Angajatorii privați au obligația de a transmite în Registrul general de evidență a salariaților toate contractele individuale de muncă pe care le încheie, modifică sau încetează. Totuși, nu orice persoană din firmă se poate ocupa de acest aspect, iar cele care o fac trebuie să fie desemnate în mod direct de către angajator. Pe de altă parte, firmele pot externaliza acest departament, care aduce cu sine alte obligații. Citește articolul
Pe perioadele de timp cu temperaturi extreme există o serie de obligații pe care angajatorii trebuie să le întreprindă pentru a-și proteja lucrătorii, iar Inspecția Muncii va începe verificările pentru a descoperi dacă sunt respectate aceste obligații, mai ales că sezonul canicular e abia la început. Citește articolul
Părinții vor putea deveni angajatorii bonelor, cu toate obligațiile care decurg din această calitate, persoanele calificate putând presta servicii de îngrijire și supraveghere copii și în baza unui contract de muncă cu părinții, nu doar ca persoane fizice autorizate (PFA) sau ca salariați ai unei firme, potrivit unui proiect de lege inițiat de Ministerul Muncii și pe care Senatul și-a dat acordul marți. Citește articolul
Angajatorul va fi obligat să plătească doar primele cinci zile din primul concediu medical (CM), dacă salariatul primește, pe durata a 30 de zile calendaristice, mai multe CM-uri pentru incapacitate temporară de muncă, potrivit unei propuneri legislative adoptate azi de senatori, care se îndreaptă spre votul decisiv al deputaților. În prezent, angajatorul trebuie să suporte indemnizația aferentă pentru primele cinci zile din fiecare CM primit de salariat. Citește articolul
În data de 7 iunie este celebrată Ziua mondială a salariului minim pe economie. Salariul minim pe economie reprezintă valoarea cea mai mică a salariului orar, zilnic sau lunar pe care legea țării respective permite angajatorilor să-l acorde unui salariat. În contextul în care, de la 1 iunie, au apărut o serie de modificări pe piața muncii din România în legătură cu salariul minim brut pe țară, reluăm cele mai importante informații. Citește articolul
Începând de astăzi, cei care nu și-au schimbat actele de identitate expirate pe durata stării de alertă nu le vor mai putea folosi. Pe lângă faptul că se vor confrunta cu o serie de limitări din această cauză, nici nu se vor putea angaja în alt loc din același motiv. Angajatorii nu pot încheia un contract de muncă fără un act de identitate valabil, fie că este buletin, carte de identitate (inclusiv provizorie) sau pașaport. Citește articolul
Contractele colective de muncă (CCM) care ar fi expirat pe perioada stării de alertă au fost ținute în vigoare până pe 6 iunie de Legea nr. 55/2020. Chiar dacă ele expiră abia azi, negocierile care stau la baza încheierii acestora trebuiau inițiate până în data de 26 aprilie. Totuși, lipsa începerii acestor negocieri este amendabilă și nu lipsa încheierii CCM-ului, dacă în urma negocierilor nu s-a ajuns la un acord. Citește articolul
Există multe situații în care salariații care inițial erau apți medical pentru a presta anumite activități, în urma unor probleme de sănătate, primesc aviz de apt condiționat. Această evaluare medicală nu trebuie ignorată, ci este instituie o obligație pentru angajator ca munca să fie adaptată salariatului, în funcție de aptitudinile sale fizice sau psihice. Citește articolul
Un contract individual de muncă care a fost încheiat pe o durată determinată poate fi prelungit după expirarea termenului inițial, însă doar în condițiile stricte din Codul muncii și dacă și salariatul, și angajatorul sunt de acord. Totuși, această prelungire trebuie să se facă în scris, nu verbal, fie printr-un act adițional, fie printr-un contract nou cu durată fixă. Citește articolul
Angajările noi, unde părțile convin pentru munca de oriunde a angajatului, reflectă în prezent modul în care angajatorii înțeleg să-și organizeze activitatea, iar nu expresia soluției la necesitatea de a distanța oamenii, așa cum s-a întâmplat până acum. Ultimii doi ani și ceva i-au învățat pe angajatorii care și-au trecut angajații în munca la domiciliu mai multe despre ce ar trebui sau nu prevăzut în contractele de telemuncă, decât ceea ce reiese, la prima vedere, din Legea telemuncii. Citește articolul