avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 815 soluții astăzi
Resurse umane

Resurse umane

ACCES PREMIUM

Te pregătești de angajări toamna asta? Șase probleme pe care să le ai în vedere

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
2 Septembrie 2021 | 0 | 2384 | Timp de citire: 6 min.

Pentru toți cei care se gândesc să înceapă noi colaborări toamna aceasta, să facă noi angajări, e bine de știut că sunt limite legale în care se pot cere anumite informații candidaților. Stare de alertă sau nu, continuarea procesului de selecție sau semnarea unui contract de muncă doar cu cei care arată că s-au imunizat contra COVID-19 rămâne o discriminare. Apoi, culegerea și păstrarea necorespunzătoare a unor date personale de la candidați poate pune probleme ulterior, iar unele date nu ar trebui de plano cerute. Acestea și alte aspecte ce țin de recrutare, în sinteza de azi: Citește articolul

ACCES PREMIUM

Zile libere pentru vaccinare: Ce date personale trebuie să prelucreze angajatorii și pentru cât timp

PrivacyOn în Resurse umane
27 August 2021 | 1 | 7445 | Timp de citire: 5 min.

În contextul noii legi care prevede posibilitatea ca persoanele care se vaccinează să beneficieze de o zi liberă plătită pentru fiecare doză de vaccin efectuată, au apărut anumite întrebări cu privire la modul în care angajatorii gestionează acest aspect din perspectiva prelucrării datelor personale. Detaliem în acest material implicațiile și provocările aferente prelucrării de date personale în legătură cu aceste activități. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ghidul angajării cetățenilor non-UE în România: care sunt pașii și ce documentație îți trebuie

Gabriela Plesa în Resurse umane
General manager, Global Mobility
27 August 2021 | 1 | 7613 | Timp de citire: 9 min.

Sunt sectoare de activitate unde angajatorii se orientează tot mai mult către forța de muncă străină. Doar că angajarea străinilor, atunci când vin din afara Uniunii Europene (UE), e o chestiune mai delicată decât a lucra cu angajați români din multe puncte de vedere. Vorbim de documente speciale ce trebuie obținute, de condiții speciale, inclusiv de încadrarea în limita impusă de Executiv privitoare la cât de mulți străini pot lucra în România. Citește articolul

ACCES PREMIUM
Jurisprudență utilă

Evaluare profesională: Dacă nu motivează punctajul acordat, angajatorul acționează arbitrar și concedierea poate fi contestată

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
17 August 2021 | 0 | 2710 | Timp de citire: 3 min.

Angajatorul poate dispune concedierea pentru motive care țin de persoana salariatului în cazul în care constată că acesta nu corespunde profesional locului de muncă în care este încadrat, însă numai după evaluarea prealabilă a acestuia. Iar evaluarea nu poate fi făcută în orice condiții. Iată, în cele ce urmează, o speță în care instanța a anulat fișa de evaluare și decizia de concediere care s-a bazat pe respectiva evaluare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce pot face angajatorii pentru a se asigura că sănătatea salariaților nu e afectată de statul prelungit pe scaun sau în picioare

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
16 August 2021 | 4 | 17280 | Timp de citire: 8 min.

Condițiile de muncă proaste pe perioade lungi de timp sunt responsabile adesea pentru afecțiuni medicale serioase pe care le pot dezvolta salariații. Angajatorilor le revin, potrivit legii, numeroase obligații în sfera sănătății și securității în muncă (SSM) și asta presupune și analiza riscurilor de SSM pe care le prezintă locurile de muncă pe care le oferă. În această analiză ar trebui să se regăsească obligatoriu aspectele ce țin de poziția corpului lucrătorului, întrucât șezutul prelungit sau statul în picioare zi de zi, pe perioade lungi de timp pot să conducă la afecțiuni musculoscheletice și nu numai. Iar angajații pot da angajatorul în judecată pentru condițiile proaste de muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Un angajat ar putea fi „taxat” la locul de muncă pentru activitatea sa de pe rețelele sociale?

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
15 August 2021 | 0 | 9787 | Timp de citire: 3 min.

Uneori, comportamentul salariaților în afara orelor de program poate ajunge să impacteze negativ firma pentru care lucrează. Alteori, poate provoca disensiuni între colegi, între angajați și superiori sau chiar cu colaboratorii de business ai firmei, care pot decide să-și schimbe ulterior abordarea vizavi de firmă. Vorbim despre ce aleg să posteze, uneori, angajații pe social media - chestiune care, fără dar și poate, intră în sfera lor de libertate de exprimare, aproape întotdeauna. În ce măsură poate un angajator să-și sancționeze direct sau indirect salariații pentru ceea ce consideră inacceptabil în timpul liber al acestora? Citește articolul

ACCES PREMIUM
Ghid de SSM pentru angajatori

Reminder Procedură explicată: Ce are de făcut angajatorul atunci când se produce un accident de muncă

Eurofin Consult în Resurse umane
13 August 2021 | 1 | 10372 | Timp de citire: 3 min.

Conform Legii nr. 319/2006 și a normelor sale de aplicare, stabilite prin Hotărârea Guvernului nr. 1.425/2006, înregistrarea și raportarea accidentelor de muncă și analiza accidentelor în vederea determinării acțiunilor preventive/corective sunt obligatorii pentru toate locațiile și departamentele ce desfășoară orice tip de activitate. Iată cum trebuie să procedeze un angajator care se confruntă cu un accident de muncă, potrivit legislației din domeniul securității și sănătății în muncă (SSM). Citește articolul

ACCES PREMIUM

Regulamentul intern: Politica de utilizare rezonabilă a resurselor companiei nu ar trebui să interzică total folosirea acestora în scopuri personale

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
6 August 2021 | 0 | 1613 | Timp de citire: 3 min.

Politica internă privind utilizarea acceptabilă a resurselor sau privind securitatea informației nu ar trebui să lipsească din nicio firmă, întrucât majoritatea oferă angajaților anumite lucruri pentru a le folosi în scop profesional, pe unele dintre ele putându-le lua chiar acasă. Cea mai mare greșeală pe care o fac companiile când construiesc aceste politici e să interzică în mod absolut folosirea acelor lucruri în alt scop decât profesional, explică un avocat. Despre asta și care e principalul risc când o atare politică lipsește cu desăvârșire sau nu e suficient detaliată s-a discutat cu ocazia unui recent webinar organizat de avocatnet.ro. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Regulamentul intern: De ce ar fi necesară și utilă o politică anticorupție în firmă?

Simona Voiculescu în Resurse umane
Director Editorial, avocatnet.ro
5 August 2021 | 0 | 1290 | Timp de citire: 3 min.

Un cod etic sau o politică anticorupție - oricum am alege să-i spunem - ar trebui să le arate angajaților ce fel de fapte în legătură cu munca lor pot fi sancționate penal ca infracțiuni de corupție/de serviciu, care, așa cum ne indică destul de clar legea penală, nu se săvârșesc doar de către angajații statului, ci și în mediul privat. Printr-o atare politică, firma demonstrează, ulterior, că a încercat să prevină comiterea unor astfel de fapte, dar rolul ei este și de a le pune în vedere angajaților, care ar putea să ignore gravitatea faptelor lor, că ceea ce fac e mult în afara legii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Pontajul la telemuncă în cazul situațiilor excepționale: Cum ar trebui procedat când telesalariatul, din motive obiective, nu poate lucra

R&R Partners în Resurse umane
5 August 2021 | 1 | 3039 | Timp de citire: 5 min.

Ce se întâmplă dacă un angajat în telemuncă nu și-a putut desfășura activitatea câteva ore din programul zilnic, din motive obiective, cum ar fi o pană de curent sau dacă a rămas fără internet din vina furnizorului de servicii? Poate acesta să ponteze orele normal, fiindcă el s-a aflat totuși la dispoziția angajatorului? Sau este obligat să le recupereze când revine energia electrică sau conexiunea la internet? Citește articolul