Înregistrarea video sau audio a candidaţilor care trec printr-un interviu de angajare este admisibilă din punctul de vedere al Regulamentului general privind protecția datelor (GDPR) doar dacă are ca temei un interes legitim, respectiv ar fi necesară pentru realizarea unui casting sau obţinerea unui post în televiziune, de exemplu, însă nu şi dacă imaginile sunt prelucrate de către angajator pentru demersurile pentru realizarea unui contract de muncă, a atras atenţia un specialist în domeniul GDPR într-o conferinţă recentă a avocatnet.ro. Citește articolul
Au sau nu regulament intern, microfirmele (fiind singurele exceptate acum de la obligația întocmirii unuia) trebuie să-și întocmească politica internă antihărțuire pentru a nu fi amendate cu câteva zeci de mii de lei. Politica, inclusă în regulament sau într-un document special, e obligatorie pentru toți angajatorii din România. Citește articolul
Informarea prealabilă a salariaților atunci când la locul de muncă urmează să se folosească sisteme de monitorizare este cerută expres de lege - în lipsa ei, firma poate fi sancționată pentru nerespectarea legislației pentru protecția datelor personale. Totuși, informarea nu e o solicitare a acordului, iar firma trebuie să poată să dovedească apoi, la nevoie, că a făcut-o. Citește articolul
Libere plătite acordate salariaţilor-părinţi pentru supravegherea copiilor cât timp cursurile au fost suspendate sau unităţile de învăţământ au fost închise influențează numărul total de zile de concediu de odihnă pe care aceştia le pot solicita, deoarece intervalele în care au fost acordate nu reprezintă perioade de activitate efectiv prestată. Citește articolul
În cazul salariaților care lucrează și de acasă, și de la birou (o practică întâlnită des în perioada curentă, înainte de revenirea completă la birouri), firmelor le-ar fi utilă o evidență care să arate clar perioada de telemuncă. Asta, pentru a putea justifica, în cazul unui control fiscal, suportarea pro rata a acelor cheltuieli pentru salariații lor. Citește articolul
Când construiesc politicile pentru acordarea beneficiilor (extra)salariale, firmele trebuie să stabilească și când anume se pot sista acestea. O atenție deosebită ar trebui acordată însă contextului sancționării disciplinare, întrucât și sistarea beneficiului, și aplicarea unei sancțiuni disciplinare ar putea însemna o dublă sancționare - chestiune interzisă - dar și aplicarea unei sancțiuni care este, de asemenea, prohibită de legislația muncii. Citește articolul
Cu toate că impunerea vaccinării anti-COVID-19 de către stat nu va fi făcută, apelul la vaccinare adresat societății, în ansamblu, augmentarea și diversificarea capacităților de vaccinare, măsurile adoptate de decidenți și dorința largii majorități a populației de a reveni la normal vor face din vaccinarea anti-COVID-19, cel puțin în următoarea perioadă, o chestiune indirect impusă - cel puțin până când vom putea vorbi de existența și a unui tratament eficient în lupta contra acestui tip de coronavirus. Citește articolul
Folosirea semnăturii electronice de către angajat și angajator în documentele ce țin de raportul de muncă nu poate fi o chestiune doar faptică: ambele părți decid să o folosească, angajatorul decide chiar să suporte toate costurile, să zicem, iar de luna viitoare toate documentele se semnează în acest fel. Modul de folosire a semnăturii trebuie detaliat, la nivel scris, trebuie asumat de ambele părți și e foarte importantă precizarea scrisă că folosirea semnăturii electronice nu e obligatorie. Citește articolul
Atunci când vin în control la angajatori, inspectorii din cadrul inspectoratelor teritoriale de muncă (ITM-uri) trebuie să accepte actele de muncă cerute chiar și în format electronic, au confirmat specialiștii. Venim cu această clarificare după ce OUG 36/2021 a stabilit că toate documentele generate de încheierea, executarea și încetarea contractelor individuale de muncă pot fi semnate și electronic de către părți. Citește articolul
Responsabilii cu egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi din cadrul firmelor cu peste 50 de salariaţi vor avea la dispoziţie, în curând, un plan de acţiune standardizat pentru a împiedica apariţia discriminărilor între salariaţi şi salariate şi un ghid metodologic pentru a-l implementa, după ce Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale (MMPS) a pus în dezbatere publică un proiect de ordin în acest sens. Citește articolul