacția noastră vă pune la dispoziție modelul valabil în 2018 pentru contractul individual. Citește articolul
Anul 2017 a fost unul destul de „piperat” în materie de modificări la legislația muncii, ca să nu mai amintim și de deciziile date de Înalta Curte de Casație și Justiție. Printre altele, au apărut noutăți majore privind munca nedeclarată și contribuțiile sociale obligatorii datorate de angajatori, însă am avut parte și de noi ocupații recunoscute legal, de extinderea neaplicării ștampilei în relația cu autoritățile sau de schimbarea unor proceduri de care se lovesc oamenii de resurse umane. Citește articolul
Salariații, indiferent că lucrează în domeniul public sau în cel privat, vor primi liber în prima și în a doua zi de Crăciun, conform legislației muncii. Din moment ce acestea vor pica luni și marți, angajații se vor bucura de o minivacanță de patru zile. Totuși, anumite categorii de persoane trebuie să se prezinte la muncă și în liberele legale, dar acestea sunt recompensate de angajatori. Citește articolul
După ce acum un an Registrul general de evidență a salariaților (Revisal) a fost împărțit în Registrul public (pentru persoanele plătite din fonduri publice) și Registrul privat (pentru salariații din mediul privat), Guvernul a revenit la ideea de registru unic, conform unui act normativ publicat recent în Monitor. Practic, autoritățile solicită din nou date despre raporturile de muncă doar atunci când acestea sunt bazate pe contracte individuale de muncă. Citește articolul
Negocierile colective intervin, în mod obișnuit, în cazul firmelor care au cel puțin 21 de salariați, conform legislației dialogului social. Însă Guvernul a introdus recent o obligație generală de negocieri colective, indiferent de numărul angajaților, în contextul nevoii de ajustare a salariilor brute. Prin excepție de la legislația actuală, negocierile trebuie demarate și finalizate în maximum 31 de zile, deși în condiții normale am fi vorbit de un răgaz de cel puțin 60 de zile. Citește articolul
Începând cu anul viitor, salariații vor putea beneficia de o deducere personală mai mare, calculată în funcție de numărul persoanelor aflate în întreținere, potrivit unui act normativ publicat recent în Monitorul Oficial. Dacă în prezent doar salariații care câștigă până la 3.000 de lei brut pot beneficia de dreptul unei deduceri personale, de la 1 ianuarie 2018 plafonul va fi ridicat la 3.600 de lei brut, însă numărul beneficiarilor va rămâne aproximativ același. Acest lucru se datorează modalității diferite de calcul a salariilor, ceea ce face ca în ambele situații salariul net să fie aproximativ același. Citește articolul
Codul fiscal prevede, în momentul de față, existența a șase contribuții sociale obligatorii pe care angajatorii le au de plătit pentru propriii salariați. Cu toate acestea, Ionuț Mișa, ministrul finanțelor publice, a adăugat la numărătoare trei contribuții sociale inexistente atunci când a anunțat joi mai multe schimbări în fiscalitate. Citește articolul
Din ianuarie și până în prezent au existat numeroase discuții legate de intențiile Guvernului de a reduce numărul de contribuții sociale și de a le trece integral pe cele rămase în sarcina salariaților. Totuși, între timp, autoritățile s-au răzgândit și au informat că, de fapt, în afară de ce va rămâne exclusiv în sarcina salariaților, angajatorii vor avea și ei o contribuție de plătit, însă aceasta ar îngloba aproape tot ce există deja și acum în sarcina lor, ca firme. Calculele preliminare arată momentan că va exista, de principiu, o scădere a sumelor datorate pentru contribuții sociale. Citește articolul